16 svar
853 visningar

Potens problem igen

Smaragdalena 78584 – Lärare
Postad: 17 okt 2018 18:34 Redigerad: 17 okt 2018 18:36

Kan du lägga in bilden på rätt håll, så att den är lättare att läsa om man sitter vid en dator?/moderator

Skriv om x-xx^{-x} till 14x\frac{1}{4^x} och skriv om både 4 och 32 som potenser av 2, så går det lättare!

Jag förstår inte hur jag gör?

Smaragdalena 78584 – Lärare
Postad: 17 okt 2018 18:41

Det skrev jag ju:

Smaragdalena skrev:

Skriv om x-xx^{-x} till 14x\frac{1}{4^x} och skriv om både 4 och 32 som potenser av 2, så går det lättare!

AndersW 1622
Postad: 17 okt 2018 18:46

Så småningom, i ma 2 (om du läser 2b eller c), kommer du att lära dig en metod att göra detta för allmänna ekvationer med x som exponent som kallar logaritmer. Detta klara du med bara potensregler.

32/2 = 16 alltså kan vi skriva 2/32 som 1/16. 16 kan du uttrycka som en potens av 4. Då har du 1/en potens av 4. Denna kan du skriva om som 4 upphöjt till en negativ exponent. Sedan är vi i samma situation som tidigare, exponenterna måste vara lika.

Smaragdalena skrev:

Det skrev jag ju:

Smaragdalena skrev:

Skriv om x-xx^{-x} till 14x\frac{1}{4^x} och skriv om både 4 och 32 som potenser av 2, så går det lättare!

 De är inte då lätt när man inte fattar hur

Sabotskij83 118
Postad: 17 okt 2018 18:53 Redigerad: 17 okt 2018 19:08

Har du något formelblad med potensreglerna bredvid dig? Leta upp dem om du inte har det kolla igenom. Då ser du att om potenser har samma bas så kan man i princip strunta i att det är exponenter man jobbar med, och hantera exponenterna som vilken vanlig ekvation som helst. Så om du skriver om basen 4 till en potens med basen 2, och basen 32 till en potens med basen 2 så får du en ekvation där alla talen har basen 2, och du kan hantera exponenterna för sig så att säga.

Jag säger "basen 4" och "basen 32" eftersom talen 4 och 32 faktiskt också är potenser egentligen, och det är sant för alla tal. Det är bara det att deras exponenter är 1, och tar man något tal upphöjt till 1 så blir det ju helt enkelt det talet man började med, så man skriver aldrig ut exponenten när den är exakt 1.

Smaragdalena 78584 – Lärare
Postad: 17 okt 2018 19:03
sanzzis_celina@msn.com skrev:
Smaragdalena skrev:

Det skrev jag ju:

Smaragdalena skrev:

Skriv om x-xx^{-x} till 14x\frac{1}{4^x} och skriv om både 4 och 32 som potenser av 2, så går det lättare!

 De är inte då lätt när man inte fattar hur

 Det kan vara bra att lära sig några potenser utantill - åtminstone upp till 282^8, 343^4 och 535^3.

AndersW skrev:

Så småningom, i ma 2 (om du läser 2b eller c), kommer du att lära dig en metod att göra detta för allmänna ekvationer med x som exponent som kallar logaritmer. Detta klara du med bara potensregler.

32/2 = 16 alltså kan vi skriva 2/32 som 1/16. 16 kan du uttrycka som en potens av 4. Då har du 1/en potens av 4. Denna kan du skriva om som 4 upphöjt till en negativ exponent. Sedan är vi i samma situation som tidigare, exponenterna måste vara lika.

 Är de lika me alla tal  tex 5^-x = 2/50 att man tar 50/2 Och sen skriva den som potensen 5 ^5

sanzzis_celina@msn.com 27 – Fd. Medlem
Postad: 17 okt 2018 19:19 Redigerad: 17 okt 2018 19:50
Sabotskij83 skrev:

Har du något formelblad med potensreglerna bredvid dig? Leta upp dem om du inte har det kolla igenom. Då ser du att om potenser har samma bas så kan man i princip strunta i att det är exponenter man jobbar med, och hantera exponenterna som vilken vanlig ekvation som helst. Så om du skriver om basen 4 till en potens med basen 2, och basen 32 till en potens med basen 2 så får du en ekvation där alla talen har basen 2, och du kan hantera exponenterna för sig så att säga.

Jag säger "basen 4" och "basen 32" eftersom talen 4 och 32 faktiskt också är potenser egentligen, och det är sant för alla tal. Det är bara det att deras exponenter är 1, och tar man något tal upphöjt till 1 så blir det ju helt enkelt det talet man började med, så man skriver aldrig ut exponenten när den är exakt 1.

 Jag ska ha ett formelblad  någonstans..  kollar de strax, kollar igen mer snart när barnen somat

De jag pluggar är matte 2a, har bara gjort räta linjer och sånt, inget om logiritmer än. 

Sabotskij83 skrev:

Har du något formelblad med potensreglerna bredvid dig? Leta upp dem om du inte har det kolla igenom. Då ser du att om potenser har samma bas så kan man i princip strunta i att det är exponenter man jobbar med, och hantera exponenterna som vilken vanlig ekvation som helst. Så om du skriver om basen 4 till en potens med basen 2, och basen 32 till en potens med basen 2 så får du en ekvation där alla talen har basen 2, och du kan hantera exponenterna för sig så att säga.

Jag säger "basen 4" och "basen 32" eftersom talen 4 och 32 faktiskt också är potenser egentligen, och det är sant för alla tal. Det är bara det att deras exponenter är 1, och tar man något tal upphöjt till 1 så blir det ju helt enkelt det talet man började med, så man skriver aldrig ut exponenten när den är exakt 1.

 Boken har gått igenom potensregler för division och multiplikation, inget om ekvationer i potrnser

Smaragdalena 78584 – Lärare
Postad: 17 okt 2018 19:37

Boken har gått igenom potensregler för division och multiplikation, inget om ekvationer i potrnser

Du behöver inte några särskilda regler för ekvationer med potenser, det är samma regler som gäller för potensräkning hela tiden.

Är de lika me alla tal tex 5^-x = 2/50 att man tar 50/2 Och sen skriva den som potensen 5 ^5

5-x=2505^{-x}=\frac{2}{50} förenkla

15x=125\frac{1}{5^x}=\frac{1}{25}  multiplicera båda led med 5x5^x och med 2525

25=5x25=5^x skriv 25 som  en potens av 5

52=5x5^2=5^x enda sättet som det här kan stämma är om exponenterna är lika, alltså

x=2x=2

Sabotskij83 118
Postad: 17 okt 2018 19:42 Redigerad: 17 okt 2018 19:51
sanzzis_celina@msn.com skrev:
Sabotskij83 skrev:

Har du något formelblad med potensreglerna bredvid dig? Leta upp dem om du inte har det kolla igenom. Då ser du att om potenser har samma bas så kan man i princip strunta i att det är exponenter man jobbar med, och hantera exponenterna som vilken vanlig ekvation som helst. Så om du skriver om basen 4 till en potens med basen 2, och basen 32 till en potens med basen 2 så får du en ekvation där alla talen har basen 2, och du kan hantera exponenterna för sig så att säga.

Jag säger "basen 4" och "basen 32" eftersom talen 4 och 32 faktiskt också är potenser egentligen, och det är sant för alla tal. Det är bara det att deras exponenter är 1, och tar man något tal upphöjt till 1 så blir det ju helt enkelt det talet man började med, så man skriver aldrig ut exponenten när den är exakt 1.

 Boken har gått igenom potensregler för division och multiplikation, inget om ekvationer i potrnser

 Det jag menar är så här; 4-x=21321(22)-x=2125. Dessa två ekvationer är detsamma, man har bara skrivit 4 som 2^2 och 32 som 2^5. Så applicerar vi potenslagar på den andra ekvationen där: (22)-x=2125=22·(-x)=21-5=2-2x=2-4. Eftersom potenserna på båda sidorna av likhetstecknet har samma bas behöver man inte använda sig av dem något mer i detta fall, så för att hitta x kan man helt enkelt skriva skriva: -2x=-4, vilket bara är det som står i exponenterna. Dividera -4 med -2 och x blir lika med 2. För att se om det är rätt stoppar man in 2 som värde för x i originalekvationen och ser om högerled = vänsterled.

Alternativt kan man göra som AndersW sa, och göra om det till potenser av basen 4. Då blir 232=2/232/2=116142, och enligt potenslagarna; 142=4-2, och ekvationen ser ut så här: 4-x=4-2. Man ser fort är x måste vara 2 om högerled ska vara lika med vänsterled, eller hur?

Sabotskij83 skrev:
sanzzis_celina@msn.com skrev:
Sabotskij83 skrev:

Har du något formelblad med potensreglerna bredvid dig? Leta upp dem om du inte har det kolla igenom. Då ser du att om potenser har samma bas så kan man i princip strunta i att det är exponenter man jobbar med, och hantera exponenterna som vilken vanlig ekvation som helst. Så om du skriver om basen 4 till en potens med basen 2, och basen 32 till en potens med basen 2 så får du en ekvation där alla talen har basen 2, och du kan hantera exponenterna för sig så att säga.

Jag säger "basen 4" och "basen 32" eftersom talen 4 och 32 faktiskt också är potenser egentligen, och det är sant för alla tal. Det är bara det att deras exponenter är 1, och tar man något tal upphöjt till 1 så blir det ju helt enkelt det talet man började med, så man skriver aldrig ut exponenten när den är exakt 1.

 Boken har gått igenom potensregler för division och multiplikation, inget om ekvationer i potrnser

 Det jag menar är så här; 4-x=21321(22)-x=2125. Dessa två ekvationer är detsamma, man har bara skrivit 4 som 2^2 och 32 som 2^5. Så applicerar vi potenslagar på den andra ekvationen där: (22)-x=2125=22·(-x)=21-5=2-2x=2-4. Eftersom potenserna på båda sidorna av likhetstecknet har samma bas behöver man inte använda sig av dem något mer i detta fall, så för att hitta x kan man helt enkelt skriva skriva: -2x=-4, vilket bara är det som står i exponenterna. Dividera -4 med -2 och x blir lika med 2. För att se om det är rätt stoppar man in 2 som värde för x i originalekvationen och ser om högerled = vänsterled.

Alternativt kan man göra som AndersW sa, och göra om det till potenser av basen 4. Då blir 232=2/232/2=116142, och enligt potenslagarna; 142=4-2, och ekvationen ser ut så här: 4-x=4-2. Man ser fort är x måste vara 2 om högerled ska vara lika med vänsterled, eller hur? 

 Jag förstår inte, gick matte a för 12 år sen och minns inget av detta.. de känns som man gissar sig fram. De blir bara helt i huvudet och en massa siffror kors och tvärs  Finns de nån video ni kan rekommendera? Kanske behöver se ni försöker förklara. 

Smaragdalena 78584 – Lärare
Postad: 17 okt 2018 20:28

Repetera Ma1 i Matteboken.se. Där finns det text, uppgifter och videor om hela kursen.

Svara Avbryt
Close