6 svar
89 visningar
Nazanin. 4
Postad: 30 nov 11:56

Muntlig matte tips & råd på hur man ska plugga.

Hej! 

Jag har matte muntliga nationella nu om några dagar. Jag har försökt att göra några matte uppgifter på tal & algebra, då provet kommer handla om det. Men jag vet inte riktigt hur jag egentligen ska plugga och hur man resonerar på A-nivå.

Tack i förväg!

N#!R 1367
Postad: 30 nov 12:30

Jag har för mig att muntlig np i matte togs bort. Eller har jag fel?

För min syster går i 9an o hon har ingen np muntlig i matte. Dock får hon en extra del i det skriftliga np i matte.

Nazanin. 4
Postad: 30 nov 12:36

Ja de togs bort men lärare kan fortfarande frivilligt välja att ha det men då kallar de inte det för nationella utan bara ett vanligt matte muntligt prov. Dock betygsätter de som vanlig nationella. 

MaKe 863
Postad: 30 nov 16:29

Fastna inte i beräkningar. Behöver du beräkna något, gör en överslagsräkning/en uppskattning eller be läraren att ta fram en miniräknare. Uppgifterna i den muntliga delen är tillräckligt enkla för att kunna lösas med huvudräkning.

Se ett gammalt nationellt prov och bedömningsanvisningar för lärare. Du hittar bedömningsmatrisen där och exempel på elevsvar med kommentarer.

Tänk på att använda begrepp som ingår i kapitel tal och algebra, till exempel en summa, en faktor, en produkt, en faktorisering, en variabel, en ekvation, en rot/en lösning, en proportionalitet, en linjär funktion, en lutningskoefficient, en konstantterm o.s.v.

Nazanin. 4
Postad: 30 nov 16:30

Tackar, uppskattas! 

Människa 32
Postad: 30 nov 16:45

Hej!!

Det var inte så länge sedan jag hade muntligt matte Np, men jag skulle säga det viktigaste är att som MaKe skrev att använda matte begrepp, speciellt när du ska resonera om hur du löste en uppgift. Undvik att säga " först gångrar vi och sen delar vi", använd multiplicera, dividera, subtrahera, addera mm. Bra begrepp överlag är även faktor, produkt, täljare, nämnare, kvot, term, summa, differens. Nu vet jag inte vilken matte bok du har, men de jag har haft brukar ha en liten sammanfattning i slutet med begrepp för kapitlet och förklaringar, du kanske skulle vilja ta en titt på dem. Aja det sista jag vill säga är att stressa inte för mycket, det brukar inte komma extremt svåra uppgifter utan mer som MaKe skrev, det brukar mest handla om hur du resonerar/förklarar hur du kommer fram till ditt svar.

Lycka till, jag ska hålla tummarna för dig!!

Trinity2 Online 3710
Postad: 30 nov 18:56

Jag kan inte bidra med något centralt avs. detta då det är för nytt för mig. Jag tentade muntligt på uni och det var lite andra krav (då iaf). Personligen hade jag som lärare inte brytt mig om språkbruket (det första som låser sig i en pressad situation är ordförrådet (varför stakar alla talare sig med Eh... etc?), och det vet säkert en (bra) lärare). Jag vet inte om det var på PA eller om det var på Flashback som det fanns en lysande problemlösare som hela tiden skrev "multa". Måste vara något "söder-slang" från Stockholm :) , men det störde inte mig alls då dennes lösningar ofta var mycket snygga och eleganta. Jag tycker metoderna är viktigare än språket. Det är inte svenska som är fokus, men jag förstår poängen med att använda rätt terminologi. Dessutom haltar den allmänna svenska någon enormt i skolorna idag. Det är ett problem för svenskläraren, inte matematikläraren. Som #6 skriver, "det brukar mest handla om hur du resonerar/förklarar hur du kommer fram till ditt svar", tycker jag detta är det viktigaste.

Svara
Close