3 svar
81 visningar
O.drx1 7
Postad: 17 jun 16:36 Redigerad: 17 jun 16:56

Resonemang

Hej!

Jag behöver någons hjälp med resonemang, jag går i åk 7 och ligger på B-nivå i nästan alla ämnen. Den saken som gör att jag ligger på B-nivå är mina resonemang, där ligger jag alltid på nivå C. Jag förstår verkligen ej hur jag ska resonera välutvecklat för att nå A nivå, vad är det som lärarna kräver i ditt resonemang i varje ämne så att du når nivå-A? Kan någon snälla hjälpa mig och förklara hur jag ska resonera i varje ämne så jag blir bättre? Jag behöver hjälp med resonemang i historia, biologi, samhällskunskap, geografi, fysik, kemi, religon, svenska och även matematik :). Jag skulle bli väldigt glad om ni gav mig lite tips!!

Tack i förhand!

Dracaena 2352 – Moderator
Postad: 17 jun 18:31

Det absolut bästa du kan göra är att söka feedback från dina lärare. Fråga specifikt vad det är du behöver göra för att uppnå ett A. I fysik och matte brukar det oftast handla om att ge välutvecklade svar. Dvs, man visar tydligt att man förstår uppgiften, hur man löser uppgiften med tydliga steg, tydlig analys och tydliga slutsatser. Ett bra exempel på detta är om du kollar på bedömningsmallen för nationella prov där man går igenom 3-4 lösningar och visar tydligt vad skillnaden mellan E,C,A osv är. Skillnaden är hur man presenterar lösningarna. 

Här har du ett exempel: 

Om du har en kub och ökar dimensionerna med 10%, hur mycket ökar volymen? 

En lösning på E nivå kanske väljer sidorna till 10cm och sedan tar reda på hur mycket volymen har ökat. 

En lösning på A nivå kallar sidorna för x och hittar den generella ökningen given en godtycklig kub. 

O.drx1 7
Postad: 17 jun 18:56 Redigerad: 17 jun 18:57

okey!

O.drx1 7
Postad: 17 jun 18:56 Redigerad: 17 jun 20:33

Dracaena skrev:

Det absolut bästa du kan göra är att söka feedback från dina lärare. Fråga specifikt vad det är du behöver göra för att uppnå ett A. I fysik och matte brukar det oftast handla om att ge välutvecklade svar. Dvs, man visar tydligt att man förstår uppgiften, hur man löser uppgiften med tydliga steg, tydlig analys och tydliga slutsatser. Ett bra exempel på detta är om du kollar på bedömningsmallen för nationella prov där man går igenom 3-4 lösningar och visar tydligt vad skillnaden mellan E,C,A osv är. Skillnaden är hur man presenterar lösningarna. 

Här har du ett exempel: 

Om du har en kub och ökar dimensionerna med 10%, hur mycket ökar volymen? 

En lösning på E nivå kanske väljer sidorna till 10cm och sedan tar reda på hur mycket volymen har ökat. 

En lösning på A nivå kallar sidorna för x och hittar den generella ökningen given en godtycklig kub. 

Jag har frågat om mycket feedback från mina lärare, men det enda dem säger är att jag ska endast förklara och förklara i flera led och ta saker ur olika perspektiv. Jag resonerar i flera led men kan ej ta det ur olika perspektiv för förstår ej vad det innebär. Det du skrev var endå ett stort hjälp :)

Tack så hemskt mycket!

Svara Avbryt
Close