14 svar
145 visningar
behöverhjälppp behöver inte mer hjälp
behöverhjälppp 11
Postad: 6 maj 18:52

Problemlösning - förändringsfaktorn

Hej hej! Fattar inte riktigt hur man ska göra denna fråga, jag misstänker däremot att man ska använda sig av förändringsfaktorn vilket är 1,21 i denna ökning

Marilyn 4003
Postad: 6 maj 19:11

Låt f-faktorn för ett år vara F.

Det ger F2 = 1,21

behöverhjälppp 11
Postad: 6 maj 19:13 Redigerad: 6 maj 19:15

jahaaa så jag räknar ut roten ur 1,21, alltså är svaret 10%, det ökar så mycket för varje år

Marilyn 4003
Postad: 6 maj 19:19 Redigerad: 6 maj 19:19

Just det.

Om ett paket kostar 100 bagis år noll så kostar det 110 år ett.

Och då blir priset 1,1 *110 = 121 pistoler år två, dvs 21 % ökning på två år. 

Yngve 41764
Postad: 6 maj 19:34
Marilyn skrev:

Just det.

Om ett paket kostar 100 bagis år noll så kostar det 110 år ett.

Och då blir priset 1,1 *110 = 121 pistoler år två, dvs 21 % ökning på två år. 

Nja, senast jag kollade växelkursen så fick man bara 85 bagis för 100 pistoler💲😜

Marilyn 4003
Postad: 6 maj 19:53
Yngve skrev:
Marilyn skrev:

Just det.

Om ett paket kostar 100 bagis år noll så kostar det 110 år ett.

Och då blir priset 1,1 *110 = 121 pistoler år två, dvs 21 % ökning på två år. 

Nja, senast jag kollade växelkursen så fick man bara 85 bagis för 100 pistoler💲😜

Jo men det är helt normalt som kaffepriset rusar

Arktos 4471
Postad: 6 maj 22:47 Redigerad: 6 maj 23:19
Marilyn skrev:

Låt f-faktorn för ett år vara F.

Det ger F2 = 1,21

Stämmer, om den procentuella ökningen är lika stor varje år.

Men i texten står det "om ökningen är lika stor varje år".
Då blir den procentuella ökningen större det första året än det andra…
Så det menar man nog inte.

Det man menar är nog 
"om den procentuella ökningen är lika stor varje år".

Detat borde förlaget rätta till.

Marilyn 4003
Postad: 6 maj 23:11
Arktos skrev:
Marilyn skrev:

Låt f-faktorn för ett år vara F.

Det ger F2 = 1,21

Stämmer, om den procentuella ökningen är lika stor varje år.

Men i texten står det "om ökningen är lika stor varje år".
Då blir den procentuella ökningen större det första året än det andra…
Så det menar man nog inte.

Det man menar är nog 
"om den procentuella ökningen är lika stor varje år".

Det borde förlaget rätta till.

Det stämmer. Men frågan blir konstig om ökningen i kronor är densamma båda åren, för då blir den procentuella ökningen inte samma det första och andra året.

Arktos 4471
Postad: 7 maj 00:02 Redigerad: 7 maj 00:06

Man kan ju också  lösa uppgiften som den står :

Kaffe som kostade 100kr för två år sedan, kostar i år 121 kr.
Om prisökningen var lika stor varje år, så var den  21/2 =10,50 kr båda åren.
Den  procentuella ökningen var då
det första året    10,5/100 = 10,5%
det andra året   10,5/110,5 ≈ 0,0950 = 9,5%

Vad står det i facit?

Pieter Kuiper 9423
Postad: 7 maj 00:11

står det.

Klart att rätt svar ska vara att ökningen är 10 % båda åren.

Arktos 4471
Postad: 7 maj 19:20

Varför det?

Så blir det väl bara om det hade stått
       "om ökningstakten är lika stor varje år"
eller
       "om den procentuella ökningen är lika stor varje år"
men här står det
        "om ökningen är lika stor varje år"
och då kommer ökningstakten att minska med åren (se #9)

Pieter Kuiper 9423
Postad: 7 maj 19:43 Redigerad: 7 maj 19:43
Arktos skrev:

Så blir det väl bara om det hade stått

       "om ökningstakten är lika stor varje år"

Ökningstakt kan också uttryckas i kronor per år så jag förstår inte varför du ser någon skillnad där med "ökning".


Marilyn 4003
Postad: 7 maj 21:44

En prisökning kan väl anges i procent eller i kronor.

”Ökningen var femtio procent”. 

Helt ok för mig. Man måste inte skriva ”Den procentuella ökningen var femtio procent” eller ”den procentuella ökningen var femtio”, det låter litet larvigt.

I denna uppgift nämns endast ökningar i procent. Det är inte orimligt att man avgränsar lösningen till att handla om procentuella ökningar. 

Arktos 4471
Postad: 10 maj 00:22 Redigerad: 10 maj 00:36

Håller med om det, om man pratar om saken eller skriver ut resonemanget.
Men också att man kan tolka texten som i  #9  ,
dvs "hur många procent per år blir det
om den absoluta ökningen är lika stor varje år".

Jag tycker inte uppgiften är entydig som den står,
men det kanske man tycker i åk 8 ?
 

Yngve 41764
Postad: 10 maj 07:44

Jag håller med Arktos om att uppgiften går att tolka på två helt olika sätt och att den därför är olyckligt formulerad.

I vissa fall kanske det är uppgiftsmakarens avsikt att locka fram elevens förmåga att upptäcka och hantera  sådant, men jag tror inte att det är så här.

Svara
Close