9 svar
115 visningar
Eliiss 11 – Fd. Medlem
Postad: 25 maj 2020 15:07

Problemlösning, funktion?

Hej, finns det någon funktion på fråga 6115? 
förstår hur man kommer fram till svaret men inte hur man kan få en funktion?

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 25 maj 2020 15:11 Redigerad: 25 maj 2020 15:14

Det blir svårt att beskriva en sådan funktion, men det är inte det frågan gäller.

Utför operationerna ett antal gånger.

Ser du något mönster?

Visa dina försök.

Eliiss 11 – Fd. Medlem
Postad: 25 maj 2020 15:28

Hej, jag vet att svaret blir 14 och hur man kommer fram till det, undrade bara om man kunde hitta på en funktion?

Korra 3714
Postad: 25 maj 2020 15:45
Eliiss skrev:

Hej, jag vet att svaret blir 14 och hur man kommer fram till det, undrade bara om man kunde hitta på en funktion?

Hur kom du fram till 14?

Laguna 28468
Postad: 25 maj 2020 18:26

En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):

 

f(x) = 111, om x = 00, om x 4 (mod 5)1, om x 4 (mod 5) och x 0

Korra 3714
Postad: 25 maj 2020 18:48
Laguna skrev:

En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):

 

f(x) = 111, om x = 00, om x 4 (mod 5)1, om x 4 (mod 5) och x 0

Inte årskurs 8 det där. xD

Laguna 28468
Postad: 25 maj 2020 19:02
Korra skrev:
Laguna skrev:

En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):

 

f(x) = 111, om x = 00, om x 4 (mod 5)1, om x 4 (mod 5) och x 0

Inte årskurs 8 det där. xD

Är frågan verkligen årskurs 8? 

Korra 3714
Postad: 26 maj 2020 07:20

Vet inte, det står årskurs 8, verkar vara svårare dock. No idea. 

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 26 maj 2020 14:26 Redigerad: 26 maj 2020 14:26

Undersök åtminstone 10 "varv" vad som händer. Tal nummer 0 är 25. Tal nummer 1 är 2*5+12 = 22. Tal nummer 2 är 2*2+12 = 16. Tal nummer 3 är...

Blir det något mönster så småningom?

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 26 maj 2020 15:17

Varför vill du göra en funktion för den här uppgiften? 

Svara Avbryt
Close