2 svar
483 visningar
Suncry är nöjd med hjälpen
Suncry 94
Postad: 4 jan 2021 14:04

Medelacceleration och resulterande kraft (Fordon)

Drömbilen Ferrari Enzo väger 1550 kg och har en motor med effekten 657 hk och en
maxhastighet på 350 km/h. Den accelererar från 0- 200 km/h på 9,5 s med en 70 kg tung förare. Inbromsningen till stillastående igen tar 4,7 s.

a.) Hur stor är medelaccelerationen?

Här använder jag mig av formeln: a¯=ΔvΔt

0-200 km/h

a¯=55,69,5

a¯=5,6 m/s2 

 

200-0 km/h

a¯=-55,64,7

a¯=-11,8 m/s2

 

Tänker jag rätt?

Ska jag sedan ta ett medelvärde på bägge accelerationerna för att få en medelacceleration genom hela förloppet?

 

b.) Vilken genomsnittlig resulterande kraft verkar på föraren under accelerationen?

Här tänker jag: 

Fres= ma = 1620 * 5, 6 = 9072 KN

 

c.) Vilken genomsnittlig resulterande kraft verkar på föraren under retardationen?

Fres= ma = 1620 * 11,8 = 19116 KN

 

Kunskapen om att motorn har en effekt på 657 hk och bilen en maxhastighet om 350 km/h har jag inte alls använt mig av, har jag missat det uppenbara? 

Jag känner mig osäker om jag förstått uppgifterna helt korrekt och tar därför gärna emot feedback, tack på förhand! 

haraldfreij 1315
Postad: 4 jan 2021 15:23

Hej,

När du räknar ut medelaccelerationen är inte meningen att du ska ta hänsyn till inbromsningen (retardationen), även om du har rätt i att det också är en acceleration i fysikalisk mening.

När du räknar ut den resulterande kraften har du använt massan hos bilen och föraren tillsammans. Då får du den resulterande kraften som verkar på bilen (den kraft som ju accelerar båda massorna). Men om du bara ska räkna ut vilken kraft som verkar på föraren, så ska du inte ta med bilens vikt.

De andra datauppgifterna behövs inte, precis som du noterat.

Suncry 94
Postad: 5 jan 2021 03:17
haraldfreij skrev:

Hej,

När du räknar ut medelaccelerationen är inte meningen att du ska ta hänsyn till inbromsningen (retardationen), även om du har rätt i att det också är en acceleration i fysikalisk mening.

När du räknar ut den resulterande kraften har du använt massan hos bilen och föraren tillsammans. Då får du den resulterande kraften som verkar på bilen (den kraft som ju accelerar båda massorna). Men om du bara ska räkna ut vilken kraft som verkar på föraren, så ska du inte ta med bilens vikt.

De andra datauppgifterna behövs inte, precis som du noterat.

Tusen tack! :)

Svara Avbryt
Close