10 svar
76 visningar
Maria123 229
Postad: 29 jan 10:56

Mekanik (vektoralgebra)

Jag har precis börjat min mekanikkurs och försökte lösa uppgift 1.2) på egen hand, men fickpeng fel svar. Jag använde mig alltså av skalärprodukten för att lösa ut täta vinkeln. Kan någon förklara vart det kan ha gått snett i mina beräkningar?

PATENTERAMERA 5462
Postad: 29 jan 11:21

Du har räknat ut vinkeln mellan kanten AB och kanten BC. De vill ha vinkeln mellan AB och sidan BCD. Dvs vinkeln mellan AB och det plan som definieras av triangeln BCD.

Maria123 229
Postad: 29 jan 11:44

jag tänkte att det var sammasak som att ta vinkeln mellan AB och kanten BC. Men hur räknar man ut en vinkeln mellan en kant och ett plan?

PATENTERAMERA 5462
Postad: 29 jan 11:55

Om du bestämmer en normalvektor till planet så kan du räkna ut vinkeln v mellan normalvektorn och AB och sedan vinkeln mellan AB och planet baserat på vinkeln v.


Tillägg: 29 jan 2024 12:26

Laguna 28680
Postad: 29 jan 12:09
Maria123 skrev:

jag tänkte att det var sammasak som att ta vinkeln mellan AB och kanten BC.

Om du tar kanten BD i stället för BC så ser du att det blir en annan vinkel.

Maria123 229
Postad: 29 jan 12:41

Jag förstår ditt resonemang. Men när jag gör som du säger får jag att vinkeln mellan normalvektor och AB blir ungefär 150 grader när det egentligen borde bli mindre än 90 grader

PATENTERAMERA 5462
Postad: 29 jan 13:09

Om n är en normalvektor så är -n också en normalvektor. Vinkeln mellan den ena normalvektorn och en vektor u blir större än 90 grader vinkeln mellan den andra normalvektorn och u blir mindre än 90 grader. Summan av vinklarna blir 180 grader.

Maria123 229
Postad: 29 jan 13:18

Vad jag inte förstår är vart facit får sinus ifrån? I skalärprodukt ingår väl cos och inte sin?

PATENTERAMERA 5462
Postad: 29 jan 14:58

Jag misstänker att det kommer av likheten arcsin(x) + arccos(x) = π2.

PATENTERAMERA 5462
Postad: 29 jan 15:07

Jag undrar om kryssprodukten inte skall bli (-2, 4, -2)?

PATENTERAMERA 5462
Postad: 30 jan 12:36

Om du använder n = (-2, 4, -2) så får du

cos(v) = (0, 2, 2)•(-2, 4, -2)/(248) = 4/(83)= 123.

v är vinkeln mellan normalvektorn n och BA. Vad vi söker är vinkeln mellan planet och BA. Den vinkeln är π2-v. Notera att det generellt gäller att cos(v) = sin(π2-v) för alla vinklar v.

Således har vi att sin(π2-v) = 123, så den sökta vinken ges av arcsin(123).

Svara Avbryt
Close