2 svar
33 visningar
mjatte.mj 44
Postad: 12 mar 2019 Redigerad: 12 mar 2019

Skillnad på funktionell organisation och processorganisation

Vad är egentligen skillnad på dessa?

Jag har förstått att i en funktionell organisation så styrs underchefer av avdelningschefer, som i sin tur styrs av ledningen. Det är även så att de som är specialister inom någonting får chans att arbeta med just det. Allt arbete görs för att tillfredställa ledningen.

I en processorganisation så styrs arbetarna direkt av ledningen och de arbetar för att göra kunden nöjd. Medan man i en funktionell organisation kanske tillverkar en mobil av hög kvalite och högt pris så utvecklar man istället flera olika modeller som passar olika målgrupper i en processorganisation.

Har jag förstått det hela rätt och kan man beskriva det hela mer kortfattat och tydligt?

Jag uppskattar svar och inte någon hänvisning till google då jag redan har försökt hitta fakta.

Flyttar tråden från Natur och teknik/Teknik/Universitet till Ekonomi/Universitet. /Smaragdalena, moderator

Affe Jkpg 4127
Postad: 12 mar 2019

Jag undrar om du blandar ihop två olika företeelser?

Ett företag kan ha t.ex. en funktionell organisation eller en projekt-orienterad organisation.

Oavsett vilken organisation företaget har på den nivån så följer arbetet en organisationsprocess, som kan beskrivas som regler och aktiviteter som utförs i ett företag för att verkställa arbetet.

Affe Jkpg 4127
Postad: 13 mar 2019 Redigerad: 13 mar 2019

Jag beskriver några exempel:

Funktionell organisation:

  • Företaget samlar personalen i funktionella grupper som består av t.ex. mekanik-konstruktörer, elektronik-kontruktörer, programmerare, produktions-personal, etc.

Organisationsprocess:

  • Det finns en process som beskriver vilket underlag som ska finnas för att starta utvecklingen av en ny produkt. Processen beskriver t.ex. att man ska göra en marknadsundersökning, bedöma utvecklingskostnaden och använda en eller flera definierade ekonomiska modeller, som beskriver hur ekonomiskt lönsam produkten bedöms bli.
  • Etc. Ett större företag kan ha väldigt många dokumenterade processer.
Svara Avbryt
Close