4 svar
874 visningar
hejjagfattarnada 42
Postad: 16 feb 2017 18:04

Maximal ström

Hej! Frågan lyder såhär: Uppskatta hur stor ström man maximalt kan ta ur ett 12 V bilbatteri och ur seriekopplade 1,5 V-batterier (vanliga stavbatterier) som tillsammans ger 12 V.

Jag antar att svaret borde ha något att göra med EMS, men längre än så lyckas jag inte komma. Tacksam för svar! 

Ture 9884 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2017 18:13

Vad begränsar strömmen i fallet att du kortsluter batteriet? Dvs kopplar ihop de två polerna utan resistans.

hejjagfattarnada 42
Postad: 16 feb 2017 18:19
Ture skrev :

Vad begränsar strömmen i fallet att du kortsluter batteriet? Dvs kopplar ihop de två polerna utan resistans.

 EMS? Men vad är det som skiljer de två fallen åt? Kan man veta i vilket av fallen som man kan ta ut mest ström från?

Ture 9884 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2017 20:43
hejjagfattarnada skrev :
Ture skrev :

Vad begränsar strömmen i fallet att du kortsluter batteriet? Dvs kopplar ihop de två polerna utan resistans.

 EMS? Men vad är det som skiljer de två fallen åt? Kan man veta i vilket av fallen som man kan ta ut mest ström från?

 Nej EMS påverkar inte det är ju densamma i de två fallen, däremot den inre resistansen påverkar.

Affe Jkpg 6630
Postad: 16 feb 2017 22:20

Det finns ju mängder av olika sorters 12V bilbatterier och 1.5V stavbatterier, men låt oss resonera om strömmar med rätt tiopotenser.

En liten startmotor drar, låt oss för enkelhets skull säga, runt 1200W eller knappt två hästkrafter.

P=U*I ger då en ström runt 100A

Man kan köpa 1.5V stavbatterier med en kapacitet på runt 500-2000mAh eller låt oss för enkelhets skull säga 1.0Ah. Under en timme skulle man då kontinuerligt kunna teoretiskt ta ut 1A. Har man tur kan man under kortare tid (teoretiska 60 /10 = 6 minuter) få ut 10A, men det blir svårare att få ut maxström ur ett kortslutet batteri än ur 8 seriekopplade. Inre resistansen på ett sådant 1.5V batteri måste då vara mindre än 1.5/10 = 0.15ohm.

Svara Avbryt
Close