4 svar
339 visningar
bilkatt är nöjd med hjälpen
bilkatt 13 – Fd. Medlem
Postad: 1 feb 2019 13:28

Problemlösning med pq-formeln

Jag förstår inte hur man tillämpar pq-formeln i den här uppgiften: 

Smaragdalena Online 78143 – Lärare
Postad: 1 feb 2019 13:31 Redigerad: 1 feb 2019 13:32

Välkommen till Pluggakuten!

Standardfråga  1a: Har du ritat?

Yngve Online 37792 – Livehjälpare
Postad: 1 feb 2019 13:34 Redigerad: 1 feb 2019 13:35
bilkatt skrev:

Jag förstår inte hur man tillämpar pq-formeln i den här uppgiften: 

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Börja med att rita en enkel figur som visar ängen.

Den behöver inte vara skalenlig på något sätt, rita bara en rektangel på ett papper.

Kalla sedan rektangelns kortsida för a, långsidan för b och diagonalen för c.

Försök sedan att skriva den information du känner till som samband mellan a, b och c.

"Om hon går längs ängens kanter så är sträckan 510 meter."

Kan du skriva det på "mattespråker" med hjälp av en eller flera av a, b och c?

Gör så även med den andra sträckan du har information om, nämligen diagonalen.

Sen kanske du ser att diagonalen delar ängen i 2 rätvinkliga trianglar. 

Ett tips är att "rätvinklig triangel" ofta brukar betyda att Pythagoras sats är användbar.

Visa dina försök här så hjälper vi dig vidare om du kör fast.

bilkatt 13 – Fd. Medlem
Postad: 1 feb 2019 13:41

så här långt har jag kommit, men jag vet inte hur jag ställer in det i en ekvation?

Smaragdalena Online 78143 – Lärare
Postad: 1 feb 2019 14:03 Redigerad: 1 feb 2019 14:12

Eftersom a+b=510 är b=510-a. Sätt in detta i den andra ekvationen.

Svara Avbryt
Close