4 svar
61 visningar
lm.kir 611
Postad: 8 maj 22:15

Reklamanalys

https://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ?si=lTWrdYQpcZkI0tSK

Jag ska göra en reklamanalys av en reklam för Volvo, men jag har svårt att komma igång med vissa av frågorna. Det här är det jag har lyckats få fram hittills.Jag skulle uppskatta lite hjälp, eftersom jag har försökt flera gånger men har fastnat. Problemet är att det inte är tydligt vad produkten faktiskt är – man tror först att det handlar om lastbilen, men egentligen är det dragkroken som reklamen vill lyfta fram.

  • Vem är avsändaren bakom reklamfilmen och är det tydligt? 

Volvo trucks 

  • Vad fångar intresset? Logotyp, färg, text, musik… 

miljön 

  • I vilken miljö utspelar sig reklamfilmen? 

Reklamfilmen utspelar sig högt ovanför vattnet i Göteborgs hamn. 

  • Hur framställs personerna och hur framställs produkten/tjänsten? 

Volvo-chefen claes nilsson – modig, 

Produkten (kroken)  -  extremt stark och pålitligt eftersom den klara att bära både mannen och lastbilen. 

  • Finns det en tydlig struktur i filmen? 

Hans tal har en tydlig struktur  

  • Använder man några typiska ”knep” för att övertyga konsumenten? 
lm.kir 611
Postad: 9 maj 15:48

någon som kan hjälpa

farfarMats 1259
Postad: 9 maj 18:03

OK jag försöker:

Det är absolut lastbilen han gör reklam för genom att visa att även den lilla detaljen dragkroken har den kvaliteten att han vågar genomföra demonstrationen. Och det kan väl få vara knepet - att visa produktens kvalitet genom att göra ett överraskande demonstration av kvaliteten på en detalj.

VDn verkar först nästan våghalsig men det pratar han ju ner genom att framhäva pålitligheten av kroken och bilen men vi ser ju ändå risken med att inte kunna hålla sig kvar...

Hoppas det är till nån hjälp

lm.kir 611
Postad: 9 maj 18:43

tack för hjälpen. Men vet du något än bara miljön som fångar en och det här med om det finns en tydlig struktur

lm.kir 611
Postad: 10 maj 17:09

någon som kan hjälpa eftersom jag har denna presentation på måndag, och jag har inte kommit långt med presentationen

Svara
Close