4 svar
49 visningar
ArkTa behöver inte mer hjälp
ArkTa 19
Postad: 12 mar 13:01

ON-bas

Hej,

Hur går jag tillväga?

Hondel 1424
Postad: 12 mar 13:52

Om frågan istället varit att du har en låda som är en kub med sidlängs 1 och har hörn i origo (dvs, den täcker ”enhetskuben”), hur hade du då kunnat avgöra om kulan var inne i lådan? 

Gustor 499
Postad: 12 mar 13:56 Redigerad: 12 mar 14:02

Utöver tipset ovan: Kom ihåg att matrisen A=26-3-63232-6A=\begin{pmatrix} 2 & 6 & -3\\ -6 & 3 & 2\\ 3 & 2 & -6\end{pmatrix} är basbytesmatrisen till basen (e1,e2,e3)(e_1,e_2,e_3) från basen som ges av riktningsvektorerna till punkterna A,B,CA, B, C. Vill vi uttrycka y=(5,-1,10)y=(5, -1,10) i den nya basen kan vi lösa systemet Ax=yAx=y, alltså beräkna A-1A^{-1} (som är basbytesmatrisen från standard On-basen till vår nya bas).

ArkTa 19
Postad: 12 mar 16:06 Redigerad: 12 mar 16:08

Blir det rätt så:

X= A-1× y =1442214221-1421-1442×5-110=34777

Gustor 499
Postad: 12 mar 17:25

Jag har skrivit av matrisen fel, talet i nedre högra hörnet ska vara 6, inte -6. Matrisen AA består alltså av riktningsvektorerna A, B, och C som kolonnvektorer.

Svara
Close