6 svar
122 visningar
EnerG är nöjd med hjälpen
EnerG 127 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2019 17:44

Paketinslag- problem med tal


Detta är angående uppgift
4316. Jag har svårt för att förstå själva uppgiften. Jag fattar liksom inte hur jag ska tolka den där tallinjen och har därför inte kunnat försöka lösa uppgiften

Louis 3473
Postad: 18 mar 2019 17:57

Den gröna linjen ska väl föreställa snöret.
1/8 av snörets längd är 10 m.
Hur långt är hela snöret?
(Räcker till många paket.)

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 18 mar 2019 17:58

Det var en otydlig uppgift. Jag TROR att de försöker illustrera att 1/8 av snöret är 10 m och undrar hur långt hela snöret är.

EnerG 127 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2019 18:07
Smaragdalena skrev:

Det var en otydlig uppgift. Jag TROR att de försöker illustrera att 1/8 av snöret är 10 m och undrar hur långt hela snöret är.

Då tänker jag då 10 x 8 = 80 m ?

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 18 mar 2019 18:08
EnerG skrev:
Smaragdalena skrev:

Det var en otydlig uppgift. Jag TROR att de försöker illustrera att 1/8 av snöret är 10 m och undrar hur långt hela snöret är.

Då tänker jag då 10 x 8 = 80 m ?

Så skulle jag också svara.

Euclid 567
Postad: 18 mar 2019 18:18

Eller så kan du beskriva det så här:

x8=108·x8=8·108·x8=8·10x=80

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2019 18:44

Hej!

Om hela snörets längd är xx meter så säger bilden att x/8x/8 är lika med 10 meter. Det betyder att du kan skriva en ekvation.

    x8=10.\frac{x}{8} = 10.

Svara Avbryt
Close