12 svar
214 visningar
Renny19900 är nöjd med hjälpen
Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 19:19 Redigerad: 11 okt 2019 19:19

Mönster 3427 b

Jag känner mig helt hopplös just nu! Jag har testat och testat med olika tal, kommer ingen vart. 
Finns det ingen metod man kan använda för att lösa/ se ett mönster eller är det enda alternativet att man ska testa sig fram? Vill helst lära mig en metod för att lösa liknande uppgifter.

 

Min lösning up b

så här räknar jag 

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 19:22 Redigerad: 11 okt 2019 19:22

Det är ju n^2+n

Där n=figurens nummer :).

 

På uppgift b).

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 19:24

Kan du posta den på nivå 3 också snälla? Jag gillar att lösa sånna. :)

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 19:24

hur Såg du mönstret?

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 19:25

Aa. Ska jag förklara?

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 19:26

Ja gärna :)

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 19:29 Redigerad: 11 okt 2019 19:31

Tänk dig såhär:

Det är ju först: 2, 6, 12 st.

Och differensen mellan dem (andra differensen) i sin tur är 4 och 6.

När man vet att en figur har en andra differensen, finns det ett knep, man ska alltid ta talet upphöjt till något!

Jag tänkte att 2 var alldelse lagomt att ta det upphöjt till sedan adderar man bara med det som återstår :).

 

Hoppas du förstår!

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 19:29 Redigerad: 11 okt 2019 19:32

Kan du snälla också posta uppgiften under som ligger på nivå 3, vore riktigt schysst! 

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 20:09 Redigerad: 11 okt 2019 20:11
Horsepower skrev:

Tänk dig såhär:

Det är ju först: 2, 6, 12 st.

Och differensen mellan dem (andra differensen) i sin tur är 4 och 6.

När man vet att en figur har en andra differensen, finns det ett knep, man ska alltid ta talet upphöjt till något!

Jag tänkte att 2 var alldelse lagomt att ta det upphöjt till sedan adderar man bara med det som återstår :).

 

Hoppas du förstår!

Vänta... nu fattar jag inte... Kan förklara du snälla förklara hur man gör/ knepet när det finns en differens differens? ”Du skrev att man ska ta talet upphöjt till något” menar du att man ska ta tal numren upphöjt till ett tal som man hittar genom att testa sig fram?

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 20:10
Horsepower skrev:

Kan du snälla också posta uppgiften under som ligger på nivå 3, vore riktigt schysst! 

Okej gör det snart! :)

Horsepower 464 – Fd. Medlem
Postad: 11 okt 2019 20:24

Tack!

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 11 okt 2019 20:49

Kan du förklara vad du menade med ”knepet” om differenserna?

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 12 okt 2019 09:52

Om man tittar på bilden så ser man att det är 1.2 vita rutor i bild 1, 2.3 vita rutor i bild 2 och 3.4 vita rutor i bild 3. Det är alltså en rektangel med n rutor på ena hållet och n+1 rutor på andra hållet. P detta sätt är det lätt att hitta en formel för antalet rutor i figur nummer n. Att titta på differenserna är att krångla till det i det här fallet, anser jag.

Svara Avbryt
Close