3 svar
36 visningar
Mohamad 3425 2
Postad: 14 nov 13:49

Resonerande text

Hej!

Jag har en uppgift som ska jag göra om en resonerade text ,men jag vet inte vad är en resonerande text ?

Jag är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig!

3,14ngvinen_(rebus..) 63
Postad: 14 nov 14:22

Hejsan, jag skulle säga att det finns många typer av resonerande texter. Har du fått någon viss typ mer än en "resonerande-text"?. Generellt sätt är en resonerande text där du diskuterar med dig själv angående en viss åsikt eller påstående! Tänk på att resonera kring för och nackdelar, och tänka på konsekvenserna. Det är bra om man kan resonera, tänka/diskutera med sig själv, i flera led och hur det påverkar olika perspektiv. Dvs. det ena leder till det andra som leder till det tredje. 

Hoppas det hjälpte lite, och att det blev tydligare! Lycka till!

Noa Berglund 19
Postad: 16 nov 10:33
  • Halloj,  Här kommer några tips när du ska skriva en resonerande text.
  • Läs på mycket om det du ska resonera om.
  • Ha med en för/nackdels lista.
  • Försök att få med flera olika perspektiv och synvinklar
  • Du kan även börja med frågor om ämnet som du sen svarar på i texten.

    Lycka till med din text.
sool. 6
Postad: 17 nov 00:25 Redigerad: 17 nov 00:26

En resonerande text är en text där du förklarar VARFÖR du tycker som du gör. För att nå högsta nivå bör du resonera från olika perspektiv, exempelvis:

Jag tycker att man borde införa längre idrottstimmar i skolan. (åsikt, inget resonemang. F-nivå)

Jag tycker att man borde införa längre idrottstimmar i skolan då det leder till piggare elever. (åsikter, enkelt resonemang från ett perspektiv, E nivå)

 

Jag tycker att man borde införa längre idrottstimmar i skolan så att elever blir piggare inför nästa lektion, och det i sin tur leder till allmänt bättre koncentration och bättre inlärning. (åsikter, utvecklat resonemang från ETT perspektiv, C-nivå)

 

Jag tycker att man borde införa längre idrottstimmar i skolan så att elever blir piggare inför nästa lektion men även under dagen. Det i sin tur leder till allmänt bättre koncentration och bättre inlärning hos elever där lärarna även får det enklare då de inte behöver känpa med okoncentrerade elever. Till lärarnas fördel är det också bättre med pigga och alerta elever som är delaktiga i lektionen och svarar på frågor. 

(åsikter, välutvecklat resonemang från TVÅ perspektiv alltså elever och lärare, A-nivå)

Svara Avbryt
Close