Plugga biologi inför NP
Hej!
Har sett flera trådar här på forumet med detta tema, men nu har jag stött på ett problem. Jag lade upp en plan för hur jag skulle plugga osv. Har gått igenom allt utom genetik och evolution, då dessa är områden vi väldigt nyligen gått igenom så man minns det mesta.
Men utav allt annat jag har pluggat så känns det inte riktigt som att jag har lärt mig något. Håller just nu på med gamla NP och känner inte riktigt att det är något som är speciellt svårt (än så länge, har inte hunnit göra så många prov än), men det känns som att jag fortfarande inte har koll på allt. Det kan ju verkligen komma en fråga om vad som helst, så då känns det som att man måste kunna allt. Men jag vet inte om jag riktigt kan allt...
Har någon några tips på hur man kan göra i en sådan situation?
KlmJan skrev:Hej!
Har sett flera trådar här på forumet med detta tema, men nu har jag stött på ett problem. Jag lade upp en plan för hur jag skulle plugga osv. Har gått igenom allt utom genetik och evolution, då dessa är områden vi väldigt nyligen gått igenom så man minns det mesta.
Men utav allt annat jag har pluggat så känns det inte riktigt som att jag har lärt mig något. Håller just nu på med gamla NP och känner inte riktigt att det är något som är speciellt svårt (än så länge, har inte hunnit göra så många prov än), men det känns som att jag fortfarande inte har koll på allt. Det kan ju verkligen komma en fråga om vad som helst, så då känns det som att man måste kunna allt. Men jag vet inte om jag riktigt kan allt...
Har någon några tips på hur man kan göra i en sådan situation?
Tjena! Har oxå NP i biologi på torsdag, vi gjorde en NP utprövning idag, på hur ett biologiprov skulle kunna se ut. Jag kan säga att mycket resonemang i led var med. Ett exempel är: En forskare från KTH har kommit fram till hur man gör plast av räkskal. Resonera i tre led utifrån ett vetenskapligt perspektiv för plastpåsar av räkskal.
Ps. Tyckte själv att det var rätt så enkelt, tills min lärare sa det att oavsätt varifrån plast kommer, är det fortfarande plast. Så att skriva att det är bra för naturen eftersom det bryts ner snabbare, är fel. Men det finns fler svar på frågan som faktiskt stämmer. Glöm inte vetenskapliga begrepp för att få större chans för högt betyg! Lycka till!
KlmJan skrev:Hej!
Har sett flera trådar här på forumet med detta tema, men nu har jag stött på ett problem. Jag lade upp en plan för hur jag skulle plugga osv. Har gått igenom allt utom genetik och evolution, då dessa är områden vi väldigt nyligen gått igenom så man minns det mesta.
Men utav allt annat jag har pluggat så känns det inte riktigt som att jag har lärt mig något. Håller just nu på med gamla NP och känner inte riktigt att det är något som är speciellt svårt (än så länge, har inte hunnit göra så många prov än), men det känns som att jag fortfarande inte har koll på allt. Det kan ju verkligen komma en fråga om vad som helst, så då känns det som att man måste kunna allt. Men jag vet inte om jag riktigt kan allt...
Har någon några tips på hur man kan göra i en sådan situation?
Hej igen, här kommer några presentationer på en hel biologibok sammanfattad.
Natur och Miljö:
Fokus organ:
Kropp och hälsa:
Ha det gott!
Hejsan! Tack för tipsen och presentationerna, får dock inte tillgång till dem, måste be om åtkomst...
Och på tal om den frågan du nämnde om räkplasten, nu har inte jag hunnit tänka ordentligt på det, men det första jag tänker på är ju att de inte skapas från något fossilt och att det på så vis kanske bidrar till mindre utsläpp av växthusgaser --> minskad global uppvärmning? Självklart finns det fler saker säkert, men det var det första jag kom att tänka på :) vad tänkte du när du svarade?
Som lärarna säger: Du kan mer än du tror
Skulle ändå hålla med om att NP i biologi kan handla om allt möjligt. Men tycker samtidigt att svaren inte alltid behöver vara superingående. Är iallafall hur jag upplevde det och tänkte exakt likadant. Pluggade in hela boken förutom nåt kapitel om svampar och växter (tyckte det var onödigt) och fokuserade mer på människokroppen. Behövdes egentligen inte:( Så länge man har ett hum om hur allt fungerar borde det gå bra. Tillsammans med att dra några slutsatser med hjälp av common sense och det du redan kan när det kommer till att förklara i två led. De kommer absolut! I mitt prov hade vi mycket genetik, evolution, fotosyntes och typ näringskedjor kanske. Säger dock inte att det inte är bra att kunna saker och ting, men kanske inte allt allt.
jorå, när jag har kollat på gamla NP har MYCKET handlat om just ekologi, och genetik och evolution. Satsar på A så man e lite nojjig. HAr inte alls hunnit läsa så mkt i boken som önskat men men. Jag får la hoppas att jag på något mirakulöst sätt minns allt till på torsdag haha. Det som är lite störigt, tycket jag, är att även om det för det mesta är ekologi o sånt, så kan det liksom komma någon random fråga om blodgrupper eller antibiotika. Det är sånna småsaker jag är orolig att jag missar att gå igenom. Eller snarare VET att jag inte har gått igenom.
KlmJan skrev:jorå, när jag har kollat på gamla NP har MYCKET handlat om just ekologi, och genetik och evolution. Satsar på A så man e lite nojjig. HAr inte alls hunnit läsa så mkt i boken som önskat men men. Jag får la hoppas att jag på något mirakulöst sätt minns allt till på torsdag haha. Det som är lite störigt, tycket jag, är att även om det för det mesta är ekologi o sånt, så kan det liksom komma någon random fråga om blodgrupper eller antibiotika. Det är sånna småsaker jag är orolig att jag missar att gå igenom. Eller snarare VET att jag inte har gått igenom.
Du är helt rätt på spåren! Oj, förlåt att du inte får åtkomst till presentationerna, jag äger dem så kan vara därför.
En av svaren (det jag skrev) var att det här med räkplast inte är fossilt, precis som du sa, alltså pumpar man inte upp lika mycket olja längre, vilket leder till ja men typ det du skrev! Bra jobbat, ser du? Det kommer inte vara så svårt, ta det bara lungt
Ja, förhoppningsvis är det inte för avancerat på provet :) JAg tror typ det som kommer ta mest tid är att skriva planeringar till systematiska undersökningar, för det är så mkt som ska med.
KlmJan skrev:Ja, förhoppningsvis är det inte för avancerat på provet :) JAg tror typ det som kommer ta mest tid är att skriva planeringar till systematiska undersökningar, för det är så mkt som ska med.
Planeringar till systematiska övningar? Har jag missat något, vad är det? Typ labbraporter med hypotes?
inte övningar, undersökningar. Tror du missförstod mig lite:) Så ja, att planera en labb, vi kommer inte utföra labbar dock. Ska skicka en video på youtube där elevinformationen för årets NP i NO gås igenom. Där säger han (läraren) att det kommer komma frågor där man ska planera systematiska undersökningar för olika saker. Kollar man på gamla NP i biologi är det delprov A3 har jag för mig, där man kan öva på det :) https://www.youtube.com/watch?v=c6MtEuDfqK0&t=7s
Har kollat lite på vad man måste ha med i dessa svar och det är ganska detaljerat så det finns en del saker man kan råka glömma.
KlmJan skrev:inte övningar, undersökningar. Tror du missförstod mig lite:) Så ja, att planera en labb, vi kommer inte utföra labbar dock. Ska skicka en video på youtube där elevinformationen för årets NP i NO gås igenom. Där säger han (läraren) att det kommer komma frågor där man ska planera systematiska undersökningar för olika saker. Kollar man på gamla NP i biologi är det delprov A3 har jag för mig, där man kan öva på det :) https://www.youtube.com/watch?v=c6MtEuDfqK0&t=7s
Har kollat lite på vad man måste ha med i dessa svar och det är ganska detaljerat så det finns en del saker man kan råka glömma.
Okej! Tack!!! Återigen lycka till på torsdag
Det samma! Sitter här och strugglar lite dock hahaha. men hoppas bara allt löser sig till på torsdag :)