Matematik, metodik, panik. Vägledning.
Hej,
efter många års arbetande har jag valt att sadla om till högskoleingenjör inom maskinteknik.
För ca 1,5 år sedan gick jag tekniskt basår och hade relativt lätt att hänga med på distans, vi hade en bra lärare också och jag gav helt okej ifrån mig på tentor (3-4 dvs g, vg.), jag kämpade dock massor under tiden.
Nu läser jag likvärdig matematik om än lite mer avancerat och hänger med hyfsat. Jag tycker matematik är roligt, kul och gynnande. Dock så var tentan så svår idag, att jag knappt vet om jag ens får E. Jag var dock inte ensam om detta, det var många kurskamrater som var besvikna, irriterade, helt slut m.m.
Mitt dilemma är att jag har svårt att hänga med i metoderna, blandar lätt ihop olika saker och pressen gör ju även så att man slarvar på tentan. Denna gång fick man tillgodoräkna inlämningar på dela A, utav tentans 2 delar. Vilket gör att på omtentan (som det lutar emot) måste jag göra hela tentan inte bara del B, som idag. Lärarna är urusla, kan inte förklara på pedagogiskt vis (skriver lösningar utan att förklara i många fall) jag får till och med se gamla inspelade föreläsningar för att förstå.
Jag har lagt 75% på denna kurs och 25% tid på den andra cad/ritningslära kursen, Som då tagit stryk (tur är att jag arbetat med/kring detta innan). Jag Lägger ner tid på dag, kvällar och helger, sen på fami.l Träning samt vänner hamnar sist, men trots all tid jag lägger, hinner ändå inte med alla räkneuppgifter i den opedagogiska boken.
Mest tid går åt till att förstå och lära sig på nytt, om och om igen, då man inte får någon djupinlärming, samt att göra inlämningar och quiz (som ej är till gagn för nästa omtenta). Jag deltar även på alla lektioner men hinner inte alltid göra uppgifterna i boken, vilket är en nackdel.
Så till mitt dilemma, hur ska jag förstå metodiken? Dvs, när vet jag om jag ska faktorisera, gausseliminera, använda mig av möjliga delare vid polynomdivision, ta fram normalvektor Osv.. Själva beräkningen och att utföra de olika stegen klarar jag i de flesta fall, men det är metoden som är det krångliga. När jag ser ett facit, förstår jag beräkningen, dvs. Hade tentorna stått: steg 1, faktorisera, steg 2 lös 1 rot, steg 3 polynomdivision, steg 4, hitta en till komplexa rot osv, så hade mina bekymmer minskat med 80%. Men nu är det inte så och jag ser inte strukturen. Sen om jag tror mig se den, då är det fel, eller så rör jag ihop det. I bästa fall ser jag det, men då händer det att jag gör beräkningsfel/tankevurpa pga att jag övat för lite.
Sen har jag också en tendens att blanda ihop beräkningen och hur något löses, men det är något jag måste öva på och ändra studieteknik och öva mer.
men hur ska jag förstå tillvägagångssättet/metoden? Några tips?
Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan.
Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande) så kommer det att gå lättare och lättare.
Det finns saker som kan förenkla för dig.
Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna.
Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter.
Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan.
Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi. På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex).
Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs.
Lycka till!
CurtJ skrev:Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan.
Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande) så kommer det att gå lättare och lättare.
Det finns saker som kan förenkla för dig.
Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna.
Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter.
Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan.
Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi. På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex).
Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs.
Lycka till!
Det här är ett så bra svar som man kan få. Ta till dig allt som CurtJ skrivit och kom ihåg att försöka ha kul, vara intresserad och vara engagerad. Fråga ofta, googla mycket, försök lär dig "på riktigt".
Man känner ofta att andra lyckas bättre än en själv eller att man nått sin gräns. Alla känner så, det är normalt.
Att veta själva processen - hur man ska räkns och i vilken ordning - tar tid och intresse att lära sig. Försök sitta lite varje dag och utmana dig med frågor du inte kan, samtidigt som du också löser det du kan lösa.
Jag skulle leta efter resurser på andra ställen än din bok. Khan Academy, YouTube, MIT Opencourseware osv. Att skaffa lösningsförslag till din bok kommer nog också hjälpa avsevärt.