14 svar
120 visningar
StudieRo är nöjd med hjälpen
StudieRo 397
Postad: 11 sep 2022 21:58 Redigerad: 15 sep 2022 19:42

Rotekvation 3

Håller på med uppgift  3084 c) men fastnar!

X ska bli 1 säger facit.

StudieRo 397
Postad: 11 sep 2022 21:59

Har försökt lösa den på två sätt.

 

StudieRo 397
Postad: 11 sep 2022 22:00

 

Yngve Online 39137 – Livehjälpare
Postad: 11 sep 2022 22:05 Redigerad: 11 sep 2022 22:06

Du har åtminstone ett fel i varje uträkning.

Gå igenom dina uträkningar steg för steg och dubbelkolla allt.

Det är bra träning.

StudieRo 397
Postad: 11 sep 2022 23:04 Redigerad: 11 sep 2022 23:04
Yngve skrev:

Du har åtminstone ett fel i varje uträkning.

Gå igenom dina uträkningar steg för steg och dubbelkolla allt.

Det är bra träning.

Så det är något slarvfel någonstans?

Det är inget annat fel också då, som att vald metod är olämplig?

Får ta nya tag imorgon. :)

 

Tackar för svaret! :)

Yngve Online 39137 – Livehjälpare
Postad: 11 sep 2022 23:30
StudieRo skrev:

Så det är något slarvfel någonstans?

Japp

Det är inget annat fel också då, som att vald metod är olämplig?

Nix

Får ta nya tag imorgon. :)

Japp

Tackar för svaret! :)

Vassego!

StudieRo 397
Postad: 13 sep 2022 21:27

Försökt igen. Lugnt o metodiskt åt skogen. O nu har jag fusklapp med väsentliga räknelagar för att titta på. Jag vet inte var jag brister.

Laguna 29319
Postad: 13 sep 2022 21:31

4 på rad fem har blivit 4x på rad sex.

+1 på rad sju ska vara -1.

StudieRo 397
Postad: 13 sep 2022 21:55
Laguna skrev:

4 på rad fem har blivit 4x på rad sex.

+1 på rad sju ska vara -1.

Såklart!! Åh vad trött jag blir. :S

Tack för hjälpen! :)

Yngve Online 39137 – Livehjälpare
Postad: 13 sep 2022 22:22

Letade du efter dina fel denna gång?

Om nej, varför inte?

StudieRo 397
Postad: 13 sep 2022 22:35
Yngve skrev:

Letade du efter dina fel denna gång?

Om nej, varför inte?

Jag har försökt men ser bara en vägg av siffror.  Slutar med att jag suddar ut allt o börjar om igen och gör ett annat fel istället till man lyckas att inte slarva med tecken eller råkar lägga till något.

Men nu fick jag allt rätt. X=5. Som inte fungerar i ekvationen och x= 1 som fungerar. 

Laguna 29319
Postad: 14 sep 2022 07:06

Om du vet svaret kan du "fuska" och sätta in svaret i en rad i taget så ser du när det slutar vara korrekt.

StudieRo 397
Postad: 14 sep 2022 07:52
Laguna skrev:

Om du vet svaret kan du "fuska" och sätta in svaret i en rad i taget så ser du när det slutar vara korrekt.

Hahaha ja just ja! Smart knep :) det borde jag ha listat ut själv :D

Yngve Online 39137 – Livehjälpare
Postad: 14 sep 2022 08:12 Redigerad: 14 sep 2022 08:15

Om du bara ser en vägg av siffror så behöver du byta taktik.

På prov och inlämningsuppgifter vet du inte svaret. Då måste du ha en annan metod för att kontrollera dina uträkningar.

Förslag:

  1. Titta på din första rad och håll för resten med ett papper.
  2. Tänk ut vad det borde stå på nästa rad innan du drar ner papperet en bit och visar just den raden.
  3. Stämmer det som står där med vad du tyckte att det borde stå?
  4. Om inte så kan det vara så att du har räknat/tänkt fel. Fundera då extra noga på vad som är rätt, det du skrivit sen tidigare eller det du nu tycker att det borde stå.
  5. Fortsätt på samma sätt genom hela din uträkning.

Detta är en utmärkt metod som dessutom har flera andra positiva sidoeffekter eftersom den tvingar dig att redan från början skriva ner flera små steg i dina uträkningar. Därmed

  • minskar risken att du gör fel pga för stora tankesteg och huvudräkning.
  • ökar möjligheterna för din lärare och andra att följa dina tankegångar.
StudieRo 397
Postad: 17 sep 2022 18:58
Yngve skrev:

Om du bara ser en vägg av siffror så behöver du byta taktik.

På prov och inlämningsuppgifter vet du inte svaret. Då måste du ha en annan metod för att kontrollera dina uträkningar.

Förslag:

  1. Titta på din första rad och håll för resten med ett papper.
  2. Tänk ut vad det borde stå på nästa rad innan du drar ner papperet en bit och visar just den raden.
  3. Stämmer det som står där med vad du tyckte att det borde stå?
  4. Om inte så kan det vara så att du har räknat/tänkt fel. Fundera då extra noga på vad som är rätt, det du skrivit sen tidigare eller det du nu tycker att det borde stå.
  5. Fortsätt på samma sätt genom hela din uträkning.

Detta är en utmärkt metod som dessutom har flera andra positiva sidoeffekter eftersom den tvingar dig att redan från början skriva ner flera små steg i dina uträkningar. Därmed

  • minskar risken att du gör fel pga för stora tankesteg och huvudräkning.
  • ökar möjligheterna för din lärare och andra att följa dina tankegångar.

Tack för de kloka råden. Jag lyckades lösa samtliga efterföljande problem. :)

Svara Avbryt
Close