23 svar
88 visningar
MathRules är nöjd med hjälpen!
MathRules 231
Postad: 9 feb 2019 Redigerad: 9 feb 2019

Problemlösning åk 7 - röda äpplen

På en konferens serverades olika frukter, och 1/4 av alla frukter var äpplen det var 2/3 av alla äpplen som var röda. Hur stor andel av alla frukter var röda äpplen.

Ska jag skriva det i procent isf 67% (Avrundade)

Det här var din fjärde tråd som bara heter "Problemlösning åk 7". Det är inte tillräcklig tför att vi som svara skall kunna se skillnad på dina trådar. Se till att skriva bättre rubriker i fortsättningen! /Smaragdalena, moderator

Laguna 3301
Postad: 9 feb 2019

67% är andelen röda äpplen av alla äpplen. Vad gjorde du med 1/4?

Jag ser på ditt svar att du inte har ritat, för då skulle du inte ha svarat så fel.

Om en fjärdedel (d v s 25 %) av alla frukter, så kan inte mer än 25 % av alla frukter vara röda äpplen, ens om alla äpplen är röda.

MathRules 231
Postad: 9 feb 2019
Laguna skrev:

67% är andelen röda äpplen av alla äpplen. Vad gjorde du med 1/4?

 Hann inte räkna klart men jag ska ju räkna ut andelen alltså procenten då tar jag delen var 1/4 var det hela alltså alla äpplen och delen var dom antal röda äpplen så då är det väl 25/67 och det är ca 37%

Det är inte meningen att du skall använda dig av procent alls. Du skall räkna med bråk.

MathRules 231
Postad: 9 feb 2019 Redigerad: 9 feb 2019
Smaragdalena skrev:

Det är inte meningen att du skall använda dig av procent alls. Du skall räkna med bråk.

Är det 9/100 om du undrar hur jag tänker utgår jag från en hel.

Alltså 100%.

 

menar 2/25 det finns 8 röda äpplen.

Laguna 3301
Postad: 9 feb 2019

Om vi säger att det var 24 frukter totalt, hur många äpplen var det då, och hur många var röda?

MathRules 231
Postad: 9 feb 2019
Laguna skrev:

Om vi säger att det var 24 frukter totalt, hur många äpplen var det då, och hur många var röda?

6 äpplen och 4 av dom är röda.

MathRules 231
Postad: 9 feb 2019
Laguna skrev:

Om vi säger att det var 24 frukter totalt, hur många äpplen var det då, och hur många var röda?

 

Är det 9/100 om du undrar hur jag tänker utgår jag från en hel.

Alltså 100%.

 

menar 2/25 det finns 8 röda äpplen.

Är det rätt utgick från en hel alltså 100%

Smaragdalena skrev:

Det är inte meningen att du skall använda dig av procent alls. Du skall räkna med bråk.

 Rita! Rita en cirkel. Dela den i fyra fjärdedelar. Dela en av fjärdedelarna i 3 delar. Måla två av dem. Dela de andra tre fjärdedelarna i tre delar var. Hur många delar blir det totalt? Hur många av tårtbitarna är målade? Hur stor del är det? Förkorta. Klart.

MathRules 231
Postad: 9 feb 2019
Smaragdalena skrev:
Smaragdalena skrev:

Det är inte meningen att du skall använda dig av procent alls. Du skall räkna med bråk.

 Rita! Rita en cirkel. Dela den i fyra fjärdedelar. Dela en av fjärdedelarna i 3 delar. Måla två av dem. Dela de andra tre fjärdedelarna i tre delar var. Hur många delar blir det totalt? Hur många av tårtbitarna är målade? Hur stor del är det? Förkorta. Klart.

 Det blir 12 bitar totalt och eftersom 4 fjärdedelar är skuggade så blir det 12 tolftedelar. 

och om man förkortar till MGN så blir der 1/1 alltså en hel.

Du skall inte måla fyra fjärdedelar av cirkeln. Du skall måla två tredjedelar av en fjärdedel.

MathRules 231
Postad: 10 feb 2019
Smaragdalena skrev:

Du skall inte måla fyra fjärdedelar av cirkeln. Du skall måla två tredjedelar av en fjärdedel.

 Ok har förstått 8/12 och eftersom 8/12 är lika med 67% så vet jag att det är rätt.

Smaragdalena 21277 – Moderator
Postad: 10 feb 2019 Redigerad: 10 feb 2019

Nej, det är fortfarande fel. 2/3 av en fjärdedel är inte 67 % av det hela. Har du fortfarande inte ritat? Det får bara plats 3 tolftedelar i en fjärdedel. Det är meningen att du skall måla två av dem.

Laguna 3301
Postad: 10 feb 2019

Det gick ju bra när vi antog att det var 24 frukter. Jag antar att du gjorde så här: 24*1/4 = 6. 6*2/3 = 4. Då kan vi få de röda äpplena direkt genom 24*1/4*2/3. Andelen röda äpplen av alla frukter får vi genom att dela med antalet frukter 24 igen. 

MathRules 231
Postad: 10 feb 2019 Redigerad: 10 feb 2019
Laguna skrev:

Det gick ju bra när vi antog att det var 24 frukter. Jag antar att du gjorde så här: 24*1/4 = 6. 6*2/3 = 4. Då kan vi få de röda äpplena direkt genom 24*1/4*2/3. Andelen röda äpplen av alla frukter får vi genom att dela med antalet frukter 24 igen. 

24/4 som blir 6.

Då finns det alltså 6 röda äpplen och du tog exemplet 24 eftersom man både kan dela 4 och 3 på det eller hur?

Du skall inte svara på frågan hur många av 24 frukter som är röda äpplen, du skall svara med den andel av alla frukter som är röda äpplen.

Här skall du få några råd om hur du skall bli bättre i matte:

  1. Lär dig förstå grunderna innan du försöker räkna svåra uppgifter
  2. Läs igenom uppgiften och se till att du förstår den.
  3. Ta reda på vad det är man frågar om, så att du svarar på detta och inte något annat
  4. När du får råd från folk som kan något bättre än du, inse att de förmodligen har rätt och du har fel
Laguna 3301
Postad: 10 feb 2019
MathRules skrev:
Laguna skrev:

Det gick ju bra när vi antog att det var 24 frukter. Jag antar att du gjorde så här: 24*1/4 = 6. 6*2/3 = 4. Då kan vi få de röda äpplena direkt genom 24*1/4*2/3. Andelen röda äpplen av alla frukter får vi genom att dela med antalet frukter 24 igen. 

24/4 som blir 6.

Då finns det alltså 6 röda äpplen och du tog exemplet 24 eftersom man både kan dela 4 och 3 på det eller hur?

Det gjorde jag, och du har nästan rätt tanke med andelen, men det är tvärtom: dela 4 med 24.

MathRules 231
Postad: 10 feb 2019
Laguna skrev:
MathRules skrev:
Laguna skrev:

Det gick ju bra när vi antog att det var 24 frukter. Jag antar att du gjorde så här: 24*1/4 = 6. 6*2/3 = 4. Då kan vi få de röda äpplena direkt genom 24*1/4*2/3. Andelen röda äpplen av alla frukter får vi genom att dela med antalet frukter 24 igen. 

24/4 som blir 6.

Då finns det alltså 6 röda äpplen och du tog exemplet 24 eftersom man både kan dela 4 och 3 på det eller hur?

Det gjorde jag, och du har nästan rätt tanke med andelen, men det är tvärtom: dela 4 med 24.

 Ok har förstått.

Jag räknade först 1/4 av 24 som blir 6 och det är antalet röda äpplen och sen räknade jag 2/3 av 6 för att få antalet röda äpplen och det blev 4.

Och dom frågar hur stor andelen av alla frukter var röda äpplen och 4 var delen äpplen och 24 var alla frukter alltså det hela så 4/24 är svaret eftersom det är lättare att skriva i bråk form så gjorde jag men om jag skulle skrivit i procent skulle jag bara avrundat men i procent är det ungefär 17%

4/24 är i och för sig rätt, men man skall alltid svara i enklaste form (om det inte står annorlunda i uppgiften9, och det har du inte gjort. Du skulle alltså inte få full poäng på den här uppgiften. Du skall inte ange andelen i procent - det står inte så i uppgiften.

MathRules 231
Postad: 10 feb 2019 Redigerad: 10 feb 2019
Smaragdalena skrev:

4/24 är i och för sig rätt, men man skall alltid svara i enklaste form (om det inte står annorlunda i uppgiften9, och det har du inte gjort. Du skulle alltså inte få full poäng på den här uppgiften. Du skall inte ange andelen i procent - det står inte så i uppgiften.

 Jag vet, Men skrev OM man skulle angett i procent så Jo skulle fått full poäng.

Jag vet, Men skrev OM man skulle angett i procent så Jo skulle fått full poäng.

Inte om det var jag som hade givit dig det provet. Då skulle du bara fått full poäng om du hade svarat 1/6, och om du hade visat hur du kommit fram till det svaret. Men jag undervisar på gymnasiet, inte på grundskolan.

MathRules 231
Postad: 10 feb 2019
Smaragdalena skrev:

Jag vet, Men skrev OM man skulle angett i procent så Jo skulle fått full poäng.

Inte om det var jag som hade givit dig det provet. Då skulle du bara fått full poäng om du hade svarat 1/6, och om du hade visat hur du kommit fram till det svaret. Men jag undervisar på gymnasiet, inte på grundskolan.

Okej. Men varför måste man skriva i MGN jag gör alltid det för jag vet att man ska göra det men vet inte riktigt varför.

Antar att du menar "Varrför skall man skriva bråken i enklaste form?". De flesta skule tycka att t ex 1/2 är mer lättbegripligt än 2/4, 3/6, 4/8 eller 5/10, ock så vidare. (Dessutom är det lättare för läraren att rätta, men det tror jag faktiskt har mindre betydelse).

Svara Avbryt
Close