9 svar
148 visningar
Leen22 72 – Fd. Medlem
Postad: 16 jun 2020 11:15 Redigerad: 16 jun 2020 11:44

Lös andragradsekvationerna

JohanF 4527 – Moderator
Postad: 16 jun 2020 11:20

Börja med att testa dina lösningar i dina ursprungliga grönmarkerade ekvationer. Ifall högerled och vänsterled  blir lika (i det här fallet 0), och du har hittat så många lösningar som graden på uttrycket, så kan du vara säker på att du gjort rätt.

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 16 jun 2020 11:20

lägg bilden på rätt håll! Nu känner jag mig så här:

Och ändra gärna till en bättre rubrik - "Rätt svar" berättar inte vad frågan handlar om. /moderator

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 16 jun 2020 11:43

Jag fixade din rubrik. "Ma2a" berättar inte heller vad frågan handlar om. /moderator

Leen22 72 – Fd. Medlem
Postad: 16 jun 2020 11:44

Ja, tackk

Leen22 72 – Fd. Medlem
Postad: 16 jun 2020 12:06

Går jag på rätt spår

JohanF 4527 – Moderator
Postad: 16 jun 2020 12:17
Leen22 skrev:

Går jag på rätt spår

Jag tycker det ser bra ut. Men du har skrivit "om x=-2 ger det..." på b. Du menar väl "om x=-1"?

På c skriver du "+16" på ett ställe. Jag tror du menar "-16"? 

Yngve 38012 – Livehjälpare
Postad: 16 jun 2020 12:39 Redigerad: 16 jun 2020 12:47

I stort sett ser det bra ut. Som komplettering till tidigare svar här jag ett par kommentarer.

1. Jag blev jätteförvirrad av att du skriver dina multiplikationstecken på radens "baslinje". Då ser de ut som decimalpunkter.

Exempel - Här ser ut det ut som om det står 2.2 x.1 istället för 2•2x•1:

2. På samma sätt är det lätt att missta dina minustecken för understrykningstecken.

Exempel - Här ser det ut som om det står x_14 istället för x-14:

3. Till sist har du glömt parenteser på två ställen:

4. Du glömde exponenten här:

5. B-uppgiften har redan vänsterledet på faktoriserad form, så där är det enklare att använda nollproduktmetoden direkt.

JohanF 4527 – Moderator
Postad: 16 jun 2020 12:59
Yngve skrev:

I stort sett ser det bra ut. Som komplettering till tidigare svar här jag ett par kommentarer.

1. Jag blev jätteförvirrad av att du skriver dina multiplikationstecken på radens "baslinje". Då ser de ut som decimalpunkter.

Exempel - Här ser ut det ut som om det står 2.2 x.1 istället för 2•2x•1:

2. På samma sätt är det lätt att missta dina minustecken för understrykningstecken.

Exempel - Här ser det ut som om det står x_14 istället för x-14:

3. Till sist har du glömt parenteser på två ställen:

4. Du glömde exponenten här:

5. B-uppgiften har redan vänsterledet på faktoriserad form, så där är det enklare att använda nollproduktmetoden direkt.

Jag håller med Yngve. Du tänker rätt hela vägen, men genar lite här och där, skriver inte riktigt som du tänker. Då blir det svårt för en utomstående att hänga med. Framför allt ger det din lärare möjlighet att ge fel. Ge honom/henne inte den chansen! 

Leen22 72 – Fd. Medlem
Postad: 16 jun 2020 13:49

Ja. Tack så mycket

Svara Avbryt
Close