8 svar
76 visningar
rrt04 355
Postad: 13 feb 2018

Problemlösning tips

Hej, jag undrar hur man blir bättre på att lösa problemlösningar, ska jag göra särskilda uppgifter och om ni har tips på hemsidor skulle jag vara tacksam om ni länkar dem. 

 

Tack på förhand! 

jonis10 1324
Postad: 13 feb 2018 Redigerad: 13 feb 2018

Hej

I grundskolan brukar man prata om följande 5 punkter:

Förstå problemet.
Vad söker man? Rita en figur om det går. Inför lämpliga beteckningar.

Gör upp en plan.
Har du sett eller löst något liknande förut? Kan du dela in i delproblem?

Genomför planen.
Kontrollera varje steg.

Se tillbaka.
Är resultatet rimligt?

Sen är bara att träna och träna på många uppgifter.

rrt04 355
Postad: 13 feb 2018
jonis10 skrev :

Hej

I grundskolan brukar man prata om följande 5 punkter:

Förstå problemet.
Vad söker man? Rita en figur om det går. Inför lämpliga beteckningar.

Gör upp en plan.
Har du sett eller löst något liknande förut? Kan du dela in i delproblem?

Genomför planen.
Kontrollera varje steg.

Se tillbaka.
Är resultatet rimligt?

Sen är bara att träna och träna på många uppgifter.

Har du exempel på hemsidor som man kan skriva ut eller till och med träna digitalt? Tack för hjälpen!

jonis10 1324
Postad: 13 feb 2018 Redigerad: 13 feb 2018

Högstadiets matematiktävling det är dock en högre nivå på dom här uppgifterna än vad det är i läroböckerna. 

Mängdträning är absolut en viktig komponent, men också att du faktiskt ser varför du gör vad du gör, och i vilket sammanhang du gör detta. Visst, svt-formeln beskriver sambandet mellan sträcka, tid och hastighet, men hur och varför? Exempelvis ekvationer: vad representerar ekvationen? Vilken del av verkligheten beskriver du med din ekvation? Om du har ett bråk, vad innebär det att du dividerar ett bråk med ett annat? Vilken koppling har det till ditt problem? Denna typ av tänkande kommer att hjälpa dig se varför du gör olika saker, vilket är till hjälp när du ska hitta en lösningsmetod. 

En annan metod som kan hjälpa är att du läser på problemet, och sedan börjar med att titta på slutet av lösningen. Försök sedan tänka baklänges (så gott det går, du kommer inte alltid att kunna få fram allt och det gör inget) och gå uppåt. Om de kommit fram till att sträckan en bil kör är tre kilometer, vilka uppgifter har de använt? Vilka frågor har de ställt? Var fick de informationen ifrån? Fanns denna info i uppgiften? Om inte, var kan de ha hittat den? Har de använt en funktion, och i sådant fall vilken? När du känner att du har förstått varför de gjort detta steg eller denna slutsats, går du uppåt ett steg, och fortsätter att försöka klura ut var de fått informationen ifrån, vad de har beräknat och vad de fått fram, osv. Fortsätt hela vägen upp. Detta sätt, inspirerat av någon slags reverse engineering, tvingar dig att tänka själv. Många gånger när man tränar matematik läser man färdiga lösningar, och blandar ihop vad man kan och vad man läst. Genom att börja med ett svar, och tänka ut frågan, istället för tvärtom, tvingar du dig själv att faktiskt lösa problemet själv. När du gått igenom hela lösningen nedifrån och upp, lägger du ifrån dig lösningsförslaget och löser problemet som vanligt en gång.

rrt04 355
Postad: 13 feb 2018
Smutstvätt skrev :

Mängdträning är absolut en viktig komponent, men också att du faktiskt ser varför du gör vad du gör, och i vilket sammanhang du gör detta. Visst, svt-formeln beskriver sambandet mellan sträcka, tid och hastighet, men hur och varför? Exempelvis ekvationer: vad representerar ekvationen? Vilken del av verkligheten beskriver du med din ekvation? Om du har ett bråk, vad innebär det att du dividerar ett bråk med ett annat? Vilken koppling har det till ditt problem? Denna typ av tänkande kommer att hjälpa dig se varför du gör olika saker, vilket är till hjälp när du ska hitta en lösningsmetod. 

En annan metod som kan hjälpa är att du läser på problemet, och sedan börjar med att titta på slutet av lösningen. Försök sedan tänka baklänges (så gott det går, du kommer inte alltid att kunna få fram allt och det gör inget) och gå uppåt. Om de kommit fram till att sträckan en bil kör är tre kilometer, vilka uppgifter har de använt? Vilka frågor har de ställt? Var fick de informationen ifrån? Fanns denna info i uppgiften? Om inte, var kan de ha hittat den? Har de använt en funktion, och i sådant fall vilken? När du känner att du har förstått varför de gjort detta steg eller denna slutsats, går du uppåt ett steg, och fortsätter att försöka klura ut var de fått informationen ifrån, vad de har beräknat och vad de fått fram, osv. Fortsätt hela vägen upp. Detta sätt, inspirerat av någon slags reverse engineering, tvingar dig att tänka själv. Många gånger när man tränar matematik läser man färdiga lösningar, och blandar ihop vad man kan och vad man läst. Genom att börja med ett svar, och tänka ut frågan, istället för tvärtom, tvingar du dig själv att faktiskt lösa problemet själv. När du gått igenom hela lösningen nedifrån och upp, lägger du ifrån dig lösningsförslaget och löser problemet som vanligt en gång.

Ok, tack för hjälpen :) 

rrt04 355
Postad: 13 feb 2018
jonis10 skrev :

Högstadiets matematiktävling det är dock en högre nivå på dom här uppgifterna än vad det är i läroböckerna. 

Ok, men jag kan ta en titt. 

jonis10 1324
Postad: 13 feb 2018

Du kan också kolla in denna sida här.

rrt04 355
Postad: 13 feb 2018
jonis10 skrev :

Du kan också kolla in denna sida här.

Tack ska du ha :). Jag undrar om det finns några mteböcker man kan låna hos biblioteket som e-bok? Tack igen. 

Svara Avbryt
Close