hepa08 3
Postad: 24 jan 2023 13:21

Recension av ”i taket lyser stjärnorna”,

hej, jag har fått en uppgift på att läsa och göra en recension på boken "I taket lyser stjärnorna". Uppgiften är klar men hade velat ha lite feedback på om den är bra och vad som skulle kunna ändras!

Recension av ”i taket lyser stjärnorna”, skriven av Johanna Thydell

Den Augustpris och Slangbellan-vinnande ”I taket lyser stjärnorna”, som kom ut 2003 är en ungdomsroman skriven av Johanna Thydell.

Jenna är tretton år och har precis börjat sjunde klass och bor i Sverige under tidigt 2000-tal. Hon är en ganska typisk tonårig med vardagliga problem så som hur hon ska få den snygga Sakke att lägga märke till henne, hur mycket hon hatar den populära Ullis-Knullis och om dom där brösten någonsin ska börja växa. Och det borde vara det enda hon ska behöva oroa sig för, men så ser inte riktigt Jennas liv ut. Hemma hos henne finns nämligen en rullator, en doseringslåda, en duschstol, anpassade möbler och en låda med peruker och lösbröst. För där bor Jennas mamma, och Jennas mamma har cancer.

Boken handlar om Jenna som slits mellan två världar, en del innehåller en sjuk mamma som behöver henne, som hon måste hjälpa och i andra sidan finns ett mycket lockande liv, ett helt vanligt normalt tonårsliv där hon kan få vara fri, skaffa nya coola kompisar, nya kläder och smink och dricka sig full på fester. Men det livet störs ständigt av en jobbig mormor som alltid ska försöka hjälpa, lägga sig i och ändra på allt, och som också kommer med en påminnelse av att hon när som helst kan förlora det som egentligen betyder mest. Hennes mamma.

Jennas mamma har alltid varit en bra mamma, hon var alltid rolig, glad och sprallig men cancern har förvandlat henne till ett skal av det hon en gång var, till något Jenna skäms för. För när man har en mamma med cancer tycker folk synd om en, och det är just det Jenna verkligen inte vill. Jenna vill vara stark och för att inte verka sårbar blir hon väldigt tillbakadragen. Hon vill inte heller acceptera vad som händer, att hennes mamma är sjuk så därför väljer hon att se förbi det och dra sig bort från sin mamma när hon behöver Jenna som mest.

Boken är skriven på ett rätt ungdomligt sätt med slang och svordomar, vilket gör boken mer flytande och ger den en mer naturlig dialog. Kapitlen varierar i längd och perspektiv vilket kan vara förvirrande men som även ger boken ett intressant djup. Boken är känsloväckande och spännande, boken är skriven på ett sätt som gör att man konstant vill veta mer och läsa vidare.

Den här boken lyfter också många tunga ämnen som döden, smärta och sorg men den innehåller också kärlek, vänskap och lycka, och det är också det som gör den till en så bra bok i min åsikt. Den lyfter också många olika varierande relationer, så som mamma och dotter, barnbarn och mormor, bästa vännen och med killen man är kär i och hur relationerna förändras genom bokens gång.

Något annat jag tyckte var intressant är hur boken innehåller vissa stereotyper, så som Susanna, Jennas bästa vän som är en ganska stereotypisk blyg plugghäst och Ullis som är den coola, populära tjejen som alla killar vill ha. Men boken ger även karaktärerna en historia, ett djup som tar dem från stereotyper till människor man kan känna igen sig i.

Den här boken liknar ingen bok jag har läst tidigare, utan är en bok i sin egen klass. Den här boken kommer få dig att gråta, skratta och jag skulle verkligen rekommendera den, denna bok får 5/5 från mig.

Axiom 861
Postad: 24 jan 2023 14:33

Bra skrivit! :)