8 svar
214 visningar
Dani163 1009
Postad: 6 mar 2018 00:46

NP Ma1c HT16 muntlig v2

Dessa graf ska passa till dessa algebraiska mönster, varav endast en graf ska funka på respektive mönster:

Antal prickar (a) i figur n Mnster 1: a=1+2n+nMönster 2: a=5+3(n1)Mönster 3: a=1+4nMönster 4: a=2n+2

Frågorna lyder såhär:

1. I koordinatsystemen finns det punkter men inga linjer. Varför? 

Jag har inget svar i huvudet på denna fråga, någon som kan hjälpa?

2. På sidan med grafer passade inte Graf A respektive Graf C till något av de givna mönstren. Hur skulle ett mönster kunna vara uppbyggt som passar till Graf A respektive Graf C?

Förstår helt ärligt inte

3. Punkterna i koordinatsystemen ligger utmed en rät linje. Varför? Hur syns detta i mönstret eller formeln?

Varför ligger de utmed en rätlinje, och hur ser man detta i mönstret eller formeln?

4. Hur ser ett mönster ut där punkterna inte ligger utmed en rät linje? Ev. följdfråga: Hur skulle ett mönster som växer kvadratiskt kunna se ut?

Första frågan vet jag inte, men om ett mönster växer kvadratiskt skulle det öka från 2 till 4 och sedan till 8, 16? Eller?

Tack

Smaragdalena 78149 – Lärare
Postad: 6 mar 2018 06:38

1. Det handlar om heltal. Detta gäller både för x-axeln (figur nummer) och y-axeln (antal prickar i figuren).

2. A: a = 2n+4   C: a = n+3

3. Antalet prickar ökar tydligen med lika många för varje ny figur

4. Det skulle kunna vara att antalet prickar fördubblas varje gång. Då skulle a växa kvadratiskt.

Dani163 1009
Postad: 6 mar 2018 13:13
Smaragdalena skrev :

1. Det handlar om heltal. Detta gäller både för x-axeln (figur nummer) och y-axeln (antal prickar i figuren)

Förståe inte vad du menar, är heltalen anledningen till att det inte finns en linje? Kan du utveckla?

2. A: a = 2n+4   C: a = n+3

Hur kom du fram till dessa algebraiska samband?

3. Antalet prickar ökar tydligen med lika många för varje ny figur

Så detta är anledningen till att punkterna i koordinatsystemen ligger utmed en rät linje? Alltså att differensen är konstant?

4. Det skulle kunna vara att antalet prickar fördubblas varje gång. Då skulle a växa kvadratiskt.

Smaragdalena 78149 – Lärare
Postad: 6 mar 2018 13:44

1. Vad skulle "figur 3½" betyda? Vad skulle 5,75 prickar betyda? Här har vi en funktion där både input och output består av heltal. Alltså har inte funktionen några värden när inte x är ett heltal.

2. Jag tittade på bilden. I verkligheten, när du hade jobbat med prickmönstren först, skulle det ha varit ännu lättare.

3. Ja.

Dani163 1009
Postad: 6 mar 2018 14:33
Smaragdalena skrev :

1. Vad skulle "figur 3½" betyda? Vad skulle 5,75 prickar betyda? Här har vi en funktion där både input och output består av heltal. Alltså har inte funktionen några värden när inte x är ett heltal.

Jag förstår inte vad skillnaden är mellan punkter och linjer med avseende på våra mönster? Om vi ska ta hänsyn till våra mönster, vad skiljer en linje åt med punkter och vad kännetecknar en linje?

2. Jag tittade på bilden. I verkligheten, när du hade jobbat med prickmönstren först, skulle det ha varit ännu lättare.

Om jag har svårt att se det på grafen, kan man lösa uppgiften på något annat sätt än det du angav med A: a = 2n+4 C: a = n+3? Dvs, om man jobbat med prickmönstren först?

4. Det skulle kunna vara att antalet prickar fördubblas varje gång. Då skulle a växa kvadratiskt.

Kan du utveckla detta med exempel? Att antalet prickar fördubblas varje gång, och att a växer kvadratiskt? 

Smaragdalena 78149 – Lärare
Postad: 6 mar 2018 14:56

Om du tittar på t ex graf 1, så hör den ihop med ett mönster av prickar (som du har skrivit om i en annan tråd). Där har men figur 1 som består av 5 prickar, figur 2 som består av 7 prickar, figur 3 som består av 9 prickar och så vidare. Vad skulle figur 2½ betyda?

Jag har svårt att förstå vad det är du inte förstår. 

Dani163 1009
Postad: 6 mar 2018 15:10
Smaragdalena skrev :

Om du tittar på t ex graf 1, så hör den ihop med ett mönster av prickar (som du har skrivit om i en annan tråd). Där har men figur 1 som består av 5 prickar, figur 2 som består av 7 prickar, figur 3 som består av 9 prickar och så vidare. Vad skulle figur 2½ betyda?

Jag har svårt att förstå vad det är du inte förstår. 

Figur 2 1/2 skulle ha 8 prickar vilket är ett heltal, menar du att de tal som har decimaltal är anledningen till att man får linjer och inte enskilda punkter i sin graf?

A: a= 2n+4 C: a = n+3

Jag undrar hur du fick det till 2n+4 = a? 2(1)+4 = 6 och inte 5 som det står för första figuren på graf A? Hur kommer man fram till en funktion som du gjorde här? 

Smaragdalena 78149 – Lärare
Postad: 6 mar 2018 15:20
Dani163 skrev :
Smaragdalena skrev :

Om du tittar på t ex graf 1, så hör den ihop med ett mönster av prickar (som du har skrivit om i en annan tråd). Där har men figur 1 som består av 5 prickar, figur 2 som består av 7 prickar, figur 3 som består av 9 prickar och så vidare. Vad skulle figur 2½ betyda?

Jag har svårt att förstå vad det är du inte förstår. 

Figur 2 1/2 skulle ha 8 prickar vilket är ett heltal, menar du att de tal som har decimaltal är anledningen till att man får linjer och inte enskilda punkter i sin graf?

Hur skulle figur 2½ se ut? Skulle den fortfarande ha samma symmetri som figur 2 och 3?

A: a= 2n+4 C: a = n+3

Jag undrar hur du fick det till 2n+4 = a? 2(1)+4 = 6 och inte 5 som det står för första figuren på graf A? Hur kommer man fram till en funktion som du gjorde här? 

A: Första punkten har n = 1 och a = 5. Andra punkten har n = 2 och a = 7. Tredje figuren har n = 3 och a = 9. För varje steg som n ökar, så ökar a med 2 steg. Sedan undersöker jag vilket värde a skulle ha haft om n vore 0. Och så hade jag sett fel, det borde ha varit 3, inte 4.

Dani163 1009
Postad: 6 mar 2018 15:48
Smaragdalena skrev :
Dani163 skrev :
Smaragdalena skrev :

Om du tittar på t ex graf 1, så hör den ihop med ett mönster av prickar (som du har skrivit om i en annan tråd). Där har men figur 1 som består av 5 prickar, figur 2 som består av 7 prickar, figur 3 som består av 9 prickar och så vidare. Vad skulle figur 2½ betyda?

Jag har svårt att förstå vad det är du inte förstår. 

Figur 2 1/2 skulle ha 8 prickar vilket är ett heltal, menar du att de tal som har decimaltal är anledningen till att man får linjer och inte skulle figur 2½ se ut? Skulle den fortfarande ha samma symmetri som figur 2 och 3?

Den skulle avvika från den räta linjen, eller?

A: a= 2n+4 C: a

Svara Avbryt
Close