4 svar
335 visningar
lojtnantshjartat är nöjd med hjälpen
lojtnantshjartat 79
Postad: 12 apr 2019 14:05 Redigerad: 12 apr 2019 14:06

Matte 2c uppgift, förstår inte hur.

Hej! Jag går matte 2a och fick en uppgift häromdan, en matte c uppgift ur boken. Förstod inte hur jag skulle göra och frågade därför min lärare om hjälp. Men det finns en grej i hans uträkning jag inte är helt säker på att jag förstår, och inte hann fråga om.

Jag struntar i att skriva ner hela uppgiften, tar bara med det viktiga:

Det här:

x=-b/2a±b2/(2a)2-c/a

Blev det här:

x=-b/2a±b2/(2a)2-(22·a·c)/(22·a·c)

Syftet med att multiplicera in 22·a  i övre ekvationens c/a var för att få samma nämnare i båda faktorerna inom rottecknet. Det jag var osäker på var hur man bara kan multiplicera in sådär i bara en faktor. När man multiplicerar in i en ekvation måste man väl multiplicera in i alla faktorer? Eller är det så att värdet inom divisionen inte förändras och att man därför inte behöver multiplicera in i allt?

Tack i förväg!

//Nicole

Smutstvätt 23758 – Moderator
Postad: 12 apr 2019 14:11

Välkommen till Pluggakuten!

Eftersom det är ett bråk, handlar det om en förlängning, snarare än att hela ekvationen multiplicerats. Om det känns konstigt, tänk på att 32 är samma sak som 64. :)

Egocarpo 717
Postad: 12 apr 2019 14:13 Redigerad: 12 apr 2019 14:15

så du undrar över c/a =(22*a*c)/(22*a*c) ?  För du saknar ett a i nämnaren c/a =(22*a*c)/(22*a2*c).


Kan du reda ut ca*22*a22*a?  Är du med på 4*a/(4*a)=1? Man får alltid multiplicera med 1.

SvanteR 2713
Postad: 12 apr 2019 14:18

Det finns två begrepp som man ofta förväxlar när det gäller bråk, nämligen multiplicera och förlänga.

 

Om man förlänger ett bråk ändras inte värdet. Till exempel:

13 kan förlängas med 2: 13=1*23*2=26. Bråket har precis samma värde, dvs en tredjedels pizza är lika mycket som två sjättedels pizza.

Men om man multiplicerar ett bråk så ändras värdet:

13 kan multipliceras med 2: 2*13=23 Nu blev det nya bråket dubbelt så stort, dvs två tredjedels pizza är dubbelt så mycket som en tredjedels pizza.

Det din lärare gjorde, och du vill göra, är att förlänga ett bråk, för att få en annan nämnare. Du har ca, och vill ha nämnaren 4a2. Då kan man förlänga med 4a, så här: ca=c*4aa*4a=4ac4a2. Eftersom värdet inte ändras kan man bara byta ut ca mot 4ac4a2 hur man vill!

Blev det klarare? Annars får du fråga igen!

lojtnantshjartat 79
Postad: 12 apr 2019 14:28

Tack för hjälpen allihopa! Nu förstår jag. ☺

Svara Avbryt
Close