skrivsättet 0<=x, y<=1 för en definierad tvådimisionella s.v
Hej!
Kan någon förklara vad 0<=x,y<=1 betyder? Det är en annorlunda skrivsätt jag inte är van vid. Jag tolkade förut som x>=0 och y<=1 , men det stämmer inte när man såg sen lösningen på b)
Det betyder att både x och y ligger mellan 0 och 1. Det säger inte om x eller y är störst.
Din första tolkning är inte orimlig, så det hela är inte riktigt väldefinierat, men det är mycket vanligt att man vill att (x, y) ska ligga i en rektangel.
Laguna skrev:Det betyder att både x och y ligger mellan 0 och 1. Det säger inte om x eller y är störst.
Din första tolkning är inte orimlig, så det hela är inte riktigt väldefinierat, men det är mycket vanligt att man vill att (x, y) ska ligga i en rektangel.
Aa ok. Jag hade förstått om skrivsättet var (x,y)£[0,1]×[0,1] för då ska (x,y) ligga i en rektangel.