1 svar
97 visningar
Tinelina 110 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2019 17:07

Quotient spaces topology

Detta är min uppgift och min fina början till lösning. Sen tog det stop. Jag tänker, kan man se Q som en ekvivalensrelation och se quotientspace uppbyggt av delmängder av R/Q?

Här är min lärares lösning som jag inte precis gör det klarare.

oggih 1171 – F.d. Moderator
Postad: 3 okt 2019 18:32 Redigerad: 3 okt 2019 18:40

Kul uppgift!  Det första som kanske ställer till det för dig är att det inte är helt tydligt vilken ekvivalensrelation det är fråga om, så jag tänker att jag kan börja med en liten opåkallad utläggning om det.


Generellt är det så att om GG är en grupp och XX är en mängd, och vi har en gruppverkan G×XX,(g,x)g.xG\times X\to X,\:(g,x)\mapsto g.x, så får vi en ekvivalensrelation \sim, definerad av att xg.xx\sim g.x för alla xXx\in X och alla gGg\in G.

Ekvivalensklasserna med avseende på \sim brukar kallas för banor (eng. orbits). Anlogt med hur vi brukar göra för vanliga ekivalensrelationer vi kan låta [x][x] beteckna den bana som xx tillhör, och låta X/G=X/={[x]:xX}X/G=X/{\sim}=\{[x]:x\in X\} vara mängden av alla banor.

Vi kan även införa en avbildning q:XX/q: X\to X/{\sim} med q(x)=[x]q(x)=[x].


Ta gärna några ögonblick till att fundera över vad detta innebär i ett konkret exempel! Till exempel kan du låta X=X=\mathbb{R} och G=G=\mathbb{Z}, och låta gruppverkan vara given av n.x=n+xn.x=n+x. Dvs. varje heltal nn förskjuter tallinjen med nn steg åt höger. Då kommer [0]={,-1,0,1,2,}[0]=\{\ldots,-1,0,1,2,\ldots\} bilda en bana, och [12]={,-0.5,0.5,1.5,}[\frac{1}{2}]=\{\ldots,-0.5,0.5,1.5,\ldots\} att bilda en annan bana. Faktum är att vi får precis en bana för varje reelt tal på intervallet [0,1)[0,1). Eftersom det gäller att [0]=[1][0]=[1] så kan vi, om vi vill,  betrakta /\mathbb{R}/\mathbb{Z} som ett intervall med ändarna ihopklistrade - alltså som en cirkel*! 

Ett annat klassiskt exempel får man om man låter XX vara en kvadrat, och låtar G=D4G=D_4 verka på XX på det "självklara sättet" (genom rotationer och speglingar). Om vi nu låter \sim beteckna den motsvarande ekvivalensrelationen så kommer alla kvadratens hörn att bli ekvivalenta, och tillsammans bilda en bana. Exakt hur X/D4X/D_4 ser ut är lite svårt att beskriva, men försök gärna göra dig en bild av det ändå.


Okej, nog med allmänt prat! I ditt specifika fall verkar den additiva gruppen G=G=\mathbb{Q}X=X=\mathbb{R} genom r.x=r+xr.x=r+x, för rr\in \mathbb{Q} och xx\in\mathbb{R}. Detta påminner om heltalens verkan på \mathbb{R} som jag beskrev ovan, men eftersom \mathbb{Q} är en "större" (nåja) mängd än \mathbb{Z} så kommer "fler" element i \mathbb{R} att bli ekvivlenta. Nu ligger till exempel 00 och 12\frac{1}{2} i en och samma bana [0]=[0]=\mathbb{Q}, liksom 1717 och 913\frac{9}{13}. Däremot ligger exv. π\pi i en annan bana [π]={π+r:r}[\pi]=\{\pi+r:r\in\mathbb{Q}\}, ihop med bland annat π+23\pi+\frac{2}{3} och π-711\pi-\frac{7}{11}.

Eftersom banorna har formen [x]={x+r:r}[x]=\{x+r:r\in\mathbb{Q}\} kan man om man vill skriva dem som x+x+\mathbb{Q}, men jag är personligen inget stort fan av den notationen.


Hjälper detta dig något? Kan du nu följa din lärares resonemang? Är du med på vad lärarens bevisstrategi är? Förstår du ungefär hur /\mathbb{R}/\mathbb{Q} ser ut? Kan du reda ut vad definitionen av kvottopologin säger i just det här fallet?

Om något fortfarande är oklart är det bara att hojta till, så hjälper jag eller någon annan dig gärna vidare.


* Din andra tråd handlar om att göra detta halvflummiga resonemang precist! Det du gör där är ju att försöka visa att om vi utrustar \mathbb{R} med den vanliga euklidiska topologin och /\mathbb{R}/\mathbb{Z} med kvottopologin, så får vi ett rum som är homeomorft med en cirkel.

Svara Avbryt
Close