3 svar
50 visningar
Zakariaf 25
Postad: 15 sep 20:59

matematisk redovisning - matematik Z

Jag har alltid varit mellan E och F i matte. Jag är naturligtvis övertygad om att min lärare har bedömt mig felaktigt. Nu har jag som tur en ny mattelärare, hon är mer uppmärksam och har fler sätt att bedöma än min gamla lärare, vilket är något positivt.

Jag har pratat med henne om hur jag kan höja mitt betyg, då har hon sagt att jag måste redovisa matte, alltså på tavlan. Hela klassen kommer förstås inte kolla på, de är ockuperade i matteböckerna

Jag undrar bara ifall någon har något tips? Jag redovisar en problemlösning A-uppgift. Liksom vad är det jag främst behöva tänka på och vad gör jag ifall jag gör fel?

Jag kan ju välja vilken uppgift jag ska redovisa i förhand också så att jag kan öva på den

Tack

bengali 154
Postad: 15 sep 21:51

Hej!

När jag gick på högstadiet hade jag också svårt för detta. Jag räknade snabbt, skrev slarvigt men fick ofta rätt svar. Min lärare var inte alls nöjd. Lösningen var att sätta sig in i rollen som läsare. Den som läser din redovisning ska kunna förstå och följa uträkningen, ungefär som att du själv är lärare som ska förklara för en elev.

Bosse har 12 bollar och Anna har dubbelt så många. Hur många har de tillsammans?

Skriv gärna extra tydligt, steg för steg, ungefär så här:

Bosses bollar = x

Annas bollar = y

y = 2 * x

Antal bollar totalt = x + y = x + 2 * x = 3 * x = 3 * 12 = 36

Svar: Tillsammans har Bosse och Anna 36 bollar.

 

Sedan ska man vara noggrann med likamed-tecknet (=). Det som står till vänster om MÅSTE vara lika med det som står till höger. Alltid! Jag tror du klarar det bra om du andas djupt och tar ett steg i taget. Lycka till!

Zakariaf 25
Postad: 15 sep 21:57

Tack!!

Analys 1229
Postad: 15 sep 22:50

Om det är geometri inblandat så rita tydlig bild och skriv hur du betecknar de olika längderna eller vinklarna. 

Svara
Close