Reklamanalys
https://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ?si=lTWrdYQpcZkI0tSK
Jag ska göra en reklamanalys av en reklam för Volvo, men jag har svårt att komma igång med vissa av frågorna. Det här är det jag har lyckats få fram hittills.Jag skulle uppskatta lite hjälp, eftersom jag har försökt flera gånger men har fastnat. Problemet är att det inte är tydligt vad produkten faktiskt är – man tror först att det handlar om lastbilen, men egentligen är det dragkroken som reklamen vill lyfta fram.
- Vem är avsändaren bakom reklamfilmen och är det tydligt?
Volvo trucks
- Vad fångar intresset? Logotyp, färg, text, musik…
miljön
- I vilken miljö utspelar sig reklamfilmen?
Reklamfilmen utspelar sig högt ovanför vattnet i Göteborgs hamn.
- Hur framställs personerna och hur framställs produkten/tjänsten?
Volvo-chefen claes nilsson – modig,
Produkten (kroken) - extremt stark och pålitligt eftersom den klara att bära både mannen och lastbilen.
- Finns det en tydlig struktur i filmen?
Hans tal har en tydlig struktur
- Använder man några typiska ”knep” för att övertyga konsumenten?
Dragkroken är det centrala i filmen, men vad är det egentligen som säljs? Det är nog hela lastbilen och inte bara dess dragkrok. Dessutom säger han i slutet "You dont need to worry about anything, the new Volvo truck..." för att skifta fokuset från bara dragkroken till hela lastbilen.
Det är inte tillåtet att ha flera trådar om samma fråga, eftersom det kan orsaka dubbelarbete och förvirring. Diskussionen fortsätter i den andra tråden, och denna tråd låses. /moderator