7 svar
2033 visningar
THEMAINMAN 82 – Fd. Medlem
Postad: 22 jan 2020 04:46

Possitiv och negativ acceleration /riktning

Possitiv acceleration är när ett objekt rör sig ökar sin hastighet med tiden och negativ acceleration är när ett objekt saktar ner det vill säga minskar sin hastighet.

Med det jag inte förstår accelerationens riktning.

Jag förmådar att accelerations riktning är framåt när t.ex en bil åker fram med possitiv acceleration och att  accelerationen är riktad neråt när man kastar upp ett äpple eftersom accelerationen är negativ.

Teraeagle 20256 – Moderator
Postad: 22 jan 2020 07:00

Accelerationen är positiv om man ökar farten i rörelseriktningen. Om du kör bil vid 70 km/h framåt och ökar hastigheten till 90 km/h framåt så har du haft en positiv acceleration. Ifall accelerationen är motriktad rörelseriktningen är den istället negativ. Om du ändrade hastigheten från 70 till 50 km/h framåt har accelerationen varit negativ (riktad bakåt).

Laguna 28647
Postad: 22 jan 2020 08:02

Du förmodar rätt.

Acceleration behöver dessutom inte vara i hastighetens riktning: om du åker bil och den svänger åt höger med konstant fart, så ändras hastighetens riktning och därmed finns en acceleration. Den är riktad åt höger. (Du själv fortsätter först i den riktning du hade, så du pressas mot vänster i bilen.)

Yngve 37920 – Livehjälpare
Postad: 22 jan 2020 08:17 Redigerad: 22 jan 2020 09:20

Det stämmer att både hastighet och acceleration har riktning.

Det som ofta gör saken förvirrande i början är att vi själva kan definiera vad som är positiv och negativ riktning när det gäller hastighet (och därmed acceleration).

Säg att vi har en spikrak väg som sträcker ut sig i öst/västlig riktning och en bil som färdas på vägen i östlig riktning.

Nu definierar, dvs bestämmer, jag att österut är den positiva riktningen.

Bilen färdas då med en positiv hastighet, säg 70 km/h.

Om bilen nu saktar in till stillastående (hastighet 0) så är dess acceleration negativ eftersom den är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

Sedan vänder bilen och börjar köra i västlig riktning istället. Föraren trampar på gaspedalen och bilen fortsätter då att ha en negativ acceleration (fortfarande mot den riktning vi definierat som positiv). Efter en stunds acceleration har bilen nu nått den negativa hastigheten -70 km/h. Detta eftersom hastigheten är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

---------

Det betyder följande för äpplet som du kastar rakt upp:

Fall 1 - Någon har bestämt att uppåt är positiv riktning:

Äpplet har

  • positiv hastighet och negativ acceleration på väg upp.
  • negativ hastighet och negativ acceleration på väg ner.

Fall 2 - Någon har bestämt att neråt är positiv riktning:

Äpplet har

  • negativ hastighet och positiv acceleration på väg upp.
  • positiv hastighet och positiv acceleration på väg ner.

----------

Fråga gärna igen om detta var oklart, det är viktigt att de här grundläggande begreppen sitter.

Sen har vi begreppet fart som ibland förvirrar det hela ytterligare, jag lägger förklaringen bakom en spoiler så du själv kan välja om du vill ta in det nu.

Om begreppet fart

Fart är absolutbeloppet av hastighet, dvs längden på den vektor som beskriver hastigheten. Fart har ingen riktning och kan därför aldrig vara mindre än 0.

Oavsett om bilen kör med hastigheten 70 km/h eller -70 km/h så är dess fart 70 km/h.

Det som vi kallar hastighetsmätare i bilen är alltså i själva verket en fartmätare.

THEMAINMAN 82 – Fd. Medlem
Postad: 22 jan 2020 09:37
Yngve skrev:

Det stämmer att både hastighet och acceleration har riktning.

Det som ofta gör saken förvirrande i början är att vi själva kan definiera vad som är positiv och negativ riktning när det gäller hastighet (och därmed acceleration).

Säg att vi har en spikrak väg som sträcker ut sig i öst/västlig riktning och en bil som färdas på vägen i östlig riktning.

Nu definierar, dvs bestämmer, jag att österut är den positiva riktningen.

Bilen färdas då med en positiv hastighet, säg 70 km/h.

Om bilen nu saktar in till stillastående (hastighet 0) så är dess acceleration negativ eftersom den är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

Sedan vänder bilen och börjar köra i västlig riktning istället. Föraren trampar på gaspedalen och bilen fortsätter då att ha en negativ acceleration (fortfarande mot den riktning vi definierat som positiv). Efter en stunds acceleration har bilen nu nått den negativa hastigheten -70 km/h. Detta eftersom hastigheten är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

---------

Det betyder följande för äpplet som du kastar rakt upp:

Fall 1 - Någon har bestämt att uppåt är positiv riktning:

Äpplet har

  • positiv hastighet och negativ acceleration på väg upp.
  • negativ hastighet och negativ acceleration på väg ner.

Fall 2 - Någon har bestämt att neråt är positiv riktning:

Äpplet har

  • negativ hastighet och positiv acceleration på väg upp.
  • positiv hastighet och positiv acceleration på väg ner.

----------

Fråga gärna igen om detta var oklart, det är viktigt att de här grundläggande begreppen sitter.

Sen har vi begreppet fart som ibland förvirrar det hela ytterligare, jag lägger förklaringen bakom en spoiler så du själv kan välja om du vill ta in det nu.

Om begreppet fart

Fart är absolutbeloppet av hastighet, dvs längden på den vektor som beskriver hastigheten. Fart har ingen riktning och kan därför aldrig vara mindre än 0.

Oavsett om bilen kör med hastigheten 70 km/h eller -70 km/h så är dess fart 70 km/h.

Det som vi kallar hastighetsmätare i bilen är alltså i själva verket en fartmätare.

I fall 1 för väl acceleration vara possitivt när objektet är påväg ner

THEMAINMAN 82 – Fd. Medlem
Postad: 22 jan 2020 09:40
THEMAINMAN skrev:
Yngve skrev:

Det stämmer att både hastighet och acceleration har riktning.

Det som ofta gör saken förvirrande i början är att vi själva kan definiera vad som är positiv och negativ riktning när det gäller hastighet (och därmed acceleration).

Säg att vi har en spikrak väg som sträcker ut sig i öst/västlig riktning och en bil som färdas på vägen i östlig riktning.

Nu definierar, dvs bestämmer, jag att österut är den positiva riktningen.

Bilen färdas då med en positiv hastighet, säg 70 km/h.

Om bilen nu saktar in till stillastående (hastighet 0) så är dess acceleration negativ eftersom den är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

Sedan vänder bilen och börjar köra i västlig riktning istället. Föraren trampar på gaspedalen och bilen fortsätter då att ha en negativ acceleration (fortfarande mot den riktning vi definierat som positiv). Efter en stunds acceleration har bilen nu nått den negativa hastigheten -70 km/h. Detta eftersom hastigheten är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

---------

Det betyder följande för äpplet som du kastar rakt upp:

Fall 1 - Någon har bestämt att uppåt är positiv riktning:

Äpplet har

  • positiv hastighet och negativ acceleration på väg upp.
  • negativ hastighet och negativ acceleration på väg ner.

Fall 2 - Någon har bestämt att neråt är positiv riktning:

Äpplet har

  • negativ hastighet och positiv acceleration på väg upp.
  • positiv hastighet och positiv acceleration på väg ner.

----------

Fråga gärna igen om detta var oklart, det är viktigt att de här grundläggande begreppen sitter.

Sen har vi begreppet fart som ibland förvirrar det hela ytterligare, jag lägger förklaringen bakom en spoiler så du själv kan välja om du vill ta in det nu.

Om begreppet fart

Fart är absolutbeloppet av hastighet, dvs längden på den vektor som beskriver hastigheten. Fart har ingen riktning och kan därför aldrig vara mindre än 0.

Oavsett om bilen kör med hastigheten 70 km/h eller -70 km/h så är dess fart 70 km/h.

Det som vi kallar hastighetsmätare i bilen är alltså i själva verket en fartmätare.

 

i fall 1 bör väl accelerationen vara possitiv när objektet är på väg ner

Smaragdalena 78608 – Lärare
Postad: 22 jan 2020 09:46

i fall 1 bör väl accelerationen vara possitiv när objektet är på väg ner

Varför det?

Tegelhus 225
Postad: 22 jan 2020 09:54
THEMAINMAN skrev:
Yngve skrev:

Det stämmer att både hastighet och acceleration har riktning.

Det som ofta gör saken förvirrande i början är att vi själva kan definiera vad som är positiv och negativ riktning när det gäller hastighet (och därmed acceleration).

Säg att vi har en spikrak väg som sträcker ut sig i öst/västlig riktning och en bil som färdas på vägen i östlig riktning.

Nu definierar, dvs bestämmer, jag att österut är den positiva riktningen.

Bilen färdas då med en positiv hastighet, säg 70 km/h.

Om bilen nu saktar in till stillastående (hastighet 0) så är dess acceleration negativ eftersom den är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

Sedan vänder bilen och börjar köra i västlig riktning istället. Föraren trampar på gaspedalen och bilen fortsätter då att ha en negativ acceleration (fortfarande mot den riktning vi definierat som positiv). Efter en stunds acceleration har bilen nu nått den negativa hastigheten -70 km/h. Detta eftersom hastigheten är riktad mot den riktning vi definierat som positiv.

---------

Det betyder följande för äpplet som du kastar rakt upp:

Fall 1 - Någon har bestämt att uppåt är positiv riktning:

Äpplet har

  • positiv hastighet och negativ acceleration på väg upp.
  • negativ hastighet och negativ acceleration på väg ner.

Fall 2 - Någon har bestämt att neråt är positiv riktning:

Äpplet har

  • negativ hastighet och positiv acceleration på väg upp.
  • positiv hastighet och positiv acceleration på väg ner.

----------

Fråga gärna igen om detta var oklart, det är viktigt att de här grundläggande begreppen sitter.

Sen har vi begreppet fart som ibland förvirrar det hela ytterligare, jag lägger förklaringen bakom en spoiler så du själv kan välja om du vill ta in det nu.

Om begreppet fart

Fart är absolutbeloppet av hastighet, dvs längden på den vektor som beskriver hastigheten. Fart har ingen riktning och kan därför aldrig vara mindre än 0.

Oavsett om bilen kör med hastigheten 70 km/h eller -70 km/h så är dess fart 70 km/h.

Det som vi kallar hastighetsmätare i bilen är alltså i själva verket en fartmätare.

I fall 1 för väl acceleration vara possitivt när objektet är påväg ner

Rörelseriktningen är uppåt, och äpplet fallet snabbare nedåt. Nedåt är negativ riktning, alltså är accelerationen negativ.

Om accelerationen är positiv eller negativ har alltså inte direkt att göra med ifall farten ökar eller minskar, utan snarare hur hastigheten ändras i förhållande till den valda rörelseriktningen.

Svara Avbryt
Close