5 svar
96 visningar
erikaohrvall är nöjd med hjälpen
erikaohrvall 24 – Fd. Medlem
Postad: 27 maj 2020 12:03 Redigerad: 27 maj 2020 18:17

Matematikdidaktik - Problemlösning

Jag behöver lite vägledning i detta, hur skall jag tänka i uppbyggnaden i en sådan ekvation?

Jag tänker spontant att jag endast vill ha ett okänt värde och kom fram till följande ekvationer

x*3=(x*3)-4 och x/2=(x/2)+1

Jag tänkte först att jag ville prova mig fram i vilket tal som kunde stämma men det har jag inte lyckats med, så är lite fast just nu. Hur skall jag fortskrida?

foppa 280 – Fd. Medlem
Postad: 27 maj 2020 12:16

Det är nog lite enklare än du ställt upp det, även om du fått med rätt ingredienser:

3*x - 4 = x/2 + 1

Sedan löser du ut x

Arktos Online 3926
Postad: 27 maj 2020 12:20 Redigerad: 27 maj 2020 12:40

Du är på rätt väg, men dina ekvationer är orimliga:

x*3 kan inte vara lika med (x*3)-4
x/2 kan inte vara lika med (x/2)+1

Låt  x  beteckna det sökta talet.
Översätt sedan texten i uppgiften till en ekvation.

[Inte alldeles lätt när texten är så illa formulerad som här, men gör en rimlig tolkning.]

Smaragdalena Online 78325 – Lärare
Postad: 27 maj 2020 14:17

Är detta universitetsmatte? Vilken kurs är det? Vilket universitet/högskola är det?

erikaohrvall 24 – Fd. Medlem
Postad: 27 maj 2020 16:26

Kan verka simpelt, för det är det ju egentligen! 
läser på ltu lärarprogrammet, Matematik del 2.

Smaragdalena Online 78325 – Lärare
Postad: 27 maj 2020 17:53 Redigerad: 27 maj 2020 18:14

Om du lägger dina trådar på Matematik/Universitet så kommer vi som svarar att tro att du läser just matemetik på universitetsnivå. Lägg dina trådar på Fler ämnen / Andra ämnen och märk tråden matematikdidaktik istället. Jag flyttar den här tråden. /moderator

Svara Avbryt
Close