Placera ut olika bråk på tallinjen i storleksordning
Hej,
Jag har en uppgift där jag ska placera ut olika bråk på tallinjen i storleksordning.
Jag söker svar på:
- Hur jag ska tänka med längd/uppdelning av tallinje i förhållande till de bråk som ska placeras ut?
- Hur placerar man ut bråk som har större täljare än nämnare?
- Hittills har jag tagit hjälp av en linjal för att dela upp min tallinje för att placera ut bråken, det är väldigt tidskrävande och jag undrar om det finns något annat sätt att tänka på?
- Bråken det gäller 1/3, 2/4, 2/7, 5/8, 1/2, 4/2
2/7 1/3 1/2 5/8 4/2
2/4
0---I--I-----I----I-----1---------------------2
Kan du förlänga bråken så att de får samma nämnare?
Tänker i samma bana som @Tomten.
Ska bråktalen placeras på en och samma tallinje eller var för sig på separata tallinjer?
Adaxu skrev:Tänker i samma bana som @Tomten.
Ska bråktalen placeras på en och samma tallinje eller var för sig på separata tallinjer?
På en och samma tallinje.
Har du några andra tips?
Tomten skrev:Kan du förlänga bråken så att de får samma nämnare?
Ska prova, tack!
Kan du ladda upp en bild på uppgiften?
Om uppgiften handlar om taluppfattning så är nog tanken den att du bara ska ordna bråktalen i storleksordning, inte sätta ut dem på exakt rätt ställe på en tallinje.
Och då finns det ett par knep man kan ta till:
- Bråktalen 2/4 och 4/2 kan förenklas.
- Det går med ett litet knep att säga hur bråktalet 5/8 förhåller sig till 1/2.
- Det går med ett litet knep att säga hur bråktalet 2/7 förhåller sig till 1/3
Fråga gärna om du inte kommer på knepen.
(1/2 i mitten samma sak men 2/4)(4/2 ska vara på 2)(5/8 ska vara en liten bit från mitten)