20 svar
252 visningar
MathRules2 är nöjd med hjälpen
MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 29 dec 2018 22:53

Problemlösning åk 7 (Procent)

Med hur många procent har arean ökat om sidlängden i en kvadrat som är 25 m och ökar med 24%?.

Laguna Online 28611
Postad: 29 dec 2018 22:54

Vad var sidlängden och vad är den nu? Vad var arean och vad är den nu?

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 29 dec 2018 23:05 Redigerad: 29 dec 2018 23:05
Laguna skrev:

Vad var sidlängden och vad är den nu? Vad var arean och vad är den nu?

 Det står inte.

Micimacko 4070
Postad: 29 dec 2018 23:35

Det står vad den var och hur mkt den ökar. Då kan du räkna ut vad det blev sen. 

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 29 dec 2018 23:42
Micimacko skrev:

Det står vad den var och hur mkt den ökar. Då kan du räkna ut vad det blev sen. 

 Men det är det jag klurar på men inte kan komma på.

Micimacko 4070
Postad: 29 dec 2018 23:45

Du vet att den var 25 från början. 25 + 24% = 25*1,24. Hur räknar man ut area på en kvadrat när man vet hur lång sidan är?

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 29 dec 2018 23:51
Micimacko skrev:

Du vet att den var 25 från början. 25 + 24% = 25*1,24. Hur räknar man ut area på en kvadrat när man vet hur lång sidan är?

 B*H

Micimacko 4070
Postad: 29 dec 2018 23:59

Ja, men grejjen med en kvadrat är ju att de måste vara samma. Så först är båda 25, så 25*25. Sen blir båda 25*1,24. Då kan du räkna ut areorna. 

Yngve 37896 – Livehjälpare
Postad: 30 dec 2018 00:19

Sidlängden innan ökningen var 25 meter. Kvadratens area innan ökningen var då 25 meter * 25 meter = 625 kvadratmeter.

Sidlängden efter ökningen var 1,24*25 meter = 31 meter. Kvadratens area efter ökningen var då 31*31 = 951 kvadratmeter.

Kan du nu räkna ut hur stor areaökningen var i procent?

Soderstrom 2767
Postad: 30 dec 2018 05:53
Yngve skrev:

Sidlängden innan ökningen var 25 meter. Kvadratens area innan ökningen var då 25 meter * 25 meter = 625 kvadratmeter.

Sidlängden efter ökningen var 1,24*25 meter = 31 meter. Kvadratens area efter ökningen var då 31*31 = 951 kvadratmeter.

Kan du nu räkna ut hur stor areaökningen var i procent?

((961)) kvadratmeter. :)

Det finns väl ett lättare sätt att räkna ökningen av arean? Det är bara att ta ökningen i kvadrat.

Yngve 37896 – Livehjälpare
Postad: 30 dec 2018 08:37
Soderstrom skrev:

((961)) kvadratmeter. :)

Det finns väl ett lättare sätt att räkna ökningen av arean? Det är bara att ta ökningen i kvadrat.

Ja det ska vara 961. Slarvigt av mig.

Och ja, det finns enklare sätt att beräkna areaökningen, men jag tror att Mathrules2 behöver förstå varför det är så, inte bara lära sig en formel.

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 1 jan 2019 17:14
Micimacko skrev:

Ja, men grejjen med en kvadrat är ju att de måste vara samma. Så först är båda 25, så 25*25. Sen blir båda 25*1,24. Då kan du räkna ut areorna. 

 Men man gör det ju till en förändringsfaktor det där med 1,24 varför man så.

ps har inte gått igenom förändringsfaktorer. 

Nej, du har ju lagt din fråga på åk7 - det verkar som om en del vänliga hjälpare inte har lagt märke till det.

Om jag minns rätt så räknar man så här på grundskolenivå:

Från början är kvadratens sida 25 m. Då är arean 25m·25m=625m225m\cdot25m=625m^2.

1 % av 25 m är 0,25 m. Då är 24 % 24·0,25m=6m24\cdot 0,25m=6m, så den nya sidlängden är 25 m + 6 m = 31 m. Den nya arean är 31m·31m=961m231m\cdot31m=961m^2, så arean har ökat med 961-625 = 336 kvadratmeter.

Procentuell ökning är ökningen/(ursprungligt värde), d v s 336/625 = 0,5376 = +54 %.

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 1 jan 2019 17:42
Smaragdalena skrev:

Nej, du har ju lagt din fråga på åk7 - det verkar som om en del vänliga hjälpare inte har lagt märke till det.

Om jag minns rätt så räknar man så här på grundskolenivå:

Från början är kvadratens sida 25 m. Då är arean 25m·25m=625m225m\cdot25m=625m^2.

1 % av 25 m är 0,25 m. Då är 24 % 24·0,25m=6m24\cdot 0,25m=6m, så den nya sidlängden är 25 m + 6 m = 31 m. Den nya arean är 31m·31m=961m231m\cdot31m=961m^2, så arean har ökat med 961-625 = 336 kvadratmeter.

Procentuell ökning är ökningen/(ursprungligt värde), d v s 336/625 = 0,5376 = +54 %.

 Tack så mycket.

Det här var mycket enklare nu förstår jag på riktigt.

Laguna Online 28611
Postad: 1 jan 2019 17:56
MathRules2 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej, du har ju lagt din fråga på åk7 - det verkar som om en del vänliga hjälpare inte har lagt märke till det.

Om jag minns rätt så räknar man så här på grundskolenivå:

Från början är kvadratens sida 25 m. Då är arean 25m·25m=625m225m\cdot25m=625m^2.

1 % av 25 m är 0,25 m. Då är 24 % 24·0,25m=6m24\cdot 0,25m=6m, så den nya sidlängden är 25 m + 6 m = 31 m. Den nya arean är 31m·31m=961m231m\cdot31m=961m^2, så arean har ökat med 961-625 = 336 kvadratmeter.

Procentuell ökning är ökningen/(ursprungligt värde), d v s 336/625 = 0,5376 = +54 %.

 Tack så mycket.

Det här var mycket enklare nu förstår jag på riktigt.

Det var det jag menade med mitt inlägg "Vad var sidlängden och vad är den nu? Vad var arean och vad är den nu?". Tycker du det var ett dåligt tips? Jag vill också bli bättre på att hjälpa till.

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 1 jan 2019 18:05
Laguna skrev:
MathRules2 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej, du har ju lagt din fråga på åk7 - det verkar som om en del vänliga hjälpare inte har lagt märke till det.

Om jag minns rätt så räknar man så här på grundskolenivå:

Från början är kvadratens sida 25 m. Då är arean 25m·25m=625m225m\cdot25m=625m^2.

1 % av 25 m är 0,25 m. Då är 24 % 24·0,25m=6m24\cdot 0,25m=6m, så den nya sidlängden är 25 m + 6 m = 31 m. Den nya arean är 31m·31m=961m231m\cdot31m=961m^2, så arean har ökat med 961-625 = 336 kvadratmeter.

Procentuell ökning är ökningen/(ursprungligt värde), d v s 336/625 = 0,5376 = +54 %.

 Tack så mycket.

Det här var mycket enklare nu förstår jag på riktigt.

Det var det jag menade med mitt inlägg "Vad var sidlängden och vad är den nu? Vad var arean och vad är den nu?". Tycker du det var ett dåligt tips? Jag vill också bli bättre på att hjälpa till.

 Jaha trodde att du ville ha mer av frågan typ att jag missat något av den.

Det normala här på Pluggakuten är att vi försöker berätta för dig hur du skall göra för att lösa dina uppgifter, inte att lösa dem åt dig (även om jag gjorde det för en stund sedan). När du får frågor, är det meningen att du skall försöka svara på dem, så att vi kan hjälpa dig vidare. Om du löser uppgiften själv är det större chans att du lyckas lösa en liknande uppgift nästa gång du har prov, jämfört med om du bara har försökt förstå en färdig lösning.

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 3 jan 2019 21:49
Smaragdalena skrev:

Nej, du har ju lagt din fråga på åk7 - det verkar som om en del vänliga hjälpare inte har lagt märke till det.

Om jag minns rätt så räknar man så här på grundskolenivå:

Från början är kvadratens sida 25 m. Då är arean 25m·25m=625m225m\cdot25m=625m^2.

1 % av 25 m är 0,25 m. Då är 24 % 24·0,25m=6m24\cdot 0,25m=6m, så den nya sidlängden är 25 m + 6 m = 31 m. Den nya arean är 31m·31m=961m231m\cdot31m=961m^2, så arean har ökat med 961-625 = 336 kvadratmeter.

Procentuell ökning är ökningen/(ursprungligt värde), d v s 336/625 = 0,5376 = +54 %.

 Hej har förstått uppgiften men varför just 1% av 24 ? 

Nej, 1 % av 25  m eftersom det var 25 m från början. Sedan är ökningen 24 %, d v s 24·1%24\cdot1%.

MathRules2 109 – Fd. Medlem
Postad: 4 jan 2019 17:02
Smaragdalena skrev:

Nej, 1 % av 25  m eftersom det var 25 m från början. Sedan är ökningen 24 %, d v s 24·1%24\cdot1%.

 Är det för att 25-24=1?

Yngve 37896 – Livehjälpare
Postad: 4 jan 2019 17:22
MathRules2 skrev:

 Är det för att 25-24=1?

 Nej det är för att hjälpa dig att ta reda på hur mycket 24 % av 25 meter är.

1 % av 25 meter är 0,25 meter, är du med på det?

Om du är med på det så kanske du även är med på att

2 % av 25 meter är 2*0,25 = 0,5 meter.

3 % av 25 meter är 3*0,25 = 0,75 meter.

4 % av 25 meter är 4*0,25 = 1 meter.

och så vidare?

Om du är med på det så kanske du även är med på att

24 % av 25 meter är 24*0,25 = 6 meter?

Svara Avbryt
Close