Resonemang positivt eller negativt tal
Hej!
Jag fick den här frågan på en uppgift. Talet a är ett negativt heltal. Lista ut om värdet av uttrycket blir positivt eller negativt. Motivera. Det går att få C i resonemang samt A. Jag vill lära mig att resonera på A nivå.
a2 - 10. Då tänkte jag såhär.
a2 kommer alltid att bli ett positivt tal eftersom två negativa tal multiplicerat med varandra blir positivt. Sedan gjorde jag de här beräkningarna
(-1)2 - 10 = -9
(-3)2 - 10 =-1
(-4)2 -10 = 6
Därmed kommer värdet av uttrycket alltid att vara ett positivt tal om a är mellan -1 och -3. Är a -3 eller mindre kommer talet att bli ett positivt tal. Detta eftersom "-10" kommer att göra differensen negativ och om det är större än produkten av a2.
Finns det något mer effektivt sätt att säga det här på. Och vad kan jag använda för uttryck istället för det jag strök över. Det känns fel att säga så.
Splash.e skrev:Finns det något mer effektivt sätt att säga det här på. Och vad kan jag använda för uttryck istället för det jag strök över. Det känns fel att säga så.
Jag skulle uttrycka mig matematiskt på följande sätt:
om är uttrycket större än , alltså positivt.
Det står även motivera, då har du skrivit varför detta gäller också. Vilket är bra.
Jag tycker det är på A-nivå, vad mer kan man säga.