Hej kan någon ge mig tips om hur jag kan förbättra min bok recension.

Originalspråk: Engelska

Originaltitel: The boy in the striped pyjamas

"Vilka är alla de människorna där ute? frågade han tillslut.

"Jaså, de människorna" sa pappa och nickade med ett litet leende.

"De där människorna... ja, de är inte alls människor, Bruno."

Inledning

Pojken i randig pyjamas är en roman som är baserade på andra världskriget av den irländska författaren John Boyne. Romanen kom ut 2006 på engelska och ett år senare blev den översatt till svenska. John Boyne är en barn och ungdomsförfattare. Hans mest kända bok är pojken i randig pyjamas som nominerades och vann Bisto book of the year award. Pojken i randig pyjamas har sålt nio  miljoner exemplar över hela världen och är anpassad till film, teater, balett och opera.

Presentation av bokens handling

Den här boken utspelar sig under andra världskriget, när den nioårige Bruno med sin familj flyttar från sin lägenhet i Berlin till ett område som är isolerat och trist. Efter att Brunos far fick ett mycket stort arbete blev hela familjen tvungna att flytta till det nya stället. Hushållerskan Maria, Lars och kokerskan följer med Bruno och hans familj men det gjorde inte resten av deras släkt eller familj. Det nya stället som Bruno kallar Allt Svisch eftersom att han inte kan uttala auschwitz är väldigt annorlunda jämfört med Berlin. I Berlin kunde man se färgglada byggnader, människor som går ut på en promenad, parker och cafèer men Allt Svisch är raka motsatsen. I Allt Svisch finns bara mark,högt stängsel av taggtråd,baracker och människor i randiga pyjamasar.

I boken så är Bruno själv inte medveten om att han bor nära ett koncentrationsläger och att det pågår ett krig i dåvarande Europa. I Bruno tankar så är allt som vanligt men i verklighet är det på början på något hemsk och obehagligt.

Bakom staketen ser man vuxna och barn som ser likadana den enda skillnaden är längden på de. Under den tiden de är där så börjar Bruno utforska Allt Svisch och går fram till det mörka,rostiga och gamla stängslet. Där på andra sida stängslet möter han Shmuel. Shmuel och Bruno fyller år på samma dag och de är väldigt lika fast olika.

Som de säger i början så handlar den här boken om en riktig händelse i Auschwitz, där judarna skickas till koncentrationslägret som var Hitlers slut mål för judarna. Medans jag läste boken dök det upp många tankar som till exempel hur kunde man bo så nära en gaskammare? Eller varför en nioåring inte fattade att det var något misstänksamt som pågick på andra sidan stängslet?

Pojken i randig pyjamas beskriver hur livet var för människorna på båda sidorna av stängslet, hur judarna blev behandlade och hur svårt de hade det. Boken är ganska intressant, för man får en uppfattning om människors liv och hur annorlunda livet kunde ha varit för en jude och en icke jude. Judarna på ena sidan stängslet blir mördade medans på andra sidan levde de icke judarna ett vanligt liv. Hur människor kunde behandla varandra på detta sättet tycker jag är en riktig tråkig sak i vår historia.

Avslutning

Boken är enligt mig en bra bok men också väldigt sorglig. Att det var skrivet i en nioårings perspektiv kan vara en nackdel och en fördel. Fördelen är att man kan berätta om andra världskriget till mindre barn och till folk som är känsliga. Nackdelen för mig var att när boken är från en nioårings så berättar de inte så mycket om det hemska som hände under andra världskriget.

Ett exempel i boken är att Bruno vet inte om att det pågår ett krig och att hans föräldrar är nazister. De censurerar det hemska och det som man borde veta om till exempel när Bruno frågar hans pappa vem människorna bakom staketet är så svar hans pappa att

de människorna är inga människor alls. Jag tyckte att det var dåligt och enligt mig att boken borde ha handlat mer om kriget än om Bruno.

Sammanfattningsvis så tyckte jag att boken var värd att läsa, den beskriver hur det var att var säker under ett krig och att även om det inte var liv eller död för Bruno så hade han fortfarande sina problem. Boken visar ett starkt vänskap mellan Shmuel och Bruno där de skulle göra vad som helst för varandra och det uppskattade jag väldigt mycket. Jag skulle rekommendera boken för barn och ungdomar som vill veta lite mer om hur det var att vara barn under andra världskriget.

Svara Avbryt
Close