8 svar
418 visningar
solskenet är nöjd med hjälpen
solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2020 23:39

Neele cyklar

Neele cyklar med hastigheten 10 m/s. Plötsligt hoppar det ut ett barn i vägen. Efter 0,5 s börjar hon bromsa och efter ytterligare 1,5 s jämn inbromsning står cykeln stilla.

Hur skulle stoppsträckan ha förändrats om starthastigheten varit dubbelt så stor?

Så här tänkte jag men det är fel enligt facit. 

Yngve Online 37868 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2020 23:50

Rita två v/t-grafer, ett för vardera händelseförloppet.

Beräkna arean under respektive graf.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2020 23:56

Varför ska jag rita två st vet grafer? Det räcker ju med en vt -graf

Yngve Online 37868 – Livehjälpare
Postad: 20 sep 2020 00:02

Hur menar du då?

I ena fallet var ju utgångshastigheten 10 m/s och i det andra 20 m/s.

Peter Online 966
Postad: 20 sep 2020 00:04

Den är lite lurig. Jag tror att de menar att du ska anta att accelerationen är densamma i bägge fallen, se min utläggning nedan.

Då behöver du räkna ut hur mycket Neele förmådde accelerera i första fallet. Sen använder du det i 2:a fallet.

 

Utläggning:

Varför skulle accelerationen vara densamma i bägge fall, kan man undra? Jo, man kan se det som att Neele bromsar så mycket hon kan i bägge fall och när hon gör det så använder hon samma kraft (=så mycket kraft hon kan, via handbroms och/eller fotbroms). Enligt Newtons 2:a lag (F=ma) ger en viss kraft en viss acceleration. Nu är det inte exakt Neeles kraft som ska in i den ekvationen. Den kraften beror på bromssystemets utformning och den vet vi inget om. Om vi antar att en viss kraft från Neele alltid ger samma bromskraft på cykeln, oberoende av hastighet så är det en motivering till att accelerationen är densamma i de 2 fallen.

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 20 sep 2020 00:05

Vilken av de båda graferna är det du tycker räcker, den för den höga eller låga hastigheten?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 20 sep 2020 09:10 Redigerad: 20 sep 2020 09:16
Peter skrev:

Den är lite lurig. Jag tror att de menar att du ska anta att accelerationen är densamma i bägge fallen, se min utläggning nedan.

Då behöver du räkna ut hur mycket Neele förmådde accelerera i första fallet. Sen använder du det i 2:a fallet.

 

Utläggning:

Varför skulle accelerationen vara densamma i bägge fall, kan man undra? Jo, man kan se det som att Neele bromsar så mycket hon kan i bägge fall och när hon gör det så använder hon samma kraft (=så mycket kraft hon kan, via handbroms och/eller fotbroms). Enligt Newtons 2:a lag (F=ma) ger en viss kraft en viss acceleration. Nu är det inte exakt Neeles kraft som ska in i den ekvationen. Den kraften beror på bromssystemets utformning och den vet vi inget om. Om vi antar att en viss kraft från Neele alltid ger samma bromskraft på cykeln, oberoende av hastighet så är det en motivering till att accelerationen är densamma i de 2 fallen.

Jag förstår inte riktigt hur du menade här "Då behöver du räkna ut hur mycket Neele förmådde accelerera i första fallet. Sen använder du det i 2:a fallet." 

 

Jag har sedan tidigare räknat med att hennes retardation är cirka 6.7m/s² och då räknar jag med att hennes utgångshastighet är 10 m/s och sluthastighet 0 enligt grafen. Därefter använder jag mig av formeln 

a=delta(v)/delta(t)

a= 10/1.5 = 6.7 m/s² avrundat till 2 värdesiffror. 

 

--------------------

Hur kan jag rita den andra vt grafen med hastigheten 20m/s? Efter hur många sekunder står cykeln stilla? Gäller det samma siffror för graf 1 som i graf 2?

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 20 sep 2020 09:25

Kan du lägga upp den första grafen du har ritat upp?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 20 sep 2020 09:25

nu förstår jag hur man ska tänka. 

Det var inte så svårt. 

Tack för hjälpen! :)

Svara Avbryt
Close