12 svar
188 visningar
goljadkin 216 – Fd. Medlem
Postad: 1 sep 2017 20:47

Problem med algebra

Hej

kan någon hjälpa mig med följande uppgifter:

Låt f: vara given av fx=x2. Bestäm:

a) f1,2

b) f-1-2,1

c) f-2,-11,3

d) f-2,-11,3

 

När det kommer till a uppgiften får jag svaret 1,4 då jag tog 12,22=1,4vilket stämmer med facit.

När jag sedan går vidare får jag inte riktigt det att stämma. Exempelvis i d uppgiften tog jag -22,-12=4,1 samt 12,32=1,9 då borde jag väl få 4,11,9=1 men svaret ska bli 1,4

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 1 sep 2017 21:08 Redigerad: 1 sep 2017 21:08

Har du verkligen skrivit uppgiften rätt? Speciellt c och d, jag undrar eftersom

[-2,-1][1,3]= [-2, -1] \cap [1, 3] = \emptyset

Sedan står det exakt samma sak på både c och d.

goljadkin 216 – Fd. Medlem
Postad: 2 sep 2017 10:12

såg att det blev fel med d uppgiften, den ska vara f-2,-1f1,3 och svaret ska bli 1,4

c uppgiften ska bli  men jag förstår inte varför det inte ska bli 1 eftersom vi får en etta i båda sidorna av

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 2 sep 2017 10:29 Redigerad: 2 sep 2017 10:29

Ja på c blir det ju helt enkelt att

f([-2,-1][1,3])=f()= f([-2, -1] \cap [1, 3]) = f(\emptyset) = \emptyset

På d får man att

f([-2,-1])=[1,4] f([-2, -1]) = [1, 4]

samt att

f([1,3])=[1,9] f([1, 3]) = [1, 9]

Så då får man att

f([-2,-1])f([1,3])=[1,4][1,9]=[1,4] f([-2, -1]) \cap f([1, 3]) = [1, 4] \cap [1, 9] = [1, 4]

goljadkin 216 – Fd. Medlem
Postad: 3 sep 2017 15:50

det jag inte är med på är att om vi har som i d uppgiften, att f-2,-1=1,4 samt f1,3=1,9 så får vi

1,41,9 så långt är jag med, men unionen innehåller ju talen som finns i båda sidorna och vi har ju ettan i båda sidor men vi har ju varken fyran eller nian i båda, så varför får man då 1,4

Bubo 7017
Postad: 3 sep 2017 15:53 Redigerad: 3 sep 2017 15:56

Det står inte f av intervallet 1,3 utan bara intervallet 1,3

EDIT Fel av mig. Det står f av snittet av de två intervallen,men snittet är tomt.

Smaragdalena 78616 – Lärare
Postad: 3 sep 2017 16:17

[1,4] är ett annat sätt att skriva 1x4. Uppgiften handlar alltså om intervall, inte heltal.

goljadkin 216 – Fd. Medlem
Postad: 3 sep 2017 16:46 Redigerad: 3 sep 2017 16:50

Okej, så vi har alltså 1x<41x<9 och där kan man konstatera att talen i intervallet 1 till 4 ingår i båda sidor och därför blir svaret 1x<4= 1,4

men jag är fortfarande inte riktigt med på hur man ska göra med inverserna som i b uppgiften, där ska svaret bli -1,1

Smaragdalena 78616 – Lärare
Postad: 3 sep 2017 16:53

Du vet att f(x)=x2 f(x) = x^2 . Vad är inversen till f(x)=x2 f(x) = x^2 ?

Bubo 7017
Postad: 3 sep 2017 16:57
goljadkin skrev :

Okej, så vi har alltså 1x<41x<9 och ...

Det där är f(-2,1)∩f(1,3)

men i uppgiften har du skrivit f(-2,11,3)

Vilket ska det vara?

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 3 sep 2017 17:20

På b uppgiften har du så att situationen ser ut så här

Frågan är alltså vilka x värden kommer att mappas in i det blå-markerade området? Det blå markerade området är alltså intervallet [-2, 1], ser du hur du kan lösa det?

goljadkin 216 – Fd. Medlem
Postad: 3 sep 2017 18:40
smaragdalena skrev :

Du vet att f(x)=x2 f(x) = x^2 . Vad är inversen till f(x)=x2 f(x) = x^2 ?

inversen är väl +x

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 3 sep 2017 18:44 Redigerad: 3 sep 2017 18:46
goljadkin skrev :
smaragdalena skrev :

Du vet att f(x)=x2 f(x) = x^2 . Vad är inversen till f(x)=x2 f(x) = x^2 ?

inversen är väl +x

Nej den har ingen invers. Det du ska svara på är för vilka x gäller det att f(x)[-2,1] f(x) \in [-2, 1] , se bilden jag visade.

Svara Avbryt
Close