3 svar
189 visningar
avenged93 är nöjd med hjälpen
avenged93 165
Postad: 15 sep 2018 11:05

Median samt kvartiler

Jag har följande uppgift:

Uppskatta medianutgifterna och de båda kvartilerna.


Utgifter/Kr(klass)                         Relativ fördelning/procent(frekvens)                Kumulerad frekvens

1000 - 1999                                                           12                                                                     12

2000 - 2999                                                           21                                                                     33

3000 - 3999                                                           42                                                                     75

4000 - 4999                                                           17                                                                     92

5000 - 5999                                                             8                                                                    100


När jag vill räkna ut medianen så ska jag ju hitta q2 (kvartil två), sedan ska jag finna q1 samt q3.

 

Då använder jag formeln q2 = nedre klassgräns + [(0,50 (andelen av observationer som ligger till vänster, antar n = 100) - kumulerad frekvens innan klassen som vi söker)/frekvens i klassen vi undersöker]*1000 (klassbredd)

Då får jag följande:

2999,5 + [(0,50) - 0,33)/0,42]*1000 = 3404


Nu till mina två frågor. 

1. Vår lärare använde nedre klassgräns 3000 istället men det är väl fel? 

2. Varför använder man inte klassmitten när man räknar ut median/kvartiler? Är det alltid "orginal-klasserna" man ska använda? 

Smaragdalena Online 78729 – Lärare
Postad: 15 sep 2018 11:41

1. Eftersom det inte finns några femtioöringar längre, och det står att det handlar om utgifter, kan man argumentera för att göra som läraren gjorde. Eftersom man kan betala det exakta priset om man betalar med kort, kan man argumentera för som du gjorde - men i så fall borde det stå t ex 3 000 - 3999,99 istället, och det gör det inte.

2. Om vi tänker oss att det är 100 personer som har svarat, så är person nummer 50 den sjuttonde av de 42 personer som betalat mellan 3 och 4 tusen. Varför skulle man ta klassmitten, d v s  person nummer 21?!?! (avrundar till heltal)

Vilka klasser menar du att man skulle använda, om man inte använder de klasser som finns?

avenged93 165
Postad: 16 sep 2018 09:34
Smaragdalena skrev:

1. Eftersom det inte finns några femtioöringar längre, och det står att det handlar om utgifter, kan man argumentera för att göra som läraren gjorde. Eftersom man kan betala det exakta priset om man betalar med kort, kan man argumentera för som du gjorde - men i så fall borde det stå t ex 3 000 - 3999,99 istället, och det gör det inte.

2. Om vi tänker oss att det är 100 personer som har svarat, så är person nummer 50 den sjuttonde av de 42 personer som betalat mellan 3 och 4 tusen. Varför skulle man ta klassmitten, d v s  person nummer 21?!?! (avrundar till heltal)

Vilka klasser menar du att man skulle använda, om man inte använder de klasser som finns?

 1. Antar att man med andra ord måste argumentera för varför man valt vissa klasser på exempelvis en tenta. Varför skulle det stå 3000 - 3999,99 och inte 3000 - 3999,50, 4000 - 4999,50 o.s.v. ? 

 

2. Men i vissa fall räknar man ju ut klassmitten. Finns det några regler för när man ska använda klassmitten? Använder man den enbart när man räknar ut standardavvikelse och medelvärde men i övriga fall "orginal-klasserna"?

Smaragdalena Online 78729 – Lärare
Postad: 16 sep 2018 10:01

1. Om det står 2000-2999 och 3000-3999 finns det ingenstans man kan stoppa in 2999,50 eller 2999,95.

2. Om det inte finns något som gör att man kan få en bättre gissnig än "mitt i klassen" så använder man det, men kan man förbättra det, så gör man det.

Svara Avbryt
Close