Anisdonne 2
Postad: 21 apr 16:54

Samhällskunskap nationella prov 9an

Hej, våran lärare var väldigt otydlig med vad som är viktigt att kunna inför np. Kan någon skriva allt som man behöver kunna och vilka saker som är viktigare att kunna! Och de saker som man inte behöver kunna så mycket utav!! Tack 

Mesopotamia 927
Postad: 21 apr 16:59 Redigerad: 21 apr 17:07

Hej, 

Här ett utmärkt svar från läraren Jonto på Pluggakuten:

"Lite själva tanken med nationella proven är att man inte ska plugga till dem utan att de ska testa hur väl man tillgodogjort sig saker under årskursernas gång.

Det är väl bra att repetera det ni gått igenom. Titta igenom din lärobok.

Samhällskunskap handlar mycket om att förklara, analysera och motivera slutsatser och åsikter samt att se saker ur olika perspektiv ex. ekonomiskt, socialt och politiskt perspektiv, sådant kan vara bra att träna på. Orsak och konsekvenser brukar kunna vara viktigt och hitta samt kunna förklara.

Vad som man ska ha lärt sig i åk 7-9 finns i kursplanen för samhällskunskap under centralt innehåll och är det som kan testas på proven: (som du ser är det ganska mycket)

I årskurs 7–9

Individer och gemenskaper

Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt.Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pensionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.

Information och kommunikation

Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel sociala medier, webbplatser eller dagstidningar.Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakomliggande programmering.Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Rättigheter och rättsskipning

De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.Olika organisationers arbete för att främja mänskliga rättigheter.Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär.Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.

Samhällsresurser och fördelning

Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.

Beslutsfattande och politiska idéer

Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats.Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.Några olika stats- och styrelseskick i världen.Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.Europeiskt och nordiskt samarbete, dess bakgrund och innehåll.Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut."

Informationen är hämtad från Skolverket.

Svara Avbryt
Close