6 svar
233 visningar
Clarre 4 – Fd. Medlem
Postad: 13 feb 2021 13:54 Redigerad: 25 apr 2022 10:41

Problemlösning

En nyfiken turist frågade fåraherden hur många djur denne vallade. Fåraherden informerade den undrande mannen att om han hade ställt sina djur parvis så skulle ett djur vara över. Samma skulle inträffa även vid formationer om tre, fyra, fem och sex djur dvs ett djur hade varit över. Först vid sju formationer skulle det gå jämt upp. Hur många djur hade fåraherden?

 

Eftersom det blir ett djur över vid formationer av två måste antalet djur vara ett udda antal. Hur ska jag gå vidare i mitt tänkande?

Anticap 113
Postad: 13 feb 2021 14:09

Din första slutsats stämmer bra! Hade det varit ett jämnt antal hade de kunnat stå i par om 2. I uppgiften ges också en annan väldigt givande ledtråd om antalet får. Om de står i grupper om sju får så står inget får ensamt; vad innebär det för totala mängden får?

Clarre 4 – Fd. Medlem
Postad: 13 feb 2021 14:14

Att antalet djur ska vara delbart med sju utan någon rest 

Anticap 113
Postad: 13 feb 2021 14:33
Clarre skrev:

Att antalet djur ska vara delbart med sju utan någon rest 

Precis!

Blir lite svårt för mig att veta vilken nivå jag ska lägga lösningen på då du inte gjort inlägget i en viss årskurs/nivå, läser du matte i årskurs 7-9 eller på gymnasiet? Det påverkar vilket sätt som är bra nivå att lösa kluringen på.

Clarre 4 – Fd. Medlem
Postad: 13 feb 2021 14:38 Redigerad: 13 feb 2021 14:41

Jag läser matte för lärare årskurs 1-6 på universitetet i Malmö 😊 Talet är nog anpassat för högstadieelever då vi ska ha kunskaper som sträcker sig över årskurs 6. 

Anticap 113
Postad: 13 feb 2021 16:19
Clarre skrev:

Jag läser matte för lärare årskurs 1-6 på universitetet i Malmö 😊 Talet är nog anpassat för högstadieelever då vi ska ha kunskaper som sträcker sig över årskurs 6. 

Ah ok, då har vi lite mer begränsade verktyg och jag har tyvärr fastnat lite i lösningen av uppgiften om det ska vara på grundskolenivå men kan skriva hur jag tänker mig lösningen annars.

Tänker då att talet ger rest 1 vid division med 2,3,4,5 och 6 kan vi primtalsfaktorisera talet som x*2*2*3*5+1. Sen söker vi efter minsta talet som x som ger en summa som är delbar med 7. Vilket jag får till 2*2*3*5*5+1=301. Vet inte om någon annan har en snyggare lösning med metod som är tänkbart för högstadieelever?

Clarre 4 – Fd. Medlem
Postad: 13 feb 2021 16:40

Jag förstår precis hur du tänker och det är inte omöjligt att det är så uträkningen ska gå till för en elev på högstadiet. 

Jag tackar så mycket för hjälpen! 

Svara Avbryt
Close