Översätta och tolka kurslitteratur (4)
Nu är min frustration på maximal nivå. (sidan 146)
Kan någon gå igenom denna stycken, sortera bort allt white noise och flummeri, och förklara klart och tydligt vad han menar? Jag har läst denna stycke flera gånger :/.
Varför tar vi upp resten?
Varifrån kommer ? Hur har han kommit fram till det?
Det står att uppgiften är att dividera med .
Eftersom vi skall dividera med (x-1), som är av grad 1, måste resten ha lägre grad än så - antingen blir det en konstant, eller så går divisionen jämnt ut.
Vi vill ha fram kvoten k(x) och resten r, som är sådana att Error converting from LaTeX to MathML. Vi kan få fram resten genom att sätta in x = 1 i den ekvationen och räkna lite, se ovan. Hoppas uppdragsgivaren är nöjd med bara halva svaret...
Tack!
Nu förstår jag!
Han gör så stora mackor kring uppgifter att allt blir dimmig!
Hoppades du skulle förstå trots att det blev ERROR!
Jojojo, när jag läste din text blev jag med. Själva polynomet var inte så svårt. Vi att ettan i den tunga ekvationen, det blev 1+2+3+24 dvs rest 30. Om det hade gått jämt (rest noll), skulle ha varit en delare till den tunga polynomet.
Det var mest förklaringen som jag tyckte var jobbigt.