sannolikhet i flera steg
Hej, jag skulle behöva hjälp med denna uppgift. Jag fattar inte riktigt hur man ska lösa den och hur följande personer har tänkt. 
Vad kan 0.8 och 0.2 representera i deras beräkningar?
AlexMu skrev:Vad kan 0.8 och 0.2 representera i deras beräkningar?
Jag antar att 0,8 är förändringsfaktorn medan 0,2 är procenten per år
Jag har kollat igenom och jag fattar nu hur Paul tänker men fortfarande inte Jean
behöverhjälppp skrev:Jag har kollat igenom och jag fattar nu hur Paul tänker men fortfarande inte Jean
Rita ett träddiagram.
sictransit skrev:behöverhjälppp skrev:Jag har kollat igenom och jag fattar nu hur Paul tänker men fortfarande inte Jean
Rita ett träddiagram.
Jag har gjort det nu men vad ska jag göra efter? Har kollat på den en stund och funderat men jag fattar inte hur Jean har tänkt
Bra! Du har fyra möjliga utfall. I tre av dem har klassen haft löss minst en gång.
sictransit skrev:Bra! Du har fyra möjliga utfall. I tre av dem har klassen haft löss minst en gång.
Vad menar du med det? Det här är hur mitt träd diagram ser ut
tror jag har gjort diagrammet fel
Du postade ett annat diagram nyss som jag tyckte såg lovande ut.
Jag ritar ett liknande istället.
Grön väg är utan löss och röd med löss.
Det är bara om vi kommer till A som klassen klarat sig utan löss i två år. Hamnar vi i B, C eller D så har klassen haft löss minst en gång.
Vet du hur man räknar ut dessa sannolikheter ur ett träddiagram? Alltså sannolikheten för att B, C eller D skall inträffa.

sictransit skrev:Du postade ett annat diagram nyss som jag tyckte såg lovande ut.
Jag ritar ett liknande istället.
Grön väg är utan löss och röd med löss.
Det är bara om vi kommer till A som klassen klarat sig utan löss i två år. Hamnar vi i B, C eller D så har klassen haft löss minst en gång.
Vet du hur man räknar ut dessa sannolikheter ur ett träddiagram? Alltså sannolikheten för att B, C eller D skall inträffa.
Jaa jag fattar nu!! Är det så här man räknar ut det 
behöverhjälppp skrev:sictransit skrev:Du postade ett annat diagram nyss som jag tyckte såg lovande ut.
Jag ritar ett liknande istället.
Grön väg är utan löss och röd med löss.
Det är bara om vi kommer till A som klassen klarat sig utan löss i två år. Hamnar vi i B, C eller D så har klassen haft löss minst en gång.
Vet du hur man räknar ut dessa sannolikheter ur ett träddiagram? Alltså sannolikheten för att B, C eller D skall inträffa.
Jaa jag fattar nu!! Är det så här man räknar ut det
Absolut! Precis så. Nu ser jag inte resultatet av additionen i högerkanten, men du har förstås fått 0,36.
Det var så Jean räknade och det ger (förstås) samma resultat som Paul.
Han har räknat på komplementhändelsen, alltså att klassen klarar sig två år utan löss. Den är A i ditt diagram. Sedan tar man 100% minus den sannolikheten.
sictransit skrev:behöverhjälppp skrev:sictransit skrev:Du postade ett annat diagram nyss som jag tyckte såg lovande ut.
Jag ritar ett liknande istället.
Grön väg är utan löss och röd med löss.
Det är bara om vi kommer till A som klassen klarat sig utan löss i två år. Hamnar vi i B, C eller D så har klassen haft löss minst en gång.
Vet du hur man räknar ut dessa sannolikheter ur ett träddiagram? Alltså sannolikheten för att B, C eller D skall inträffa.
Jaa jag fattar nu!! Är det så här man räknar ut det
Absolut! Precis så. Nu ser jag inte resultatet av additionen i högerkanten, men du har förstås fått 0,36.
Det var så Jean räknade och det ger (förstås) samma resultat som Paul.
Han har räknat på komplementhändelsen, alltså att klassen klarar sig två år utan löss. Den är A i ditt diagram. Sedan tar man 100% minus den sannolikheten.
Ja jag fick 0,36! Tack så hemskt mycket
Inga problem! Bara fråga igen om du behöver hjälp.




