5 svar
411 visningar
Maremare är nöjd med hjälpen
Maremare 1044 – Fd. Medlem
Postad: 11 jun 2019 14:37 Redigerad: 11 jun 2019 14:48

moduloräkning

förstår mig inte på några av dessa då jag inte hittar någon information kring detta, man ska avgöra vilka som stämmer vilket är samtliga förutom den i mitten

  1.  förstår dock inte första, hur kan en rest bli negativ?
  2. hur kan näst sista för en rest 13 när 4 / 9 ? 9 får ju inte ens plats en gång i 4 hur kan det bli en rest ?
  3. sista förstår jag inte heller då det samma sak där att det är är en negativ kvot

 

såg någonstans att man kunde ta VL - HL som skulle bli modulo dvs som första att 4 - (-1) = 5 vilket stämmer, men det funkar ju inte på dom andra, tex 100 - 0 är ju inte = 10 ?

någon som kan hjälpa mig här?

SvanteR 2717
Postad: 11 jun 2019 15:02

För att börja med den näst sista, så blir det kanske lättare om man skriver resultatet av vanliga divisioner först:

139=1,4444...49=0,4444...

Nu syns det ganska tydligt  att 13 och 4 har samma rest när man dividerar med 9.

Man kan också säga samma sak så här:

139=1 rest 449=0 rest 4

SvanteR 2717
Postad: 11 jun 2019 15:12

När det gäller negativa tal kan man tänka så här. Jag visar för division med 5 så kan du använda det på första talet:

145=2,8=2+0,895=1,8=1+0,845=0,8=0+0,8-15=-0,2=-1+0,8-65=-1,2=-2+0,8

Ser du nu att när jag minskar täljaren med 5 får jag en kvot som är "1 mindre", men hela tiden med samma rest?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 11 jun 2019 15:55

Hej!

Det gäller att anba \equiv_{n} b precis då differensen a-ba-b är delbar med talet nn.

  • Är det sant att 4-(-1)4-(-1) är delbar med 55?
  • Är det sant att 100-0100-0 är delbar med 1010?
  • Är det sant att 11-111-1 är delbar med 33?
Laguna 28587
Postad: 11 jun 2019 17:25

Att prata om "rest" är kanske vilseledande utom i de enkla fallen som används för att introducera begreppet. Poängen med modulo är att heltalen delas in i ekvivalensklasser på det sätt som Albiki beskriver. 

Maremare 1044 – Fd. Medlem
Postad: 12 jun 2019 10:53
Albiki skrev:

Hej!

Det gäller att anba \equiv_{n} b precis då differensen a-ba-b är delbar med talet nn.

  • Är det sant att 4-(-1)4-(-1) är delbar med 55?
  • Är det sant att 100-0100-0 är delbar med 1010?
  • Är det sant att 11-111-1 är delbar med 33?

okej, jag har även läst på lite mer och tror jag hänger mer på vad detta innebär. 

a ≡n b, innebär detta att a och b är kongruenter modulo n? alltså att a och b får samma rest när de delas med n?

om det stämmer hänger jag inte med på första talet 45-1

då borde ju talet 4 och -1 få samma rest när man delar med 5 vilket man inte får?

eller tänker man annorlunda när det är negativa tal, att man adderar något eller hur blir det (exempelvis 5 i detta fall) ?

Svara Avbryt
Close