12 svar
78 visningar
Majskornet 547
Postad: 8 apr 10:28

Mekanik: bestäm hastigheten som funktion av vinkeln

Hej! 

Punkt 1 i lösningsförslaget: hur? Min intuition vill att v_0 och v ska byta plats, eftersom jag tänker att farten ju är v_0 som sen har en komponent i tangent respektive normalriktningen.

PATENTERAMERA 5460
Postad: 8 apr 11:14

Nja, v0 är inte farten hos P utan x-komponenten av P:s hastighet (med omvänt tecken). Dvs

v0=-vex-vetex=-vcosθ+π/2=vsinθ.

Majskornet 547
Postad: 8 apr 11:19

Tack! Men hur vet jag att det är så och inte tvärtom? Intuitivt känns det som att farten ”kommer från” att A rör sig med v_0

PATENTERAMERA 5460
Postad: 8 apr 11:23

Ja, men v är farten hos P, inte A. Farten hos A bestämmer hur fort P rör sig i x-led.

Majskornet 547
Postad: 8 apr 11:33

Hmm jag hänger med i det du skriver men det klickar ändå inte… Varför kan man inte se v som en komponent av v_0?

PATENTERAMERA 5460
Postad: 8 apr 11:39

Nja, det är inte möjligt eftersom v > v0.

Majskornet 547
Postad: 8 apr 21:24

Tack! Hmm hur vet jag att v > v_0?

PATENTERAMERA 5460
Postad: 8 apr 22:13

Pytagoras. v2 = v02 + u2 > v02.

Majskornet 547
Postad: 9 apr 07:41

Men v är ju inte givet i uppgiften, utan den ritar man själv ut när man läser uppgiften?

Javisst, hur skulle det påverka beteckningarna?

Majskornet 547
Postad: 9 apr 15:15

Jag tänker att man då kan välja att skissa som en komponent av v_0

Är du med på att punkten P dels rör sig precis lika mycket som punkten A i x-led, och dessutom rör sig i y-led?

Majskornet 547
Postad: 9 apr 15:27

Ahaaa nu klickade det tror jag! Tack!

Svara Avbryt
Close