AlexanderJansson är nöjd med hjälpen
AlexanderJansson Online 746
Postad: 13 dec 2023 07:53 Redigerad: 13 dec 2023 07:53

Mitt svar är annorlunda än facit men är det endå rätt?

Min lösning

Uppgift+Facit:

Jag anser att jag har besvarta det uppgiften efterfrågar, då jag har ställt upp ett utryck för x som bör stämma, där k är resten, och a, b, är den största möjliga multipel av m, n, som är mindre än x (Jag är öppen för att bli motbevisad och ha helt fel).

Marilyn 3296
Postad: 13 dec 2023 09:30

Det är mycket tveksamt om du ska svara med en kvot. I moduloräkning sysslar man med heltal, halvor och tredjedelar finns inte.

Om n = 10 och m = 40 så är x = 40c + r, där r är ett godtyckligt tal  0, 1, 2, …, 9 och c ett godtyckligt heltal.

Du svarar

x = 400(a–b)/30 = 40(a–b)/3

där a och b heltal samt 10a < x och 40b < x

 

Jag ser inte att ditt svar stämmer. x = 1 är en lösning.

Det skulle kräva att a = b = 0 vilket ger x = 0 

AlexanderJansson Online 746
Postad: 13 dec 2023 09:34
Marilyn skrev:

Det är mycket tveksamt om du ska svara med en kvot. I moduloräkning sysslar man med heltal, halvor och tredjedelar finns inte.

Om n = 10 och m = 40 så är x = 40c + r, där r är ett godtyckligt tal  0, 1, 2, …, 9 och c ett godtyckligt heltal.

Du svarar

x = 400(a–b)/30 = 40(a–b)/3

där a och b heltal samt 10a < x och 40b < x

 

Jag ser inte att ditt svar stämmer. x = 1 är en lösning.

Det skulle kräva att a = b = 0 vilket ger x = 0 

Förstår du mitt resonemang? Skulle du kunna förklara vad du tror de första två ekvationerna står för, så jag vet att vi inte missförstår varandra, sedan vill jag att du poängterar vart jag gör fel, då du fann ett fel med lösningen. 

Marilyn 3296
Postad: 13 dec 2023 09:42

Nej, jag förstår inte ditt resonemang. Men jag pekar på att det är olämpligt att skriva kvoter som x/m eller x/n, eftersom de saknar mening i moduloräkning ifall de inte går jämnt upp. Och jag ger ett motexempel till ditt svar (som inte är så särskilt lättläst).

Boken ger förslag på en korrekt lösning, så den behöver jag inte skriva av.

AlexanderJansson Online 746
Postad: 13 dec 2023 09:47
Marilyn skrev:

Nej, jag förstår inte ditt resonemang. Men jag pekar på att det är olämpligt att skriva kvoter som x/m eller x/n, eftersom de saknar mening i moduloräkning ifall de inte går jämnt upp. Och jag ger ett motexempel till ditt svar (som inte är så särskilt lättläst).

Boken ger förslag på en korrekt lösning, så den behöver jag inte skriva av.

De två första ekvationerna är x/n=a+k,

där a är så många gånger vi kan dela upp x i n jämnt, där k blir resten.

 

Resten k är densamma för båda ekvationerna, men inte a,b beskriver hur många gånger x kan bli uppdelad av n respektive m.

Smaragdalena 78610 – Lärare
Postad: 13 dec 2023 10:09

Ditt resonemang fallerar när du bryter ut 1/n. Detta existerar inte i moduloräkning.

AlexanderJansson Online 746
Postad: 13 dec 2023 10:18
Smaragdalena skrev:

Ditt resonemang fallerar när du bryter ut 1/n. Detta existerar inte i moduloräkning.

Men jag löser ju för x, sedan i slutet beskriver jag ett par parametrar som bör gälla, om uttrycket ska stämma. Kan du förklara vad du menar med att det är fel att bryta ut. Om vi tänker oss att a och b är den största möjliga multipeln av n respektive m.

AlexanderJansson Online 746
Postad: 13 dec 2023 10:21 Redigerad: 13 dec 2023 10:28
Marilyn skrev:

Det är mycket tveksamt om du ska svara med en kvot. I moduloräkning sysslar man med heltal, halvor och tredjedelar finns inte.

Om n = 10 och m = 40 så är x = 40c + r, där r är ett godtyckligt tal  0, 1, 2, …, 9 och c ett godtyckligt heltal.

Du svarar

x = 400(a–b)/30 = 40(a–b)/3

där a och b heltal samt 10a < x och 40b < x

 

Jag ser inte att ditt svar stämmer. x = 1 är en lösning.

Det skulle kräva att a = b = 0 vilket ger x = 0 

Glömde tilläga att a>b om det ska stämma, då x mod m=x mod n, desutom så bör lösningen vara en reell lösning till utrycket, då utrycket beskriver alla x som stämmer enligt instruktionerna.

Smaragdalena 78610 – Lärare
Postad: 13 dec 2023 10:46

Du följer inte de konventioner som gäller för moduloräkning. I det avsnitt du håller på med är det meningen att du skall lära dig hur man gör när man räknar med modulo.

Svara Avbryt
Close