32 svar
85 visningar
naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 20:18

Öka frekvens?


a) l = n λ / 2

340/208 = 1,63 m

2,45 = n x 1,63 / 2 

n = 2,99 , alltså 3 noder.


b) Kan jag få hjälp på traven?

Nu är det en halvöppen pipa. 

Som vanligt: Rita! Lägg upp din bild här.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 20:24 Redigerad: 8 jan 20:25

Ska jag rita en halvöppen pipa med 3 noder? Eller är du ute efter en annan skiss?

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 20:36 Redigerad: 8 jan 20:37
naturnatur1 skrev:

Ska jag rita en halvöppen pipa med 3 noder? Eller är du ute efter en annan skiss?

Alltså, när vi säger här "rita!" behöver man inte göra rätt ritning på en gång.

Man kan behöva rita och tänka några gånger.

Meningen är att gå igenom den processen själv.  Man ger det liiiite mer tid än några minuter.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 20:42

Nej det förstår jag. Men jag ritade en halvöppen pipa med 3 noder, men det sa mig inte så mycket. Vet inte vad jag annars ska rita, därför jag frågar för att lära mig "tankesättet". Jag brukar inte rita på alla uppgifter då jag är van vid att lösa "algebraiskt". 

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 20:49 Redigerad: 8 jan 20:50
naturnatur1 skrev:

Nej det förstår jag. Men jag ritade en halvöppen pipa med 3 noder, men det sa mig inte så mycket. Vet inte vad jag annars ska rita, därför jag frågar för att lära mig "tankesättet".  

Och sedan hjälper det inte vad vi än svarar här...

Varför tror du att du ska rita tre noder? Det är inte vad uppgiften säger.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 20:59

För att jag i a uppgiften räknat att den visade 3 noder i röret och sedan kommer Cecilias fröken och sätter ett lock för rörets ena öppning. Tänkte då att det bildades en halvöppen pipa med 3 noder..

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 21:05
naturnatur1 skrev:

För att jag i a uppgiften räknat att den visade 3 noder i röret och sedan kommer Cecilias fröken och sätter ett lock för rörets ena öppning. Tänkte då att det bildades en halvöppen pipa med 3 noder..

Uppgiften anger att det blir en annan våglängd.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 21:08 Redigerad: 8 jan 21:09

Det är väl den jag måste räkna fram? Jag vill ha fram hur mycket hon måste öka frekvensen för att ljudet åter ska förstärkas. Då är man alltså ute efter en våglängd, och utifrån det kan jag beräkna den frekvens som behövs för att besvara frågan?

(Så alltså bör den nya frekvensen bli högre än 208 och sedan kolla skillnaden?)

Men hur jag ska ta reda på våglängden vet jag inte.

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 21:15
naturnatur1 skrev:

Men hur jag ska ta reda på våglängden vet jag inte.

Det kan bli svårt om det är verkligen så motbjudande att göra en ritning...

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 21:17

Nej, ber om ursäkt om det tolkades så. Jag vet bara inte vad jag ska rita. 


Tillägg: 8 jan 2024 21:20

En halvöppen pipa med ? överton och längden 2,45m.

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 21:38 Redigerad: 8 jan 21:39
naturnatur1 skrev:Jag vet bara inte vad jag ska rita. 

Tidigare hade du den här tråden: https://www.pluggakuten.se/trad/glasror-med-vatten/ 

Där finns ordentliga ritningar. Men sådant finns säkert också i din bok.


naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 21:41

Ja, men jag vet inte vad det är jag ska rita, inte hur.  

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 22:04
naturnatur1 skrev:

Ja, men jag vet inte vad det är jag ska rita, inte hur.  

Du vill att jag ska göra detaljerade anvisningar? Då är det lättare för mig att rita själv.

Så här till exempel för den öppna pipan:

Nu stängs den ena sidan. Har du förstått att den inte resonerar vid 208 hertz?

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 22:12 Redigerad: 8 jan 22:13

Har du förstått att den inte resonerar vid 208 hertz?

Den resonerar vid 208 Hz när den är en öppen pipa men inte halvöppen, för att våglängden ändras och det går från att vara buk, buk till buk, nod?

Hur vet jag när den resonerar när den stängs? Ska jag räkna med att den ser ut så?

(5λ/4)

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 22:15 Redigerad: 8 jan 22:17
naturnatur1 skrev:

Har du förstått att den inte resonerar vid 208 hertz?

Den resonerar vid 208 Hz när den är en öppen pipa men inte halvöppen, för att våglängden ändras 

Nej, vid 208 hertz är våglängden fortfarande densamma, λ = 1,63 meter.

Även pipans längd är oförändrad, 2,45 meter. (Du verkar rita en annan längd.)

Det som ändrades var ett av randvillkoren.
 

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 22:22

(5λ/4), har vi alltså ingen nytta av?

Tanken som slog mig nu var att man utifrån det ska beräkna den nya våglängden genom 

(5λ/4) = 2,45

λ = 1,96m

Alltså sker resonans när våglängdens längd är 1,96m.

Utifrån det beräknar vi frekvensen genom v= f x λ

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 22:26
naturnatur1 skrev:

Alltså sker resonans när våglängdens längd är 1,96m.

Utifrån det beräknar vi frekvensen genom v= f x λ

De frågade efter en högre resonansfrekvens, alltså kortare våglängd.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 22:30

Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning om hur jag ska lösa den nu.

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 22:40
naturnatur1 skrev:

Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning om hur jag ska lösa den nu.

Rita! Men det verkar farligt? Eller inte matematiskt nog?

Varsågod:
Pipan är 2,45 meter lång. Vad är våglängden? Vad blir frekvensen?
 

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 22:46

Rita! Men det verkar farligt? Eller inte matematiskt nog?

Nej. Jag hade ritat om jag visste vad jag skulle rita.


Hur visste du att vågen såg ut så? (att det var tredje övertonen)?

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 23:02 Redigerad: 8 jan 23:04
naturnatur1 skrev:

Hur visste du att vågen såg ut så?  

Utifrån figuren i #14.

Och sedan det som var givet: högre frekvens, kortare våglängd, alltså fler våglängder i pipan.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 23:09

Och sedan det som var givet: högre frekvens, kortare våglängd, alltså fler våglängder i pipan.

Ja, det stämmer. Tänkte inte på det.

Utifrån figuren i #14.

Detta kanske är en jobbig fråga. Men hur visste du att figuren såg ut så? Och framförallt att det just handlade om tredje övertonen?

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 23:10 Redigerad: 8 jan 23:11
naturnatur1 skrev:

Utifrån figuren i #14.

Detta kanske är en jobbig fråga. Men hur visste du att figuren såg ut så? Och framförallt att det just handlade om tredje övertonen?

Frekvensen var given, du hade räknat ut våglängden. Så tre halva våglängder i röret.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 23:15

Frekvensen var given,

Ja

du hade räknat ut våglängden.

1,63m 

Så tre halva våglängder i röret.

Hur menar du här? Vad har den tidigare våglängden (1,63) med att göra att man fick reda på att det var tredje övertonen?

(Ifrågesätter inte dig, jag förstår bara inte det steget och därför frågar jag)

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 23:23
naturnatur1 skrev:

Så tre halva våglängder i röret.

Hur menar du här? Vad har den tidigare våglängden (1,63) med att göra att man fick reda på att det var tredje övertonen?

(Ifrågesätter inte dig, jag förstår bara inte det steget och därför frågar jag)

Jag räknar inte ut sådant. Jag ritar, i huvudet eller i det här fallet nog med papper och penna.

Och då ska våglängden som fanns kortas precis så mycket att den passar med de nya randvillkoren.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 23:26

Varför ritade du just tredje övertonen? 

Och då ska våglängden som fanns kortas precis så mycket att den passar med de nya randvillkoren.

Skulle du kunna förklara vad du menar här?

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 23:41 Redigerad: 8 jan 23:42
naturnatur1 skrev:

Varför ritade du just tredje övertonen? 

Och då ska våglängden som fanns kortas precis så mycket att den passar med de nya randvillkoren.

Skulle du kunna förklara vad du menar här?

Jag tror inte det.

Så i det öppna röret fanns 3 halva våglängder.

För att få nästa högre resonans i det halvöppna röret måste man öka frekvensen så att det blir en buk på ena sidan och en nod på andra sidan. Så det blir 3½ halva våglängder. Jag skitar i om det är den sjuttioelfte övertonen eller vad. Det var inte frågan.

naturnatur1 3047
Postad: 8 jan 23:49

Så om man frågar om en högre frekvens menar man att man ska "gå upp i överton", i detta fallet var det andra och blev alltså till en tredje? (för att få en kortare våglängd?)


Tillägg: 8 jan 2024 23:55

Ja just det.. Frekvensen ökar för varje överton..

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 8 jan 23:57 Redigerad: 9 jan 00:01
naturnatur1 skrev:

Så om man frågar om en högre frekvens menar man att man ska "gå upp i överton", i detta fallet var det andra och blev alltså till en tredje? (för att få en kortare våglängd?)

Jag vet att i skolfysiken finns allt detta med n som man kan sätta in i formler som finns i alla dessa förkastliga svenska formelsamlingar. Som saknar ritningar. Som skiljer sig: vissa har n, andra har n-1.

På mina tentor i vågröra tillät jag aldrig formelsamlingar. För att slippa protester till ombudsmän och chefer och FN-nämnden för mänskliga rättigheter tillät jag att studenterna fick ha med sig på tentan två sidor med egna handskrivna anteckningar. De som lyckades bäst hade gjort fina ritningar. De hade förstås också fått dessa i huvudet.

naturnatur1 3047
Postad: 9 jan 00:02

Hur lär man sig att göra fina ritningar? Exempelvis i denna fråga hade jag inte en aning om vad jag skulle rita. Att det var en våg med 4 noder hade jag inte kommit på att rita.

Pieter Kuiper Online 7119
Postad: 9 jan 00:11 Redigerad: 9 jan 00:19
naturnatur1 skrev:

Hur lär man sig  

Jag vet inte. Jag är rädd att undervisningen i fysik på svenska skolor inte är så bra. På grundskolan är det för mycket inlärning av fraser och definitioner (fast det kallas "begrepp"), på gymnasiet är det nog ofta för mycket med formler (och det kallar de då "problemlösning").

I båda fallen är det formaliserat. Och efteråt kan eleverna egentligen inte så mycket.

Man lär sig genom att göra. Man lär sig genom att diskutera, genom att förklara för andra. Jag tror att man måste ha bilder i huvudet.

naturnatur1 3047
Postad: 9 jan 00:39

Man lär sig genom att göra. Man lär sig genom att diskutera, genom att förklara för andra. Jag tror att man måste ha bilder i huvudet.

Ja det stämmer. Men som du säger minns jag att det i grundskolan var fokus på att förstå begrepp och förklara dessa och hur de hänger ihop. Nu i gymnasiet ska man fokusera på att lära sig formler och hur man använder dessa. 

Jag har inget emot att rita. Men jag tycker bara det ibland är svårt att avgöra vad man ska rita (som i detta fallet). 

Tack för hjälpen!

Svara Avbryt
Close