54 svar
786 visningar
destiny99 är nöjd med hjälpen
destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:35 Redigerad: 25 dec 2021 21:46

Om ett bråk är större än eller mindre än

Hej 

 

Om vi säger att vi ska jämföra bråken 14/15 med 15/16. Hur kan man avgöra vilket som är mindre än eller större än? Jag vet att 14/16 är mindre än 15/16 och 14/15 är mindre än 15/15. Men finns det något annat sätt man kan tänka när man har olika tal på nämnaren?


Tråd flyttad från Kluringar till Matte 1. Kluringforumet är endast till för matematiska delikatesser du vill bjuda andra på. /Smutstvätt, moderator  

Bubo 7019
Postad: 25 dec 2021 20:36

Hur mycket fattas upp till en hel?

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:36
Bubo skrev:

Hur mycket fattas upp till en hel?

15/15 och 16/16

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 20:38

Bulbo menar "Hur mycket saknas från 14/15 resp. 15/16 för att det skall bli en hel?"

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:40
Trinity2 skrev:

Bulbo menar "Hur mycket saknas från 14/15 resp. 15/16 för att det skall bli en hel?"

1/15 och 1/16?

Bubo 7019
Postad: 25 dec 2021 20:40
Bubo skrev:

Hur mycket fattas upp till en hel?

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:41 Redigerad: 25 dec 2021 20:47
Bubo skrev:
Bubo skrev:

Hur mycket fattas upp till en hel?

För att 14/15 ska komma upp till en hel fattas det 1/15 och för att 15/16 ska komma upp till en hel fattas det 1/16. 

ItzErre 1575
Postad: 25 dec 2021 20:48

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:49
ItzErre skrev:

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

Hur menar du då? 

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 20:55
Mahiya99 skrev:
Bubo skrev:
Bubo skrev:

Hur mycket fattas upp till en hel?

För att 14/15 ska komma upp till en hel fattas det 1/15 och för att 15/16 ska komma upp till en hel fattas det 1/16. 

Nu kan du säkert lista ut svaret.

ItzErre 1575
Postad: 25 dec 2021 20:56
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

Hur menar du då? 

Om du vill jämföra 1/4 och 1/3 med varandra kan du skriva om dom som 3/12 och 4/12

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 20:59 Redigerad: 25 dec 2021 21:03
ItzErre skrev:
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

Hur menar du då? 

Om du vill jämföra 1/4 och 1/3 med varandra kan du skriva om dom som 3/12 och 4/12

Yes men gällande 14/15 och 15/16 är det ju ganska svårt speciellt utan miniräknare. Det är ju stora tal. Kan ej komma på ett gemensamt nämnare för dessa två 

pluggare77 159
Postad: 25 dec 2021 21:08
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

Hur menar du då? 

Om du vill jämföra 1/4 och 1/3 med varandra kan du skriva om dom som 3/12 och 4/12

Yes men gällande 14/15 och 15/16 är det ju ganska svårt speciellt utan miniräknare. Det är ju stora tal. Kan ej komma på ett gemensamt nämnare för dessa två 

Multiplicera båda bråkets nämnare och täljare, med det andra talets nämnare. På så sätt har får du kvar ett tal av samma värde, men de har nu samma nämnare. 

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 21:13

Du var på rätt spår.

Antag två lika stora tårtor.

På den ena saknas 1/15 och på den andra saknas 1/16 (som är mindre än 1/15)

Vilken av tårtorna har mest kvar?

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:14 Redigerad: 25 dec 2021 21:16
Trinity2 skrev:

Du var på rätt spår.

Antag två lika stora tårtor.

På den ena saknas 1/15 och på den andra saknas 1/16 (som är mindre än 1/15)

Vilken av tårtorna har mest kvar?

Hm 1/16? Så 1/16 är mindre än 1/15 för att nämnaren ökar så blir kvoten mindre? 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:15
pluggare77 skrev:
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:
Mahiya99 skrev:
ItzErre skrev:

Om du vill vara 100 säker är det alltid bäst att göra om bråken till samma nämnare 

Hur menar du då? 

Om du vill jämföra 1/4 och 1/3 med varandra kan du skriva om dom som 3/12 och 4/12

Yes men gällande 14/15 och 15/16 är det ju ganska svårt speciellt utan miniräknare. Det är ju stora tal. Kan ej komma på ett gemensamt nämnare för dessa två 

Multiplicera båda bråkets nämnare och täljare, med det andra talets nämnare. På så sätt har får du kvar ett tal av samma värde, men de har nu samma nämnare. 

Hm hur ställer jag upp menar du? 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:18 Redigerad: 25 dec 2021 21:26

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:20 Redigerad: 25 dec 2021 21:21
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x enligt

f(x) = x/(x+1). Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner

Är det ej krångligt att använda derivata under ett högskole prov fråga som tex denna där miniräknare ej är tillåten? 

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 21:23
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x enligt

f(x) = x/(x+1). Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner

Är det ej krångligt att använda derivata under ett högskole prov fråga som tex denna? 

Det är nog meningen att man skall tänka på den saknade biten, men man kan även studera

14/15-15/16.

Täljaren blir 

14*16-15^2 = (15-1)(15+1)-15^2 = 15^2 - 1 - 15^2 = -1

som är negativt varför 

14/15-15/16 < 0

14/15 < 15/16

(Nämnaren behöver du inte betrakta, den är positiv.)

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:29
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x enligt

f(x) = x/(x+1). Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner

Är det ej krångligt att använda derivata under ett högskole prov fråga som tex denna där miniräknare ej är tillåten? 

Stod ingenting om att det var högskoleprov. Om du tittar på lösningen så är den enkel (om man kan derivera), ingen miniräknare krävs.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:32 Redigerad: 25 dec 2021 21:34
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 21:34
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x enligt

f(x) = x/(x+1). Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner

Är det ej krångligt att använda derivata under ett högskole prov fråga som tex denna där miniräknare ej är tillåten? 

Stod ingenting om att det var högskoleprov. Om du tittar på lösningen så är den enkel (om man kan derivera), ingen miniräknare krävs.

Notera att f(x)=1-1/(x+1) är strängt växande vilket inses utan derivata eller miniräknare. Detta är analogt med tårtresonemanget.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:35
Trinity2 skrev:
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x enligt

f(x) = x/(x+1). Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner

Är det ej krångligt att använda derivata under ett högskole prov fråga som tex denna där miniräknare ej är tillåten? 

Stod ingenting om att det var högskoleprov. Om du tittar på lösningen så är den enkel (om man kan derivera), ingen miniräknare krävs.

Notera att f(x)=1-1/(x+1) är strängt växande vilket inses utan derivata eller miniräknare. Detta är analogt med tårtresonemanget.

Men hur vet man det? Kan du visa steg för steg hur du vet att det är strängt växande... 

Trinity2 1520
Postad: 25 dec 2021 21:35
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Vi har att

f(x) = x/(x+1) = 1 - 1/(x+1)

Då x ökar minskar 1/(x+1) varför du tar bort mindre och mindre från 1 varför f(x) ökar då x ökar.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:37 Redigerad: 25 dec 2021 21:40
Trinity2 skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Vi har att

f(x) = x/(x+1) = 1 - 1/(x+1)

Då x ökar minskar 1/(x+1) varför du tar bort mindre och mindre från 1 varför f(x) ökar då x ökar.

Så f(x) ökar och minskar när x ökar när man drar bort 1? Hur kan f(x) bara öka när kvoten blir mindre ju större x blir och man drar bort 1? Får ej ihop det nu. 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:41
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Om derivatan är positiv så är funktionen strikt växande. Jag antar att du känner till detta från gymnasiet.

Eftersom (1+x)2 är ett positivt tal för alla x  0 så är även 1/(1+x)2 ett positivt tal. Derivatan är därför positiv och funktionen strikt växande.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:42
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Om derivatan är positiv så är funktionen strikt växande. Jag antar att du känner till detta från gymnasiet.

Eftersom (1+x)2 är ett positivt tal för alla x  0 så är även 1/(1+x)2 ett positivt tal. Derivatan är därför positiv och funktionen strikt växande.

Vilka x satte du in i den deriverade funktionen för att avgöra om det är strikt växande eller avtagande? 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:45
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Om derivatan är positiv så är funktionen strikt växande. Jag antar att du känner till detta från gymnasiet.

Eftersom (1+x)2 är ett positivt tal för alla x  0 så är även 1/(1+x)2 ett positivt tal. Derivatan är därför positiv och funktionen strikt växande.

Vilka x satte du in i den deriverade funktionen för att avgöra om det är strikt växande eller avtagande? 

Derivatan är positiv för alla värden på x i vår definitionsmängd (x  0). Speciellt är derivatan positiv för alla x mellan 14 och 15.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:47 Redigerad: 25 dec 2021 21:49
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Här en lösning för den som gått igenom derivata.

Låt oss definiera en funktion f(x) för x  0 enligt f(x) = x/(x+1).

Vi ser att f(14) = 14/15 och att f(15) = 15/16.

Vi deriverar f och finner att f’(x) = 1/(1+x)2, så derivatan är större än noll för alla x, vilket innebär att funktionen är strikt växande.

Eftersom funktionen är strikt växande så måste det gälla att f(14) <  f(15).

Hur vet du att den är strikt växande? Du har hoppat en del steg så jag hänger ej riktigt med efter deriveringen... Jag tror ej jag förstår det där sättet tyvärr. Tack ändå! 

Om derivatan är positiv så är funktionen strikt växande. Jag antar att du känner till detta från gymnasiet.

Eftersom (1+x)2 är ett positivt tal för alla x  0 så är även 1/(1+x)2 ett positivt tal. Derivatan är därför positiv och funktionen strikt växande.

Vilka x satte du in i den deriverade funktionen för att avgöra om det är strikt växande eller avtagande? 

Derivatan är positiv för alla värden på x i vår definitionsmängd (x  0). Speciellt är derivatan positiv för alla x mellan 14 och 15.

f'(14)=14/(1+14)^2= något positivt 

f'(15)=15/(15+1)^2 =något positivt 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:49

Du behöver inte räkna ut exakt vad derivatan blir, det räcker med att inse att derivatan är positiv för att inse att f är strikt växande.

Bubo 7019
Postad: 25 dec 2021 21:50

Men snälla nån...

1/16 är mindre än 1/15. Det är allt man behöver begripa för att lösa uppgiften.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:50
PATENTERAMERA skrev:

Du behöver inte räkna ut exakt vad derivatan blir, det räcker med att inse att derivatan är positiv för att inse att f är strikt växande.

Ok. Men jag har fortfarande svårt att avgöra vilken av dem är störst även om båda är växande strikt 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:50 Redigerad: 25 dec 2021 21:51
Bubo skrev:

Men snälla nån...

1/16 är mindre än 1/15. Det är allt man behöver begripa för att lösa uppgiften.

Okej varför är den mindre än 1/15? Motivera gärna.  Jag hade gärna svarat att 1/15 är mindre än 1/16 då talet 15 är mindre än talet 16. Men för bråk kanske man ej ska tänka så. 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 21:56

Ska lägga det på påminnet att 1/16, 1/17 osv är mindre än 1/15. Ju högre nämnare ökar desto mindre kvot. 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 21:57
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Du behöver inte räkna ut exakt vad derivatan blir, det räcker med att inse att derivatan är positiv för att inse att f är strikt växande.

Ok. Men jag har fortfarande svårt att avgöra vilken av dem är störst även om båda är växande strikt 

Om en funktion f är strikt växande så implicerar a < b (per definition) att f(a) < f(b).

Vi har visat att f är strikt växande.

Vidare så vet vi att 14 < 15 och därför har vi att f(14) < f(15).

Ture Online 9892 – Livehjälpare
Postad: 25 dec 2021 22:01

Ett annat angreppssätt för att avgöra vilket tal som är störst är att uppskatta kvoten mellan dom.

Betänk att kvoten > 1 om täljaren är större än nämnaren

Alltså i ditt exempel:

14151516=14*1615*15=(15-1)(15+1)15*15=152-1152 

det sista uttrycket är mindre än 1 alltså är 14/15 minst.

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 22:06
Bubo skrev:

Men snälla nån...

1/16 är mindre än 1/15. Det är allt man behöver begripa för att lösa uppgiften.

Visst. Det vara bara för att visa att det alltid finns flera sätt att angripa en uppgift.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:08 Redigerad: 25 dec 2021 22:09
Ture skrev:

Ett annat angreppssätt för att avgöra vilket tal som är störst är att uppskatta kvoten mellan dom.

Betänk att kvoten > 1 om täljaren är större än nämnaren

Alltså i ditt exempel:

14151516=14*1615*15=(15-1)(15+1)15*15=152-1152 

det sista uttrycket är mindre än 1 alltså är 14/15 minst.

14/15 kan väl ej vara minst när vi säger att 15 /16 är det? Det går ju emot dina ord. '' täljare ska vara större än nämnare. ingen av dem har täljare som är större än nämnare. Däremot är 15 som täljare större än 14 som täljare. 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:10
PATENTERAMERA skrev:
Mahiya99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Du behöver inte räkna ut exakt vad derivatan blir, det räcker med att inse att derivatan är positiv för att inse att f är strikt växande.

Ok. Men jag har fortfarande svårt att avgöra vilken av dem är störst även om båda är växande strikt 

Om en funktion f är strikt växande så implicerar a < b (per definition) att f(a) < f(b).

Vi har visat att f är strikt växande.

Vidare så vet vi att 14 < 15 och därför har vi att f(14) < f(15).

Tack! Ska komma ihåg detta regel. 

Ture Online 9892 – Livehjälpare
Postad: 25 dec 2021 22:15
Mahiya99 skrev:
Ture skrev:

Ett annat angreppssätt för att avgöra vilket tal som är störst är att uppskatta kvoten mellan dom.

Betänk att kvoten > 1 om täljaren är större än nämnaren

Alltså i ditt exempel:

14151516=14*1615*15=(15-1)(15+1)15*15=152-1152 

det sista uttrycket är mindre än 1 alltså är 14/15 minst.

14/15 kan väl ej vara minst när vi säger att 15 /16 är det? Det går ju emot dina ord. '' täljare ska vara större än nämnare. ingen av dem har täljare som är större än nämnare. Däremot är 15 som täljare större än 14 som täljare. 

14/15 är täljaren

15/16 är nämnaren

jag delade de två talen med varandra och fick efter lite förenkling

(15*15-1)/15*15 vilket är < 1

alltså är 14/15 < 15/16

kontroll med räknare:

14/15 blir  0,933...

15/16 blir 0,9375 vilket alltså är störst

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:17 Redigerad: 25 dec 2021 22:19
Ture skrev:
Mahiya99 skrev:
Ture skrev:

Ett annat angreppssätt för att avgöra vilket tal som är störst är att uppskatta kvoten mellan dom.

Betänk att kvoten > 1 om täljaren är större än nämnaren

Alltså i ditt exempel:

14151516=14*1615*15=(15-1)(15+1)15*15=152-1152 

det sista uttrycket är mindre än 1 alltså är 14/15 minst.

14/15 kan väl ej vara minst när vi säger att 15 /16 är det? Det går ju emot dina ord. '' täljare ska vara större än nämnare. ingen av dem har täljare som är större än nämnare. Däremot är 15 som täljare större än 14 som täljare. 

14/15 är täljaren

15/16 är nämnaren

jag delade de två talen med varandra och fick efter lite förenkling

(15*15-1)/15*15 vilket är < 1

alltså är 14/15 < 15/16

kontroll med räknare:

14/15 blir  0,933...

15/16 blir 0,9375 vilket alltså är störst

Varför säger man då att 1/16 är mindre än 1/15? Då tror man ju per automatik att 15/16 är mindre än 14/15. Sen får jag veta att det är tvärtom nu. Om 1/16 är mindre än 1/15 så borde 1/15 vara större än 1/16? 

Louis 3476
Postad: 25 dec 2021 22:22 Redigerad: 25 dec 2021 22:24

Varför inte skriva ut ordentligt vad som föreslagits från början (och tårtliknelsen från Trinity2 var bra):

14/15 = 1 - (1/15)

15/16 = 1 - (1/16)

1/16 är mindre än 1/15 eftersom nämnaren är större.
Tänk på tårtan. Skär man upp en tårta i 16 delar är varje del mindre än om man skär upp i 15 delar.

Drar vi bort något mindre från 1 blir resultatet större.
Tänk på tårtan igen. Tar vi bort en mindre del är mer kvar än om vi tar bort en större del.

Alltså är 15/16 det större bråket.

Ture Online 9892 – Livehjälpare
Postad: 25 dec 2021 22:23

1/15 är större än 1/16 kontrollera med räknaren! 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:24
Ture skrev:

1/15 är större än 1/16 kontrollera med räknaren! 

Ja men det här ska man veta utan miniräknare. 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:26
Louis skrev:

Varför inte skriva ut ordentligt vad som föreslagits från början (och tårtliknelsen från Trinity2 var bra):

14/15 = 1 - (1/15)

15/16 = 1 - (1/16)

1/16 är mindre än 1/15 eftersom nämnaren är större.
Tänk på tårtan. Skär man upp en tårta i 16 delar är varje del mindre än om man skär upp i 15 delar.

Drar vi bort något mindre från 1 blir resultatet större.
Tänk på tårtan igen. Tar vi bort en mindre del är mer kvar än om vi tar bort en större del.

Alltså är 15/16 det större bråket.

Exakt 15/16 är då större för vi har mer kvar och resultatet blir större 1-något mindre= större resultat 

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:29 Redigerad: 25 dec 2021 22:30
Louis skrev:

Varför inte skriva ut ordentligt vad som föreslagits från början (och tårtliknelsen från Trinity2 var bra):

14/15 = 1 - (1/15)

15/16 = 1 - (1/16)

1/16 är mindre än 1/15 eftersom nämnaren är större.
Tänk på tårtan. Skär man upp en tårta i 16 delar är varje del mindre än om man skär upp i 15 delar.

Drar vi bort något mindre från 1 blir resultatet större.
Tänk på tårtan igen. Tar vi bort en mindre del är mer kvar än om vi tar bort en större del.

Alltså är 15/16 det större bråket.

15/16 är mindre tyvärr. Då är ju 14/15 eftersom 1/15 >1/16

Louis 3476
Postad: 25 dec 2021 22:35

Har du ändrat dig?

Då är ju 14/15

Är vad?

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:38 Redigerad: 25 dec 2021 22:39
Louis skrev:

Har du ändrat dig?

Då är ju 14/15

Är vad?

14/15 är större bråk mässigt än 15/16. Enligt 1/15 >1/16. Men problemet är att kvoten 14/15 är mindre än 15/16 på räknaren så rätt svar är ju att 15/16 är större än 14/15. Men på provet har man ju ej tillgång till miniräknare så man kan ej räkna ut kvoten direkt... 

Louis 3476
Postad: 25 dec 2021 22:41 Redigerad: 25 dec 2021 22:43

Håller du inte längre med om vad du själv skrev:

Exakt 15/16 är då större för vi har mer kvar och resultatet blir större 1-något mindre= större resultat

Just för att  1/15 > 1/16 är 15/16 > 14/15.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:42
Louis skrev:

Håller du inte längre med om vad du själv skrev:

Exakt 15/16 är då större för vi har mer kvar och resultatet blir större 1-något mindre= större resultat

Jo det gör jag, men jag var tvungen att tänka på det Ture skrev gällande att kontrollera med räknaren.. 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 22:43

Tänk att ni är 15 man som delar på en pizza. Varje person får 1/15:de del av pizzan. Nästa gång ni är på pizzerian är ni 16 man och varje person får då 1/16:de del av pizzan. Vid vilket av tillfällena får du den största biten pizza?

Louis 3476
Postad: 25 dec 2021 22:44

Och på räknaren får du samma sak.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:49
PATENTERAMERA skrev:

Tänk att ni är 15 man som delar på en pizza. Varje person får 1/15:de del av pizzan. Nästa gång ni är på pizzerian är ni 16 man och varje person får då 1/16:de del av pizzan. Vid vilket av tillfällena får du den största biten pizza?

Hm när vi kanske är15 st?  Jag tänker ju fler som kommer och delar på en pizza desto mindre chans att få största pizza 

PATENTERAMERA Online 5462
Postad: 25 dec 2021 22:50

Precis. Därför är 1/15 större än 1/16.

destiny99 7067
Postad: 25 dec 2021 22:52
PATENTERAMERA skrev:

Precis. Därför är 1/15 större än 1/16.

Precis. 

Svara Avbryt
Close