49 svar
139 visningar
Matte0123 är nöjd med hjälpen
Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:04

Potenser

Hej! Skulle jag kunna få hjälp med denna uppgift? uppgift 183 och gärna 182 om ni orkar:) tack, 

Janne491 276
Postad: 2 okt 2023 21:18

181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:18 Redigerad: 2 okt 2023 21:18

Hej!

Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.

Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:

Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:19
Janne491 skrev:

181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan

jag tänker att det är 28/4 *7 elever men är inte så säker.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:22
Judit skrev:

Hej!

Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.

Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:

Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?

Hej! 

Menar du att flaggans area är x*y eller bara xy? 

x är basen (1/8) och så är y höjden (1/5)

Janne491 276
Postad: 2 okt 2023 21:25 Redigerad: 2 okt 2023 21:28
diaara0408 skrev:
Janne491 skrev:

181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan

jag tänker att det är 28/4 *7 elever men är inte så säker.

Nja 4/7 av 28 blir det. En sjundedel av 28 är ju 4 st eller hur? 4 sjundedelar blir då 4*4 = 16 st.

Eller 47 * 28 =4*287 = (förkorta med 7) =4*4 = 16 

Fortsätt på samma sätt med hur många som är från Ovanmo

Men ta en paus och ägna dig åt flaggan så länge!

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:30

förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.

Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och  det var. 16/8 *3 = 6 elever 

Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor 

Sedan kom jag ej vidare, 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:31

Egentligen ska det bara vara en fråga per tråd på Pluggakuten :) Ska vi göra uppgift 181 eller 183 först? 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:32
Judit skrev:

Hej!

Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.

Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:

Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?

Vi kan köra på 183

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:35

dem är väl typ x upphöjt till 2 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:36 Redigerad: 2 okt 2023 21:37

Yes, okej. 

x∙y och xy är samma sak, det är hela flaggans area. Här har jag skrivit att basen är x på det liggande bandet och att höjden är y på det stående:

Nu måste vi även lista ut hur vi ska uttrycka längden på sidorna markerade med ?

Från uppgiften vet vi att bredden ska vara 1/5 av höjden och 1/8 av längden.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:37

är det 2?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:38

4?

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:39

Nej, vi kan inte säga en bestämd siffra. Vi måste uttrycka längderna med hjälp av x och y. Jag hjälper dig med den ena:

Det blir 18x. Skälet är att det i uppgiften stod att bandet är 1/8 av flaggans längd och längden har vi kallat x. Kan du göra samma sak med det andra frågetecknet?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:40 Redigerad: 2 okt 2023 21:42

okej, 1/5 x

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:42 Redigerad: 2 okt 2023 21:43

Ja, nästan. Fast det ska vara y den här gången eftersom det är 1/5 av höjden (vilken vi kallar y).

Då ska vi skriva uttryck för areorna av rektanglarna. Jag gör den första:

y·18x = 18xy

Kan du göra detsamma för den andra?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:44 Redigerad: 2 okt 2023 21:48

X * 1/5 y

 

 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:50

Jättebra!

Alltså har vi arean för två rektanglar:

18xy  och  15xy

Men, här kommer en lite klurig grej. Vi vill räkna ut den totala arean av det gula området. Men om vi bara lägger ihop de två areorna vi fått fram blir det inte rätt. Jag har försökt förklara varför genom att rita en figur. I mitten av de två banden bildas en ruta som vi räknar två gånger om vi bara adderar rektanglarna. Vi måste därför räkna ut hur stor den här lilla rutan är, för att sedan kunna ta bort den från ekvationen. 

Kan du skriva ett uttryck för arean av den röda rutan?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:51

4x eller x4

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:52

Nej, det blir inte rätt. Hur bred är rutan och hur hög är den? Jag har hjälpt dig genom att skriva ut två sidor i figuren.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:53

detta är lite svårt men jag tror att det kan vara 1/8 x - 1/5 y 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:53

eller kanske division 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 21:54

Det är okej, och nu är du rätt på det! Dock ska det vara multiplikation. När du räknar ut arean ska du ta de två sidorna gånger varandra.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 21:55

juste, okej så 1/8 x * 1/5 y  fast hur vet vi vad y och x är? Eller är det irrelevant. 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:02

Vi vet inte det och det kommer visa sig inte spela någon roll. I slutändan ska vi beräkna hur stor andel det gula är av hela flaggan och då försvinner x och y, men vi kommer till det senare!

Nu ska vi skriva ihop arean av hela det gula området, det blir:

(den ena rektangeln) + (den andra rektangeln) - (den lilla röda rutan i mitten)

Kan du skriva det med de uttryck vi fått fram?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:03

1/8 x + 1/5 y- 1/8 x * 1/5 y 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:03

är det rätt? 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:03 Redigerad: 2 okt 2023 22:04

Bra! Fast du missade en liten del:

18xy+15xy-18x·15y

Kan du förenkla det? Vi behöver försöka skriva ihop det till ett enda uttryck.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:04 Redigerad: 2 okt 2023 22:06

x+y- xy

eller 

xy+ yx (kanske xy) - xy 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:05
Judit skrev:

Bra! Fast du missade en liten del:

18xy+15xy-18x·15y

Kan du förenkla det? Vi behöver försöka skriva ihop det till ett enda uttryck.

vad var det jag missade, var det att man i början skulle skriva "xy". det betyder ju att man multiplicerar  dem? 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:09

Ja, det var att det ska stå xy. Vi kom fram till att den ena rektangelns area var 18xy

Den andras area var 15xy

Din förenkling blir inte rätt, bråken försvinner inte. Först gör vi så här:

18xy+15xy-1·18·5xy=18xy+15xy-140xy

Vet du hur man nu gör för att lägga ihop bråken?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:17

ska jag lägga ihop 18 xy+15 xy−1/40 xy

isåfall är det 8*5 = 5/40 xy

och 1/5 = 8/40 xy

8/40 + 5/40 - 1/40 =12 /40 xy 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:19

Yes, superbra!

Nu har du alltså fått fram ett uttryck för det gula områdets area:

1240xy

Nu ska vi göra det sista steget i uträkningen. De fråga om hur stor andel det gula området utgör av den totala arean. Den totala arean är xy. Kan du räkna ut hur stor andel det gula utgör?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:22

40-12= 28 

12/40 förkortat med 4 = 3/10

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:24

Ja! Helt rätt! Svaret är 3/10. Det man gör i sista steget är att dela andelen med det hela:

1240xyxy=1240

Sedan förenklar man det som du har gjort:

1240=310

Svaret är alltså att det gula området utgör 3/10 av arean. Som du ser spelade det ingen roll vad x och y var.

Jag är inte helt säker på varför du tog 40-12, men du fick som sagt fram rätt svar i slutet.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:26

Yes, tack så mycket. Kan du hjälpa mig med 181 med, där jag hade slutat om det går bra ? 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:26
diaara0408 skrev:

förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.

Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och  det var. 16/8 *3 = 6 elever 

Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor 

Sedan kom jag ej vidare, 

.

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:29
diaara0408 skrev:

förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.

Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och  det var. 16/8 *3 = 6 elever 

Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor 

Sedan kom jag ej vidare, 

Okej, här har det blivit fel i sista steget när du ska ta fram antalet flickor. Jag tror du vänt på multiplikation och division. Du vet att 6 personer från Ovanmo åker buss. 2/3 av de är flickor. Hur många flickor blir det då?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:32

6/3 * 2 = 4 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:37

Rätt, det är 4 flickor från Ovanmo som tar buss till skolan. Det de frågar efter är dock hur stor andel av klassen dessa flickor utgör. Totalt går det 28 elever i klassen. Kan du beräkna andelen? 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:39

28/4= 7 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:41 Redigerad: 2 okt 2023 22:41

Tvärt om, när vi räknar ut andel gör vi så här:

andel=delendet hela

I ditt fall är delen 4 och det hela 28.

Delen är alltså en del av klassen och det hela är hela klassen.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:41

4/28=7 

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:42

vänta då är det inte alls 7. 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:43

Nej, precis, det blir inget helt tal. Istället vill de att du förenklar bråket. Vet du hur man förenklar 4/28?

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:43 Redigerad: 2 okt 2023 22:44

4/28 = 1/7

 

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:44

Rätt igen, men de vill inte att du svarar i decimalform. I uppgiften står det att man ska svara med ett bråk i sin enklaste form, dvs förkorta bråket så långt som möjligt.

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:44

Ja, super! Du har löst uppgiften.

Matte0123 271
Postad: 2 okt 2023 22:45

Tack så jätte mycket, förstod mycket bättre nu. Ha en fin kväll!

Judit 490
Postad: 2 okt 2023 22:45

Detsamma!

Svara Avbryt
Close