Rättning på uppgifter i Fysik 2
Hej, har fört en dialog med min lärare över hur några av mina inskickade uppgifter har blivit rättade, men jag förstår fortfarande inte varför mina svar har blivit kategoriserade som "fel". Jag vänder mig därför till detta forum för att få något hum om vad jag har gjort fel. Bifogar bilder på mina utförda uppgifter och sedan lärarens kommentar nedan:
Lärarens kommentarer:
"1)Korrekt lösnings strategi men inkorrekt svar. Ditt svar är orimligt."
"
Uppgift 1
En kofångare mäts till 1,78 m. Kofångaren antas vara i metall och helt rak. Den jordmagnetiska flödestätheten bestäms till 50 µT och spänningen för en LED lampa till 2,0 V.
Om resistansen genom kofångaren försummas, blir den elektromotoriska spänningen över kofångaren i rörelse där är jordmagnetiska flödestäthetens vertikala komposant.
B_⊥=B_j*sin〖70^0 〗⇒B_⊥=50*10^(-6)*sin〖70^0 〗 T
e=lvB_⊥⇒v=e/(lB_⊥ )⇒v=2,0/(1,78 *50*10^(-6)*sin〖70^0 〗 )⇒v≈24 km/s "
I min mening så är båda våra svar lika orimliga, det enda som skiljer är dimensionerna på kofångarna och därför får läraren 24 km/s istället för mitt värde på ~32 km/s?
Lärarens kommentarer:
"4)Delvis korrekt svar. Korrekt lösningsstrategi men inkorrekt svar. Rätt svar: Effekten blir ca tre gånger högre. Glödtråden bränns av. Tips: Effekten i ett motstånd beräknas enligt P=U2/R och ökar om spänningen ökar. Då effekten ökar höjs temperaturen hos glödtråden och dess resistans ökar. Om man bortser från att resistansen ökar beroende på temperaturen så kan man beräkna den nya resistansen och den nya effekten."
"
Uppgift 4
Effekten i ett motstånd beräknas enligt P=U2/R och ökar om spänningen ökar. Då effekten ökar höjs temperaturen hos glödtråden och dess resistans ökar. Om man bortser från att resistansen ökar beroende på temperaturen så kan man beräkna den nya resistansen och den nya effekten.
P=U^2/R→R=U^2/P=127^2/40=403,225Ω
Med den högre spänningen i dag får man: P=U^2/R=230^2/403,225=131,2W
131,2/40=3,28
Effekten blir ca 3 gånger så stor, så förmodligen bränns glödtråden av."
Tycker mitt svar är detsamma som lärarens?
Lärarens kommentar:
"2)Delvis korrekt svar med godtagbart resonemang och förklaringar. Rätt på a men inte b. Rätt svar: a) 9,5 mikrometer, alltså i det infraröda området. b) mellan 110-160W. Tips: a) Använd Wiens förskjutningslag och diskutera i vilket område strålningen ligger. b) Arean av en människokropp är ungefär 2 m² (du får uppskatta själv). Anta att rummets temperatur är 20°C. Detta ger den utstrålade respektive den instrålade effekten. Då kan du räkna ut nettoeffekten. Kommentar: detta är ett uppskattat värde, räknar man på att arean är 1,5 m² får man ca 120 W. Räknar man dessutom med att en kropp till 95 % absorberar (och emitterar) all strålning fås ca 110 W, vilket ligger nära det ”verkliga” värdet. Genom att lösa en del av uppgiften har du visat att: Du har grundläggande kunskaper om naturvetenskapliga begrepp och visar det genom att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt."
Förstår inte vad som är fel här, mitt svar är inte samma som lärarens, men bör vara mer exakt i mitt fall eftersom jag räknade ut en mer precis ytarea? Uppgiften var också rätt tydligt med att jag skulle förmoda att människokroppen agerade som en svartkropp i detta fall.
Tack på förhand!
Sådana uppgifter helt orimliga. Det går aldrig att tända en led-lampa som finns på bilen på det här sättet. Det är spänningar som man inte kan mäta med en voltmeter på bilen. Den kommer alltid att visa noll. Inte ens en mikrovolt.
Sedan håller jag med att du verkar ha löst uppgiften på samma sätt som lärarens facit (jag har för svårt att läsa din notation av vinklar, så ett litet förbehåll där).
Reglerna på Pluggakuten är att det ska vara en uppgift per tråd. Därför kommenterar jag inte resten.