5 svar
38 visningar
Trinity2 3804
Postad: Idag 02:23

Matematik 5000. Kurs 5. Uppgift 3223

Ser jag inte den lätta lösningen? Jag får för Ma5 alltför omfattande räkningar. Finns en snabb och elegant metod lämpad för kursen?

Laguna Online 31808
Postad: Idag 09:20 Redigerad: Idag 09:22

Äh, läste fel två gånger.

Yngve 42418
Postad: Idag 10:11

Kan tanken vara att den ska lösas med digitala hjälpmedel?

Laguna Online 31808
Postad: Idag 10:36

y' får vi rätt lätt. I den kan vi kalla e-0,6x för z, och då har vi ungefär -z/(a+z)2 (jag använde generella konstanter när jag kladdade). Vi ska maximera detta, och det är samma som att maximera (a+z)2/z (med vetskapen att z inte kan vara negativ).

Trinity2 3804
Postad: Idag 12:01
Laguna skrev:

y' får vi rätt lätt. I den kan vi kalla e-0,6x för z, och då har vi ungefär -z/(a+z)2 (jag använde generella konstanter när jag kladdade). Vi ska maximera detta, och det är samma som att maximera (a+z)2/z (med vetskapen att z inte kan vara negativ).

Det var min första tanke också, men det är lurigare än så då denna graf inte har ett maximum

Jag skall renskriva min lösning så får vi se om det är den rekommenderade.

Yngve: Jag trodde först samma sak, men "3223" har ingen ruta.

Trinity2 3804
Postad: Idag 12:45 Redigerad: Idag 12:48
Laguna skrev:

y' får vi rätt lätt. I den kan vi kalla e-0,6x för z, och då har vi ungefär -z/(a+z)2 (jag använde generella konstanter när jag kladdade). Vi ska maximera detta, och det är samma som att maximera (a+z)2/z (med vetskapen att z inte kan vara negativ).

Är detta avsedd lösning? Känns lite "mycket" för en vanlig uppgift

Svara
Close