Nivå på uppgifter
Hej!
Undrar bara vilken nivå (E-A) dessa uppgifter skulle kunna klassificeras till på ett kursprov. Tänker det är svårt att bedöma speciellt när boken själv har markerat ena (uppgift 3.26) som en ”svår uppgift”. Vet att det är svårt att bedöma rakt av, men skulle jättegärna vilja veta på ett ungefär vilken nivå dessa uppgifter ligger på!
Undrar endast om nivån på C) vid exempel 14.
Undrar pga att prioriterar E-uppgifter först!
Tack på förhand!
Hej!
Det går inte att gradera uppgifter efter betygsnivå. Av den anledningen brukar inte läroböckerna heller göra det, utan istället göra en enklare gradering efter någon form av svårighetsgradsskala. Elevsvar kan graderas efter betygsnivå, och för att en elev överhuvudtaget ska kunna svara på tex A-nivå så måste uppgiften såklart ha en viss svårighetsgrad. Det är nog därför man i vardagligt tal lite slarvigt brukar gradera uppgifter efter A-E-skalan.
Men det blir också mycket godtycke inblandat om man ska bedöma nåbar betygsnivå på enskilda uppgifter, istället för en sammanvägd bedömning. Det har skolverket insett. Nedanstående är saxat ur skolverkets skrivelser om utformning av nya kursprov i fysik (jag har markerat det jag tycker är viktigast). Det är enligt min åsikt ett steg helt i rätt riktning för att öka likvärdigheten i bedömning.
Tillbaka till din fråga. Du får ta min bedömning med en nypa salt, för du kommer att få olika svar om du frågar olika personer, även från olika lärare med lång erfarenhet.
Uppgiften om medelaccelerationen (c-delfrågan) tycker jag når upp till minst en "A-poäng".
Uppgiften om s(t)-funktionen tycker jag når upp till "C-poäng", iom att förutom att veta att s'(t)=v(t) så måste man även inse att anpassa begynnelsevillkoret s(t=10+).
Vad tycker du?